Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Cambray proposa “un acord de país” per tal que la partida per l’escola inclusiva “sigui oberta”

    Redacciójuny 1, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El conseller Gonzàlez-Cambray, a Nueva Economía Fórum | Foto: Deparament d'Educació
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha anunciat aquest matí, durant una conferència pronunciada als esmorzars informatius de Nueva Economía Fórum, que proposarà que la partida que el Departament destina als recursos per a l’escola inclusiva sigui oberta, com ja ho són els ajuts de menjador o l’escolarització, informa el Departament en un comunicat de premsa.

    “Cal canviar la mirada, cal fer un acord en l’àmbit de l’escola inclusiva que passi perquè sigui una partida oberta. Per això, proposo un acord de país per tal que la partida per l’escola inclusiva sigui oberta, i que tot alumne que entri al sistema educatiu en el marc de l’escola inclusiva vagi acompanyat dels recursos necessaris”, ha afirmat el conseller.

    La manca de recursos, en especial humans, per atendre la diversitat és sens dubte una de les grans preocupacions de les direccions dels centres educatius, com s’ha pogut constatar en la carta feta pública abans de l’última jornada de vaga i que van signar més de 700 directors i directores.

    No és el primer cop que el conseller parla de vincular els recursos als alumnes amb NESE per garantir que els acompanyin al llarg de tota la seva etapa escolar, però sí que és el primer cop que un comunicat del Departament destaca aquesta idea. De fet, Cambray ja va exposar aquesta idea el 4 d’abril passat en una compareixença a la Comissió d’Educació del Parlament. Segons va dir, s’estava analitzant la forma que el recurs s’atorgui a l’alumne, seguint criteris objectius, de tal manera que aquest l’acompanyi sempre al llarg de la seva etapa escolar.

    Segons va dir aleshores Cambray, el sistema educatiu acull al voltant de 160.000 alumnes amb un dictamen NESE (necessitats específiques de suport educatiu), fruit d’una millora en la detecció, que encara ha de perfeccionar-se (i per tant la xifra encara ha d’augmentar). El concepte NESE abasta tant l’alumnat amb vulnerabilitat per causa socioeconòmica (NESE B, molt majoritari) com el que ho és per discapacitat o malaltia mental (NESE A).

    Cambray va assegurar que les partides per aquesta finalitat pugen a 450 milions d’euros, “que és més del doble del que preveia la memòria del decret 150/2017”. No obstant això, va admetre que no n’hi havia prou, i que tampoc n’hi hauria amb un augment de recursos si no se’n fa una bona distribució.

    Al respecte, la portaveu de la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva, Noemí Santiveri, ho valora com una mesura positiva, “sempre que vagi acompanyada d’altres mesures que són tant o més necessàries, com la transformació dels centres d’educació especial en centres de recursos o l’acompanyament dels docents a dins de l’aula”. Segons Santiveri, “si ens centrem només en els recursos fàcilment els acabarem pervertint, com ha passat tantes vegades”, i per tant sense una mirada inclusiva el que pot acabar passant és que “disposem de molts recursos per continuar segregant alumnes que no participen en les mateixes activitats lectives i de lleure que els seus companys”.

    Santiveri també recorda que hi ha mesures que fa més de quatre anys que s’esperen, “com la publicació del mapa de recursos”, i que el Departament prepara una mena de comissió o mesa de seguiment de la situació de l’alumnat amb NESE, que “no sembla que acabi d’arrencar mai”.

    Temes d’actualitat

    Aquest matí Gonzàlez-Cambray també ha repassat alguns dels temes d’actualitat, en el marc de la transformació educativa amb la mirada a l’horitzó 2030: “Hem de ser capaços d’iniciar una transformació educativa, que sigui ambiciosa. Quan fas qualsevol canvi al sistema educatiu sempre hi haurà resistències. Va passar amb la Llei d’educació de Catalunya i amb la sisena hora”.

    A preguntes dels assistents, el conseller ha remarcat que amb el recent Decret llei dels projectes lingüístics aprovat pel Govern, es dota d’un nou marc normatiu per protegir jurídicament a les direccions, als docents i als projectes lingüístics. “Les direccions dels centres ens demanaven dues coses: protecció jurídica i instruccions clares. I això és el que vam fer ahir, un marc perquè el Departament assumeixi la responsabilitat i unes instruccions on les direccions puguin verificar si els seus projectes lingüístics compleixen la normativa i en cas contrari, que les puguin modificar”.

    També en referència al model d’escola catalana, el conseller ha expressat que “els projectes lingüístics han de ser reals dins les aules i, per tant, els docents, el personal d’atenció educativa i els monitors han de conèixer el projecte, l’han de fer seu i han de fer servir dins l’aula la llengua del projecte lingüístic del centre. Deixem els tribunals fora de les nostres aules i confiem en els nostres mestres, perquè ells són els que han de fer el projecte lingüístic tenint en compte la realitat, les metodologies d’aprenentatge i garantint el ple domini de les dues llengües”.

    Josep Gonzàlez-Cambray ha repassat algunes de les novetats del proper curs com ara la reducció de ràtio a l’infantil 3, la gratuïtat per a les famílies de l’escolarització de l’infantil 2, i l’escolarització més equilibrada de l’alumnat vulnerable. Cambray ha ressaltat que “calia una mirada diferent, havíem de ser capaços de canviar la mirada perquè l’alumnat no iniciés l’entrada al sistema de forma segregada. Hem passat d’identificar del 6 al 17% de l’alumnat segregat, gràcies també als ajuntaments. Un cop estan identificats i fem una reserva de places, a la pública i a la concertada, podem fer una distribució equilibrada de l’alumnat”.

    El conseller també ha recordat l’increment de l’oferta en formació professional i pel que fa als reptes de futur, ha destacat el pla d’educació digital, la formació del professorat, l’acompanyament emocional i la coeducació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva Josep Gonzàlez-Cambray
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    La resposta al 25%: obediència, desobediència o jugada mestra?
    Next Article
    Opinió
    Farà la nova selectivitat menys por?
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    juny 5, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025

    No hi ha comentaris

    1. Profe on juny 2, 2022 12:16 pm

      Si escrivim “Farem un acord de país” a Sofcatalà i li donem a traduïr, surt: “pasa la bola al que tengas al lado”.
      Clar i castellà.

      Reply
    Reply To Profe Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}