Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Canvi de protocol a la vista: els alumnes es faran la PCR supervisats pel profe?

    Víctor Sauranovembre 2, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Cribratge al Col·legi Sant Gabriel
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Generalitat està repensant la seva estratègia de rastreig de la pandèmia, ja que l’actual s’està veient superada per l’allau de positius i difícilment serveix com a tallafocs del contagi. Aquesta situació propera al col·lapse s’està traslladant també al sistema educatiu, on cada cop més grups es confinen i desconfinen amb retard perquè el resultat d’un test PCR (sigui positiu o negatiu) triga massa dies a arribar. En conseqüència, augmenta el risc de contagi quan la confirmació d’un cas sospitós arriba tard, o es perden hores lectives quan la confirmació d’un negatiu arriba tard. A les xarxes es poden veure queixes de pares perquè els seus fills segueixen sense poder anar al centre malgrat que ja han passat els deu dies preceptius de quarantena, ja que el CAP no ha fet la comunicació oficial al centre.

    Divendres passat, el Departament de Salut va publicar un document titulat: Annex al “Procediment d’actuació enfront de casos d’infecció pel nou coronavirus SARS- cov-2” (18.10.20) en fase de mitigació (30.10.20)”, en el qual incorpora modificacions en els diversos àmbits d’actuació davant d’un cas positiu (contactes i rastreig en l’àmbit comunitari, cribratges, protecció de grups vulnerables, etc.). Un dels àmbits al qual es referia el document era l’escolar. En concret, diu això: “En l’àmbit educatiu de la secundària: ESO, batxillerat i centres de formació professional, es recomana actualment realitzar estudi de contactes amb PCR en frotis nasal i mitjançant el sistema d’automostra supervisada per professionals docents”. A infantil i primària, en canvi, tot seguirà com fins ara, i també s’hi diu que “no es recomana la realització addicional de tests serològics”.

    El document de Salut va arribar als mitjans diumenge, primer a La Vanguardia i després a alguns digitals, els quals interpretaven que, a partir d’ara, els alumnes d’ESO, batxillerat i FP es faran les proves PCR ells mateixos, o segons quin mitjà entenia que entre ells, si bé el document ho situa en el terreny de la recomanació, un matís que molts d’aquests mitjans obviaven. Cal dir que el frotis que es fa a en els cribratges a les escoles és només nasal, i no nasofaringi, i per tant menys invasiu. El Departament d’Educació ara mateix no confirma ni desmenteix aquesta informació, i es limita a dir que “quan hi hagi novetats les farem saber”, segons han explicat fonts oficials a aquest diari. Altres fonts sí que confirmen que la qüestió està sobre la taula, si bé efectivament ara mateix no hi ha presa cap decisió.

    La mesura podria ajudar a agilitar la gestió dels PCR però sens dubte posaria més pressió sobre el cos docent, i en especial les direccions, en tant que gestores covid dels centres, ja que haurien de supervisar que aquestes automostres es fan de forma correcta, custodiar-les fins a la seva entrega al CAP o a qui sigui que les ha d’analitzar (aquest és un punt que el document no aclareix) i possiblement al final tindrien la responsabilitat de decidir el confinament o desconfinament d’un grup, una decisió que ara mateix es pren en l’àmbit de la salut i no de l’educació. La sorpresa expressada ja aquest cap de setmana per molts docents es pot resumir en aquest fil de twitter de Pilar Gargallo, presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica.

    1/3 En serio? @JosepBargallo @albaverges ?
    Canvis a l’escola vía @VilaWeb

    “D’altra banda, el Departament de Salut també modifica la manera de procedir quan hi hagi un positiu a una escola. (…)”https://t.co/ZCRuj61r5o

    — Pilar Gargallo (@PiGaOt) November 1, 2020

    Fonts sindicals consultades per aquest diari consideren que, perquè això tiri endavant, abans caldria reunir a la mesa sectorial de l’escola pública, que és on es decideixen les condicions laborals, ja que això suposaria una modificació d’aquestes condicions, i sobretot la comissió paritària de salut laboral, ja que els delegats de prevenció han d’estar informats sobre qualsevol canvi de protocol. Aquests dos òrgans es reuneixen periòdicament, i amb força rapidesa quan els convoca el Departament, si bé en els darrers mesos els sindicats han criticat reiteradament que moltes decisions per lluitar contra la pandèmia ja estaven preses i comunicades abans d’aquestes reunions. Això en el cas de l’escola pública, ja que en el de la concertada hi participen tres parts: el Departament, els titulars dels centres i els representants dels treballadors.

    Els cribratges, als instituts i no a les escoles

    A banda d’això, una altra novetat que aporta el document de Salut pel que fa a l’àmbit educatiu és que els cribratges s’han de centrar en els “centres universitaris, de secundària i FP”, i que “no es considera prioritària la realització de cribratges en centres educatius en les etapes d’infantil i primària”. Sindicats com Aspepc ja fa setmanes que adverteixen que el principal problema, pel que fa a la transmissió del virus en el sistema educatiu, es focalitza a la secundària. Per exemple, en un comunicat emès la setmana passada, aquest sindicat analitzava el traçacovid per arribar a la conclusió que a la secundària només hi ha un 11% de centres que no han registrat cap incidència, un percentatge que a la primària puja al 38%. També afirmaven que la incidència de positius a la primària està sent d’un alumne per cada 200, mentre que a la secundària aquesta relació baixa a un alumne de cada 70.

    Avui el traçacovid registra un lleuger descens de grups i persones confinades al sistema educatiu, després de molts dies de creixement sostingut. Aquest dilluns hi havia 3.201 grups estables confinats (el 4,45%), mentre que la dada anterior, publicada dissabte al matí, era de 3.504. I hi ha 78.545 persones confinades (entre alumnes, docents i personal educatiu i d’administració), que són 7.500 menys que les que havia divendres (85.994).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    emergència educativa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Marc Amorós: «Les ‘fake news’ estan llastrant la nostra educació cívica»
    Next Article
    Opinió
    No tot s’atura! Nou propostes culturals d’aquesta tardor per infantil i primària
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Opinió
    Tenim capacitat de crítica?

    novembre 29, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}