Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Canvis en el batxillerat quan encara no fa dos anys del nou currículum

    Col·legi de Doctors i Llicenciatsdesembre 18, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’educació, a Catalunya, fa una llarga temporada que està de pega. Des de la publicació, ara fa poc més d’un any, dels resultats de les proves PISA fins avui, s’han anat succeint diverses notícies que mostren la debilitat dels processos d’ensenyament-aprenentatge que s’estan portant a terme a casa nostra, i els responsables educatius van fent passos per esmenar els aspectes que potser estan desenfocats o que, simplement, han de canviar, amb el propòsit de buscar la millora contínua i no pas la simple transformació.

    Normalment, davant dels resultats negatius, la mirada se’n va cap a l’ESO, que és l’etapa que recull més indicadors i que, com que encara engloba tota la població, rep els cops de tota la trajectòria escolar dels nois i noies. Lògicament, cal introduir mesures a l’ESO i a les etapes prèvies, però no per això hem d’apartar la vista sobre el que passa a batxillerat i a la formació professional, perquè aquestes vies també necessiten la fortalesa necessària per a una bona preparació de l’alumnat.

    Aquests darrers dies ha saltat a la premsa la notícia que ja rebíem els centres educatius el divendres, 13 de desembre: “El Ministeri d’Educació i Formació Professional ha fet un requeriment a l’administració educativa de la Generalitat de Catalunya per tal que efectuï una sèrie de canvis en el nou currículum de batxillerat a fi d’adaptar-se a la LOMLOE”. Entre aquests canvis, a banda de la variació d’algunes denominacions, que no deixa de ser un fet anecdòtic, hi ha tres modificacions substancials: l’eliminació de les matèries de Literatura Catalana i Literatura Castellana del conjunt de matèries de modalitat del segon curs del batxillerat d’humanitats i ciències socials que, en tot cas, poden oferir-se com a optatives del primer curs; la fusió de les matèries de Física i de Química en una matèria conjunta de Física i Química i la fusió de les matèries de Biologia i de Geologia i Ciències Ambientals en una de sola que, en tot cas, es poden complementar amb matèries optatives d’aquestes disciplines.

    Davant d’aquests canvis sobtats, podríem fer tres reflexions:

    La primera és un dels fets que més desestabilitza la feina que fem a les escoles i als instituts: la inestabilitat dels plans d’estudi i els canvis sovintejats de lleis i currículums, sense que hi hagi un plantejament clar d’allò que és essencial.

    La segona és tot el que implicarà la pèrdua d’uns aprenentatges de certa profunditat que, en el cas de les literatures, permetia que l’alumnat que volia fer estudis humanístics pogués haver treballat i analitzat amb rigor una sèrie d’obres i els seus contextos culturals i històrics, o que l’alumnat que fa una formació per cursar estudis científics o tecnològics pogués aprofundir en matèries bàsiques per a la bona construcció i fonamentació dels seus aprenentatges. O sigui, es tracta de mesures –en tots dos casos- que el que fan és deixar de banda el rigor, l’aprofundiment i l’especialització en les dues vies i que qüestionen, directament, algunes de les capacitats que, segons la mateixa LOMLOE, ha d’adquirir una persona que estudia batxillerat: “Accedir als coneixements científics i tecnològics i dominar les habilitats bàsiques de la modalitat escollida”. Si donem per bo el grau de coneixement de les literatures que un estudiant del batxillerat humanístic i de ciències socials pot adquirir en les matèries comunes de Llengua i Literatura, amb dues hores de docència a la setmana, estem reduint, completament, l’abast d’aquesta capacitat o, senzillament, no sabem de què parlem. I, de la mateixa manera, si reduïm a una sola matèria de tres hores setmanals les disciplines de la Física i la Química o de la Biologia i la Geologia, estem convertint la formació sobre aquestes disciplines científiques en un plantejament divulgatiu que no pretén, en cap cas, l’aprofundiment que caldria.

    La tercera reflexió hauria de fer referència a la raó d’aquests canvis. Sí, s’emmarquen en la LOMLOE, d’acord, però això no justifica res. Si coincidim a tenir en compte que se’ns està avisant des de tot arreu que els nivells de competència matemàtica i científica i de comprensió lectora estan baixant de forma inadmissible i estem buscant solucions, sobre quina base o sobre quins arguments s’aguanten aquests canvis que ara introduirem al batxillerat? Algú sap o pot explicar què pretén el fet de simplificar i reduir el contingut de les matèries científiques o eliminar les literatures de la seva condició de matèries de modalitat? En què pot contribuir aquesta decisió a la millora de la formació dels nostres estudiants de batxillerat?

    Potser, si ens expliquessin i ens demostressin la bondat de les decisions curriculars, podríem tenir sensacions diferents de les que estem tenint quan anem veient decisions sovintejades que, d’entrada, semblen anar cap a la direcció oposada perquè només van “descafeïnant”, de mica en mica, el rigor i la solidesa que ha d’aportar una etapa postobligatòria que pretén apujar el nivell cultural de l’estudiant i preparar-lo bé per afrontar els estudis superiors.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Adaptacions curriculars batxillerat ciències física literatura opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “Aquí hi ha alguna nena gitana?”, el Secretariat Gitano denuncia desenes de casos de discriminació en l’educació
    Next Article
    Actualitat
    Prop de 1.000 persones i vint entitats firmen el manifest ‘Per un debat educatiu responsable i respectuós’
    Col·legi de Doctors i Llicenciats

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}