Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Cap a un nou pacte social i polític per l’educació

    Neus Giménez Turoctubre 28, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Amb aquest article d’avui obrim el blog de la FaPaC en El Diari de l’Educació. Voldria agrair a aquest mitjà la seva disposició a donar veu a un actor de primera magnitud en tot el procés educatiu que de manera habitual queda amagat i silenciat, quan no directament expulsat. Òbviament em refereixo a mares, pares, àvies, i familiars d’alumnes en general.

    Curiosament mentre procedeixo a obrir un projecte com aquest m’he d’acomiadar de molts personatges que han omplert les planes dels diaris quan es parlava del tema educatiu. La veritat sigui dita, poc trobaré a faltar persones com l’exministre Juan Ignacio Wert, llàstima per a caricaturistes i humoristes en general. Altra gent a qui confiem en perdre de vista encara no ha fet les maletes, tot i que tot apunta a que no es menjaran els torrons als despatxos de Via Augusta. Espero que determinades persones de l’actual equip Rigau ens diguin adéu d’una vegada, perquè la seva gestió ha estat des del punt de vista de les famílies clarament desafortunada. No entraré ara a valorar aquell període d’austeritat compulsiva que algú ha definit molt encertadament com els anys de plom de l’escola a Catalunya. Més que deixar aquesta tasca per a la història, crec que se n’ocuparà l’anècdota. I és que el gran debat pedagògic del període anava sobre la santíssima trinitat epidèrmica: carmanyola, tarima i uniforme. Tot molt transcendent.

    Ara s’obre el teló i en el nou escenari, net i escombrat, ha de sorgir l’escola del segle XXI. Una escola que l’han de pensar i definir els professionals, els alumnes, les famílies i tota la comunitat educativa del segle actual. No els gestors que no han trepitjat una aula en l’actual segle. No aquells que no han vist de prop un infant del segle XXI. Una bona manera de començar és recordar, per a qui ho hagi oblidat, que a l’escola es treballa cada dia. Es treballa molt. Milers de nens aprenen a llegir cada curs a les aules catalanes. Això s’ha de mantenir. Volem mantenir el nivell de feina, rigor i qualitat que manté el sistema educatiu. Aquest nivell només ha estat possible per la dedicació dels professionals de l’educació, per la seva implicació i per la dedicació i implicació de famílies i nens. No puc dir el mateix dels càrrecs de lliure designació i de segons quins nivells de comandament.

    Tenim per davant el gran repte de repensar el model d’escola que volem. I com que el pensament de moment encara és gratis, serem molt agosarats en les propostes. Una escola diferent de l’actual: molt més participativa, laica i democràtica, on de debò s’apliquin criteris d’inclusió, competencials i de pensament. Una escola que ensenyi a pensar, que obri la ment dels nostres fills. Una escola que valori la llibertat i el respecte a totes les persones per sobre de l’acumulació de riquesa o el dogmatisme.

    Però l’escola no és més que un reflex de la societat on es situa. Per tant, també hem de ser molt sensibles als canvis socials i els hem de promoure més enllà dels aspectes més directament vinculats al món educatiu. El canvi educatiu ha d’anar més enllà de la dicotomia escola pública-privada i buscar una societat que no exclogui ningú. Una societat capaç d’eliminar les desigualtats obscenes que percebem per tot arreu.

    Només una societat igualitària podrà aconseguir una escola realment eficient, imaginativa, creativa i positiva. Cal, doncs, enterrar les pissarres, els llibres de text, el classisme, el racisme i els fonamentalismes de tota mena. S’obre una nova etapa i hem d’obrir bé el cervell.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Escolarització fins als 18 anys? S’obre el debat
    Next Article
    Actualitat
    El mite de l’excés de llicenciats amaga un mercat laboral que no està a l’alçada
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    L’emergència educativa: protegir el dret a l’educació en contextos de crisi

    juny 11, 2020

    Reorientar les finalitats educatives per a afrontar la tempesta

    maig 29, 2020

    10 anys de la repressió policial al ‘No a Bolonya’: veus d’uns mesos que no només van canviar les universitats

    març 18, 2019
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.