Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Benvolgut conseller, felicitats pel seu nomenament i els millors desitjos per aquesta etapa que ara comença. L’escrivim en nom del Fòrum Futurs de l’Educació, que formem un conjunt d’escoles i instituts compromesos amb la transformació educativa, convençuts com diu la UNESCO que l’educació ha de fer més que respondre a un món en canvi: l’educació ha de transformar el món.
Som molts els docents i les escoles que celebrem, com ha anunciat, que comenci una nova etapa per al sistema educatiu català, caracteritzada per la transformació educativa i l’aposta inequívoca per l’equitat. A casa nostra i arreu, hi ha molts referents que poden servir per impulsar aquesta nova etapa. Per exemple, al País Valencià estan canviant competencialment què s’aprèn a secundària i com es mesura, i a Portugal es dóna flexibilitat curricular als centres per donar resposta a la personalització i al context. I les conclusions del Grup de treball Catalunya 2022 apunten en aquest mateix sentit: accelerar la transformació educativa, garantir l’equitat i evitar el fracàs escolar. Coincidim doncs plenament amb aquesta perspectiva i, des d’una actitud proactiva i il·lusionada, volem manifestar-li el nostre suport en aquest moment històric que estem vivint.
Amb aquesta voluntat compartida, amb modèstia però també des de l’expertesa que ens aporta l’experiència del dia a dia a l’aula, i amb la confiança de poder avançar com a país, li fem arribar les nostres reflexions sobre els aspectes que creiem que hauria de prioritzar la nova Conselleria.
Per tal que Catalunya pugui escalar aquesta transformació per arribar a l’equivalència en qualitat de tot centre educatiu, creiem que cal un instrument que garanteixi una política educativa de llarg termini que vagi més enllà d’una legislatura, com seria un Pla d’Actualització del Sistema Educatiu, que desplegui el consens a nivell polític i social i que faci partícip la comunitat educativa. Per “continuar la transformació educativa, i que sigui estructural del sistema” com ha declarat recentment, cal acordar una visió de canvi per la propera dècada, i establir procediments concrets perquè arribi a tot centre dins un Pla d’Actualització, per transformar de veritat el sistema educatiu i fer arribar així un aprenentatge de qualitat a cadascun dels infants i joves.
Valorem els assoliments de l’equip del Departament d’Educació sortint i els esforços dels i les docents i de la comunitat educativa en general per avançar cap a l’horitzó desitjat, i alhora volem obrir una reflexió sobre els àmbits d’acció en què caldria seguir avançant per fer possible aquest Pla en la propera legislatura, concretats en 3 prioritats:
-
Programa d’actualització, centres de referència i criteris de qualitat educativa
Celebrem la posada en funcionament del Laboratori de Transformació Educativa l’any 2020. Aquest ha establert les bases per poder impulsar el Programa d’Acceleració de la Transformació Educativa (PAcTE) que oferirà, a partir del curs vinent, les eines i els recursos que els centres educatius requereixen per poder avançar en la seva actualització. La transformació educativa als centres no pot dependre exclusivament de la voluntat i el sobreesforç dels i les seves professionals: cal posar les condicions institucionals necessàries i acompanyar i dotar dels recursos per a la complexa gestió del canvi organitzacional. Esperem que siguin molts els centres educatius que puguin participar en aquest programa en els propers anys.
També destaquem positivament que el PAcTE compti amb centres referents, ja que tant la recerca com les experiències pilot realitzades han demostrat que calen referents teòrics però també pràctics en qualsevol gestió del canvi. De fet, l’impuls generalitzat d’aquest Programa requerirà comptar amb centres de referència educativa a nivell de tot el sistema. Per tant, tenim ara una oportunitat per desplegar definitivament l’article 85 de la LEC que menciona aquesta tipologia de centres però encara que no n’estableix els sistemes de definició ni revisió. En paral·lel, seria convenient objectivar què s’entén per educació de qualitat, ja que la indefinició d’estàndards porta a una ambigüitat que impossibilita el canvi sistèmic. Només compartint un mateix objectiu d’actualització educativa es pot comptar amb els esmentats centres de referència de qualitat educativa alhora que amb l’alineació i el compromís de tots els agents del sistema amb aquesta actualització.
-
Inducció, formació inicial i contínua
En els propers 6 anys es jubilaran 18.000 docents funcionaris: un terç de la plantilla fixa del Departament d’Educació. Aquesta entrada de nous docents pot suposar una oportunitat per l’impuls de l’actualització educativa del conjunt del sistema però també un gran repte. Cal reformar amb urgència la formació inicial docent, fent que esdevingui una veritable capacitació competencial per a l’exercici de la docència, basada en un període d’inducció en centres de referència on innovació i recerca es vinculin a la pràctica i s’orientin a millorar-la.
Pel que fa a la formació contínua, valorem positivament les visites pedagògiques, la formació en residència i la formació interna de centre com a nous formats per a la capacitació docent. Alhora, l’esclat i articulació de xarxes educatives arreu del territori en els últims anys està configurant una nova forma d’aprenentatge entre iguals proposant models que empoderen veritablement els i les docents aprenents. Ara és el moment idoni per fer un pas més i impulsar un nou pla de formació contínua que transformi l’actual, incorporant les visites i les estades pedagògiques en centres de referència.
-
Inversió i recursos per al desplegament efectiu de les mesures iniciades
Els darrers anys s’han publicat diversos decrets i acords en aspectes clau per avançar en la transformació educativa i garantir que tots els centres són equivalents en qualitat, com el decret d’escola inclusiva (2017), el decret d’autonomia de centres (2010), el Pacte contra la segregació (2017) i el nou decret del Batxillerat (2021). Celebrem que en les seves primeres declaracions hagi manifestat la voluntat d’avançar amb valentia per desplegar aquests decrets, i esperem que el Departament pugui comptar amb els recursos necessaris per fer-ho de manera efectiva.
En la disposició 2a de la LEC, la llei d’Educació aprovada al 2009, el Govern es comprometia a incrementar en 8 anys el pressupost d’educació fins al 6%. D’això en fa 12, i actualment la despesa pública en educació a Catalunya és només del 3,67% sobre el PIB. Esperem doncs que en aquesta legislatura es produeixi un augment significatiu del pressupost d’educació, d’acord amb el compromís de l’acord de govern entre ERC i Junts.
Augmentar la inversió en educació és necessari per garantir que les bones intencions dels decrets mencionats es facin realitat i arribin adequadament a tots els infants i joves, a tots els docents i a tots els centres, especialment als centres de més complexitat, on cal prioritzar l’increment de recursos per millorar l’orientació i acompanyament a l’alumnat com a prevenció de l’abandonament prematur. Els 8.000 professionals que s’han incorporat de manera extraordinària aquest curs per la pandèmia poden suposar una oportunitat per avançar en aquesta direcció: permetent més hores de codocència, agrupacions flexibles de l’alumnat i una millor personalització de l’aprenentatge.
L’augment de la inversió també ha de permetre millorar les condicions laborals dels docents, per adaptar-les a les necessitats de l’actualització de l’aprenentatge a l’escola: amb horaris laborals que possibilitin la reflexió conjunta i el treball en equip amb el claustre, per la qual cosa cal revertir la condició de 24h permanència al centre a secundària (30h a primària) per tal de facilitar la coordinació i cooperació entre docents.
Hem de prendre consciència que cal impulsar canvis molt ambiciosos si es vol haver transformat el conjunt del sistema educatiu l’any 2030, i que cal fer-ho des de l’inici de la legislatura. Sabem que el repte és majúscul i que requereix valentia, i és per això que és imprescindible empoderar la comunitat educativa d’aquest país. Tots i totes les professionals aquí signants seguirem treballant incansablement per l’impuls del canvi en els nostres centres, i ens posem a la seva disposició i a la del seu equip per desplegar polítiques educatives que generalitzin aquesta transformació i per concretar les prioritats més immediates. Hem col·laborat en totes les iniciatives d’innovació i transformació proposades, i així ho seguirem fent.
Signants:
- Astrid Ruiz Rodon, directora de l’Escola Congrés-Indians
- Dolors Queralt, directora de l’Institut Escola Daniel Mangrané
- Francesc Xavier Torrell Cantero, director de l’Escola Doctor Alberich i Casas
- Susana Tarapiella Carreño, directora de l’Escola Edumar
- Eva Peral, directora de l’escola Frigolet
- Anna Valero Castell, directora de l’Escola L’Horitzó
- Dimas Fàbregas, director de l’Escola La Immaculada
- Josep Maria Esteve Gibert, antic director de l’Institut-Escola Jacint Verdaguer
- Jose David Martínez Sánchez, director de l’Institut Escola Jacint Verdaguer
- Teresa Vivancos Pons, directora de l’Escola Josep Carner
- Anna Segura Segura, directora Col·legi Kostka Jesuïtes Gràcia
- Maite Dieste Barranco, directora de l’Escola La Llacuna del Poblenou
- Juanjo Coca Viviano, director de l’Institut Escola Lluís Millet
- Anna Comas, antiga directora de l’Escola La Maquinista
- Raúl Martínez Robles, director de l’Escola La Maquinista
- Xavi Ros, director de l’Institut Matadepera
- Susanna Soler Sabanés, directora de l’institut Montgròs
- Mª Mar Sánchez Izuel, directora del Col·legi Montserrat
- Xavier López, director de l’Escola Octavio Paz
- Alex Salleras Quintana, director de l’Institut Pla Marcell
- Montse Fusalba Moragas, antiga directora de l’Escola Cooperativa El Puig
- Carol Giralt i Colomé, directora de l’Escola Cooperativa El Puig
- Belén Jaime Manzana, directora Escola Riera de Ribes
- Jordi Musons, director de l’Escola Sadako
- Àngels Calvo Montserrat directora de l’Escola Sant Jordi
- Dolors Oliver, directora de l’Institut Escola Teresa Altet
- Boris Mir, antic cap d’estudis de l’Institut Escola Les Vinyes
- Quim Preixens Ferrando, director de l’Institut Escola Les Vinyes
- Coral Regí, antiga directora de l’Escola Virolai
- Sandra Entrena, directora pedagògica de l’Escola Virolai