Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    CCOOmics, un projecte col·lectiu d’un sindicat amb les escoles d’art

    Rodrigo Plazajuny 18, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Revisió final amb el grup de l'art
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Alumnat i organitzadors de la 1a revista i exposició, edició 2016-17 | Foto: CCOO

    El còmic sempre ha estat present entre els i les joves i la classe treballadora, i en una societat on el temps és or i la informació vola per les xarxes, la narrativa gràfica esdevé una potent eina comunicativa.

    La tercera edició de la revista CCOOmics veurà la llum aquest mes de juny, un any després que CCOO Catalunya proposés a estudiants de còmic i d’il·lustració de 5 escoles públiques d’art la tutoria, realització i publicació de la seva pròpia historieta, fent possible la realització d’unes pràctiques curriculars reals de gran valor en un sector molt complicat on trobar empreses per realitzar-les.

    En aquest projecte compartit hi participen 30 alumnes de les escoles Llotja, Serra i Abella, Pau Gargallo, Art la Industrial i la Massana, i constitueix el seu primer pas al món del còmic, amb l’elaboració d’una narració gràfica i diverses sessions formatives amb professionals com Daniel Torres, Alitha Martínez (autora de Marvel), Alfons López, etc. També hi participen l’alumnat de l’Escola del Treball de Barcelona, cicle Disseny i Edició de Publicacions Impreses i Multimèdia, i de Llotja de Comunicació Gràfica i Audiovisual, els quals realitzen el disseny i la maquetació de la revista.

    Amb el comú denominador de la temàtica social, l’alumnat comunica amb el còmic les vivències personals, inquietuds, reivindicacions, denúncies i formes de veure el món. La diversitat afectiva i sexual, les pors i depressions juvenils, el treball precari i les distopies socials es repeteixen cada any entre els i les joves artistes.

    L’elaboració de cada obra és un procés creatiu que s’inicia amb la proposta temàtica i la idea individual i es va construint en diferents sessions tutoritzades pel guionista Pepe Gálvez, creant xarxa entre l’alumnat de diferents centres, edats i nacionalitats i amb el suport dels docents professionals dels centres educatius.

    Tutoria a CCOO amb el guionista Pepe Gálvez | Foto: CCOO

    En l’edició anterior es va proposar l’opció temàtica de la memòria històrica i es van dibuixar algunes historietes sobre les olimpíades populars del 36, l’exhumació de les fosses comunes de la dictadura franquista, el varó de corbata roja, Helios Gómez a la presó Model, sobre biogràfiques familiars i es va presentar en el Museu d’Història de Barcelona (MUHBA). En aquesta edició la proposta és la problemàtica nord/sud, ja que la revista serà un dels premis del crowdfunding per la construcció d’una escola pública a Kithunthi, Kènia.

    El pas següent consisteix a recopilar informació i documentar-se, i CCOO constitueix una font de coneixement per poder transmetre amb rigor i poques pàgines problemàtiques socials en moltes ocasions desconegudes per l’alumnat.

    La redacció de la sinopsi i posteriorment el guió serveix per definir allò que vol transmetre l’artista al lector amb els personatges, la ubicació i l’època determinada. Tot seguit es treballa l’storyboard, amb els esbossos i l’esquema de les pàgines i vinyetes per transformar el text en imatges narratives sovint acompanyades de diàlegs o text de suport. En aquest punt és fonamental la participació de tot grup, el qual aporta i suggereix idees perquè s’entengui el que l’autor vol transmetre, ja que, a diferència de la il·lustració, el còmic és una seqüència narrativa lògica d’imatges amb més o menys text.

    Una vegada decidides les vinyetes, els plànols i el text –que ocuparan un màxim d’unes 8 pàgines– s’inicia el dibuix definitiu en l’estil propi de cada alumne, sobre làmines o en format digital, que acabarà entintant-se després de les darreres correccions sobre la narrativa.

    Vinyeta a vinyeta ens trasllada per diferents èpoques i indrets: dels disturbis d’Stonewall del 69 amb l’activista LGBT Marsha P.Johnson a l’actual fugida d’una persona trans de Llatinoamèrica on goberna l’extrema dreta, de les llegendes i mites kenians a les distòpies socials, de les pors i depressions d’adolescents a la paraciència i l’homeopatia d’adults.

    Darrere hi ha moltes hores de dibuix de personatges i espais, documentació, esbossos, storyboards, correccions, disseny i maquetació que resulten en l’obra final, cada una amb el seu estil propi, amb dibuix d’influència manga, caricaturesc, underground, realista o artístic. La revista i l’exposició que l’acompanya, a disposició de tothom, fa d’altaveu dels i les joves i constitueix una de les primeres obres d’aquestes futures professionals del 9è art.

    Exposició de la 2a edició de CCOOmics (2017-18) al MUHBA

    Sense l’aposta i la implicació del professorat professional dels centres educatius (Lluís Laborda, Toni Benages, Toni Micó, Teresa Ruiz, Miriam Ventura, Pere Ginard, Oscar Sarramia, Pep Montserrat i Alicia Montes) i la col·laboració d’Alfons López, Rubén Pellejero, Raquel Gu, Toni Guiral, Jaime Martin, David Fernández de Arriba… aquest projecte no hagués estat possible.

    Més de 80 alumnes han col·laborat ja amb CCOOmics en aquestes tres edicions, i fruit d’aquesta col·laboració han sorgit diferents encàrrecs retribuïts per donar sortida professional en el sector del còmic, com les tires gràfiques del projecte mediambiental europeu Life Clinomics o el còmic sobre mobilitat a les ciutats de la Federació Estatal de Serveis a la Ciutadania de CCOO.

    Cada edició de la revista es presenta amb una exposició amb il·lustracions de cada obra, que de s’ofereix a centres educatius, cívics i biblioteques de forma gratuïta, i es presenta el projecte per donar-li difusió a les persones autores. Per encarregar l’exposició de les anteriors edicions de la revista (1a, 2a o 3a) o per l’elaboració d’un còmic específic podeu contactar amb ccoomics@gmail.com i visitar el blog ccoomics.blogspot.com.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Art CCOO Educació còmics sindicats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Mor Carme Miquel, referent de l’escola popular i valenciana
    Next Article
    Actualitat
    40 anys de Taller de Músics: des del Raval a referència internacional
    Rodrigo Plaza

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Anàlisi
    Memòria gràfica de la Segona Guerra Mundial

    maig 26, 2025

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    maig 15, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}