Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Cheikhou, el jove senegalès que va tenir una oportunitat (i la va aprofitar)

    Joan Domènechnovembre 23, 20218 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Cheikhou Oumar Baldé ha estat coprotagonista dels dos actes que aquest any han organitzat les escoles de noves oportunitats. A l’abril va presentar la 5a trobada de la xarxa espanyola d’escoles de segona oportunitat, que va tenir lloc a L’Hospitalet, i fa unes setmanes va repetir en un acte al Caixaforum, en el qual es va presentar un estudi sobre el model educatiu d’aquest tipus de centres. En tots dos casos, va brillar per la seva simpatia i desimboltura, i pel seu català més que correcte –sobretot quan saps que l’ha après d’oïda–. Es veu clar que a Cheikhou l’escenari li encanta, és actor i cantant aficionat, però la major part del temps el passa a la sala del restaurant El Repartidor, de L’Hospitalet, on gestiona reserves, atén els clients i organitza el servei. I on té lloc aquesta entrevista.

    “Tenia 17 anys quan el 2015 vaig arribar a Granollers, a casa d’un tiet. M’hi van enviar els meus pares perquè sóc asmàtic i a Dakar el metge ens va dir que si continuava tenint crisis d’asma un dia podia ser que no ho superés”, comenta Cheikhou. Ell és el gran de quatre germans, un dels quals va morir de petit al seu poble natal, Fouladou, a prop de Kolda, al sud del Senegal. Ell i la seva família pertanyen al poble fula (o peul), i això és el que parlen a casa perquè el seu avi no va voler que el seu fill aprengués francès, la llengua de l’invasor. Quan Cheikou tenia 9 anys la família es va traslladar als afores de Dakar, i el pare, que fins aleshores s’havia guanyat la vida com a cuiner, va passar a fer-ho com a mestre d’Alcorà. Però no van sortir de la misèria. “De petit em mirava la meva mare i em deia que un dia jo li canviaria la vida”, explica Cheikhou.

    “Vaig provar la manta, però em feia por que m’agafessin”

    Van arribar, o es van intensificar, els atacs d’asma i la seva mare es va vendre un terreny familiar per comprar el passatge d’avió que el va dur a Europa. Perquè Cheikou no va arribar en pastera ni totalment sol. A Granollers l’esperava el seu oncle, el germà de la seva mare. El problema és que quan només feia sis mesos de la seva arribada l’oncle i la seva família van haver de tornar a Senegal. I Cheikou va haver de deixar la casa i va marxar a Barcelona, a buscar-se la vida, i durant força setmanes va dormir al carrer o, amb sort, a la casa d’un amic.

    “Tot això la meva família no ho sabia, jo els mentia i els deia que m’anava bé, però no era cert –recorda–. Els senegalesos preferim fer top manta o la ferralla que demanar pel carrer o robar. Jo ho vaig provar, però em feia por que m’agafessin i m’expulsessin, i tenia molt clar que volia estudiar i aprendre una professió. Hi ha molta gent en aquesta situació o pitjor. Veia companys que feia 10 o 20 anys que vivien aquí i encara no parlaven ni català ni castellà ni tenien papers”.

    Va anar a Càritas, i es va trobar amb la paradoxal situació que no el podien atendre perquè encara era menor, i li van aconsellar que anés als Mossos per accedir a un centre de menors. Però quan ho va fer la policia no es va creure que fos menor d’edat malgrat que ho digués el seu passaport, i va engegar un procés d’expulsió que de poc no l’envia de tornada a la terra dels baobabs. A Càritas també el van adreçar a la Fundació Obinso, on la sort li va començar a canviar, perquè primer li van proporcionar un allotjament compartit a L’Hospitalet, i més tard, veient que era un jove responsable amb ganes d’estudiar, el van adreçar a l’escola de noves oportunitats El Llindar.

    A l’interior del restaurant, amb els professors al fons | Foto: VS

     

    Des de la seva entrada a Catalunya (setembre 2015) a l’arribada al Llindar (setembre 2016) havia passat un any, aleshores encara no parlava bé ni català ni castellà, i pensava que no l’agafarien, ja que hi havia més de 100 aspirants i només 30 i poques places. Però va entrar.  D’aquell primer any recorda la por constant i el fet de pensar molts cops que és absurd arriscar la vida per venir aquí.

    “No tenir papers és un esclavatge legal”

    Cheikhou és el paradigma del perquè en aquestes escoles cada cop més s’imposa el qualificatiu de “nova” al de “segona” oportunitat, ja que hi ha persones que mai no van tenir una primera. Al Llindar va fer primer un PFI d’auxiliar d’hoteleria, que com la major part d’aquests programes era només d’un any, i més o menys coincidint amb això va arribar la seva no expulsió, ja que amb nova documentació enviada per la seva família va poder acreditar davant del jutge que el passaport no mentia. Després va passar al que s’anomena fase o nivell 2, un itinerari que conclou amb un certificat de professionalitat oficial, però pel qual cal fer pràctiques en una empresa. I el problema de Cheikhou era que no les podia fer perquè no tenia papers, i va topar amb l’esperpèntic bucle de les polítiques d’estrangeria: “Sense permís de residència no pots treballar, em deien, i jo preguntava com puc aconseguir papers? Treballant!”.

    “No tenir papers és un esclavatge legal, no pots viatjar ni estudiar ni treballar, no pots fer res ni anar enlloc”, considera Cheikhou. Al Llindar el van ajudar a tramitar el permís de residència mentre feia les pràctiques amb ells i iniciava, el curs següent, la fase 3 de la seva formació. Finalment, fa un any va obtenir el permís. “A casa meva van fer una festa quan els vaig dir que ja tenia papers, no et pots ni imaginar el que significa. És com estar a la presó i que et diguin que ja ets lliure”, comenta.

    Cheikhou en una escena de ‘LLull a la Ciutat Nova’ | © May Circus / TNC

     

    Les classes del Llindar les ha estat compaginant amb altres estudis on ha pogut abocar tot el seu vessant creatiu, i als quals va arribar gràcies als bons consells de Càritas i Obinso. A l’Escola d’Actors de Barcelona hi va estar assistint durant més de tres anys completament becat, i al centre Xamfrà del Raval encara hi va a cantar un cop per setmana. El que més recorda del seu pas per l’escola d’actors va ser l’obra Llull a la Ciutat Nova, que es va representar l’octubre de 2016 a la sala Tallers del TNC. Cheikhou hi tenia un paper… òbviament quan encara no tenia papers.

    “A Europa la família no està prou valorada”

    I no només això, perquè després d’aquests papers van venir uns altres tant o més importants. La bona feina feta durant les pràctiques al restaurant Tragaluz va motivar que els responsables del Llindar li oferissin un contracte laboral per treballar a l’escola-restaurant El Repartidor, oberta fa uns anys a l’edifici històric de Correus de L’Hospitalet i en el qual es formen una setantena de joves. Als matins, Cheikhou tutoritza els alumnes que serveixen les taules, i és el responsable de la sala els dijous i divendres al vespre, on encara algun proveïdor o client no es creu que sigui l’encarregat. “Clar que hi ha racisme –opina Cheikhou–, les persones et miren i es pensen que ja saben qui ets, veus dones que es posen la bossa al davant quan t’hi apropes, o el vigilant de seguretat del metro et demana el bitllet, la qual cosa no és la seva feina i no fa amb cap blanc”, diu.

    Agafant una comanda | Foto: VS

     

    També troba moltes diferències culturals, per exemple amb els seus companys del Llindar: “Jo mai m’atreviria a dir-li a un professor que diu una mentida, i menys cridar-li, jo sé que he de tenir paciència sempre, i que si contesto malament a les persones no em contractaran”. O amb la relació entre pares i fills: “Tinc la sensació que a Europa la família no està prou valorada, ho penso sobretot quan veig la falta de respecte amb la qual alguns joves contesten als seus pares, a l’Àfrica això és impensable”, afegeix.

    En tot aquest temps, no ha tornat al seu país, i ara per fi comença a veure la possibilitat de fer-ho, si tot va bé l’estiu de l’any vinent. “No vaig venir a Europa per instal·lar-m’hi, tot el que jo he après tinc l’obligació de tornar-ho a la meva terra, compartir la meva experiència, perquè hi ha gent que necessita ajuda. El meu somni és obrir un Llindar i un restaurant al Senegal i donar feina a moltes persones”, assegura.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    el llindar escoles de noves oportunitats immigració
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Pascual Gil: «Cal buidar les facultats d’Educació de pseudociències»
    Next Article
    Actualitat
    El Suprem avala el 25% de castellà a l’escola catalana, Educació no acata
    Joan Domènech

    Related Posts

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025

    Opinió
    L’orientació acadèmica i professional: del propòsit a l’acció

    abril 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}