Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Cinema en curs… abans, durant i després del confinament

    Víctor Saurajuliol 2, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes del Maria Espinalt rodant a la Plaça Prim, al Poblenou
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Cinema en curs és un projecte promogut per l’associació A Bao a Qu que apropa el cinema a milers de nois i noies, sobretot catalans, però també de Madrid, Galícia, País Basc, Alemanya i Xile. Durant un any, dediquen unes hores lectives setmanals al projecte, acompanyats per un cineasta professional i per un docent de la seva escola o, més habitualment, institut. Amb ells s’introdueixen en el llenguatge, els codis i la producció audiovisual, mentre van pensant una història i preparant el guió d’un curtmetratge, que el darrer trimestre del curs fan realitat, amb els alumnes convertits en directors, actors, càmeres, tècnics de so, muntadors, etc.

    Aquest any, però, l’aturada escolar i el confinament van fer trontollar el projecte. A l’Institut Maria Espinalt de Barcelona, un dels participants, la part teòrica l’havien feta, també tota la pluja d’idees fins a consensuar la història que volien explicar la vintena d’alumnes participants, havien tocat la càmera i fins i tot gravat alguns plans de prova. Tot just es començava a fer el guió quan va arribar l’aturada. Passaven les setmanes i cada vegada es veia més llunyana la possibilitat de reprendre el curs, i per tant de reprendre també el cinema en curs.

    “Li hem dedicat moltes hores i no ens voliem perdre la part més xula”, comenta l’Alaia, una alumna de 3r d’ESO del Maria Espinalt, que amb les seves companyes s’ha passat la setmana bolcada en el seu projecte de curt, la història d’una noia angoixada pel favoritisme que sent que tenen els seus pares envers el seu germà petit. En realitat, li recorda la seva companya Carla, ja hi havia hagut moment molt xulos: “Una nit ens vam quedar a dormir a l’institut per poder gravar uns quants preses de la sortida del sol”, recorda.

    Durant els mesos de confinament, la història ha anat madurant i el guió ha pres forma, perquè no han deixat de connectar-se cap setmana. I quan per fi la desescalada ho ha permès s’han reunit tots plegats diverses vegades per acabar d’afinar les coses, buscar les localitzacions i preparar el rodatge. Amb el final del curs, alguns estudiants s’han despenjat del projecte, però la major part han seguit. És una història d’adolescents, perquè “és important que parlem de les seves emocions i vivències”, comenta David Gutiérrez Camps, el cineasta que acompanya els alumnes del Maria Espinalt en aquesta aventura.

    David Gutiérrez explica a les alumnes per què a mesura que les actrius caminen la imatge es desenfoca | VS

    “Hem estat treballant cada dijous per videoconferència des que es va decretar el confinament, i no acabàvem de veure la llum al final del túnel, o sigui que per nosaltres poder estar aquí i concloure el projecte és motiu d’una gran celebració”, afegeix Gutiérrez. El director de Sotabosc i The Juan Bushwick Diaries va orientant i aconsellant les alumnes, però no les dirigeix, no fa de profe. Son elles les que van alternant-se en les diferents funcions (ara una està amb la claqueta, en la següent seqüència dirigeix, en l’altra s’ocupa de l’script, en l’altra grava el making off, i així anar fent) i prenent les decisions. També els acompanyen dues professores de l’institut, que pel que es veu tampoc s’han assabentat que el curs ja s’ha acabat.

    La diversitat confinada

    Com el grup del Maria Espinalt, a Barcelona, Badalona, Sant Pere de Ribes i Bordils hi ha cinc equips més que aquests dies estan gravant i muntant els seus curts. Altres, en canvi, van decidir tirar pel dret i seguir amb el rodatge fins i tot durant el confinament. Aquesta va ser l’opció de l’Institut Escola Trinitat Nova. Com que el seu curt volia reflectir la diversitat del barri, els alumnes (acompanyats, en aquest cas, pel cineasta Jordi Morató) van arribar a la conclusió que gravant les seves respectives llars també podien reflectir aquesta diversitat. Els diferents mobiliaris, costums, roba, cuines, sons… El producte final, Sota un mateix cel. La Trinitat des de dins, l’han pogut presentar aquest dimecres al casal del seu barri.

    Treball de creació durant el confinament de l’equip de l’Institut Escola Trinitat Nova

    A banda, en aquelles primeres setmanes de confinament, mentre s’estava a l’expectativa de si duraria poc, una mica o molt, els responsables d’A Bao A Qu van tenir una altra pensada. Van demanar a tots els participants que enviessin plans enregistrats des de les Finestres de casa seva. Amb els més de 2.000 plans filmats pels nois i noies, primer des de les finestres, durant el confinament estricte, i després durant les primeres sortides, han muntat una peça de vuit minuts que recull un pla de cada alumne/a. El resultat és un vibrant testimoni visual sobre aquests mesos de confinament, que ha permès als alumnes “veure la força del cinema com a eina d’expressió personal”, segons explica Laia Colell responsable del projecte a l’associació.

    Cinema en curs. Entre març i juny de 2020 from Cinema en curs on Vimeo.

    Colell destaca el compromís que durant aquest temps han adquirit els nois i noies amb el projecte, així com la tasca infatigable dels docents i cineastes per donar-li continuïtat malgrat les dificultats. “Hi han bolcat una dedicació, un temps i una energia enormes”, comenta Colell, indissimuladament satisfeta dels fruits que s’han recollit al final. El cinema, diu, “ens ha fet més conscients del valor del que estàvem fent”.

    Cada any, el projecte cinema en curs es tanca amb una projecció dels curts a la Filmoteca de Catalunya el mes de juny. Aquest any no podrà ser… o sí. “La idea –comenta Colell– és intentar fer la projecció dels curts realitzats el 2019-2020 a l’octubre de 2020. Idealment a la Filmoteca, potser en dos dies per no ser tants grups i poder respectar tots els protocols”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema en curs Escola i cultura BCN
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Elogi dels docents, que han lluitat pels seus alumnes
    Next Article
    Opinió
    Programes de formació i inserció, quan no s’és prioritari
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Entrevista
    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    juny 4, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}