Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Coeducar a l’escola a través de la ciutat

    Jorge Fernàndezmarç 7, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Moltes vegades es concep erròniament l’escola com una bombolla sense massa relació, interacció i implicació amb l’entorn en què es troba. No obstant això, hi ha una forta tradició pedagògica que sempre ha concebut l’escola com un espai que no és neutral i que, en funció del paper que li adjudiquem, reproduirem o transformarem els valors socials hegemònics. Així doncs, l’escola ha de definir clarament els principis i concepcions de les quals parteix.

    En aquest cas, es parteix de la base que les paraules educació i transformació van estretament lligades i que sense una, no hi ha l’altra: l’educació ha d’aspirar a la transformació i millora de la societat en què es viu en el marc d’uns valors democràtics basat en els drets humans. Si volem una societat més igualitària i feminista, caldrà una escola coeducadora, que partisca del reconeixement d’una desigualtat social estructural per raó de gènere.

    D’altra banda, cal identificar la ciutat com un espai educador, en un sentit ampli. És un context i un mitjà ple de continguts per aprendre, però també amb un teixit de valors per experimentar formes diverses de viure i construir relacions d’ensenyament-aprenentatge en, per a i des de la ciutat. La ciutat és un espai que educa i que, alhora, pot ser educat.

    Partint d’aquestes premisses, a l’Escola Teresa Miquel i Pàmies de Reus hem treballat a partir de fer-nos la pregunta: “On són les dones als carrers de la ciutat?”. Gràcies al llistat amb els noms dels carrers de la ciutat disponible al portal de dades obertes de l’Ajuntament, vam assenyalat aquells que tenien nom de dona. Després, per grups, vam crear uns gràfics i vam veure quina n’era la distribució pels diferents codis postals i vam elaborar-ne un mapa de coropletes per tal de representar gràficament tota la informació que havíem seleccionat.

    Gràfiques i mapa de coropletes elaborats pels alumnes

     

    Posteriorment, vam reflexionar col·lectivament que la poca presència de les dones al nomenclàtor dels carrers de Reus (menys d’un 10%) és una conseqüència més de la societat patriarcal en què vivim, que en provoca la invisibilització. Però no acaba tot en aquest punt: vam passar de l’anàlisi i la reflexió a la proposta. La infància, sovint menyspreada i deixada al marge de la presa de decisions i accions de les ciutats i la societat, prenent un paper actiu i reclamant un paper actiu en la transformació de la comunitat a què pertany.

    Així doncs, vam crear el Passeig de les dones anònimes, un passeig simbòlic conformat per diversos carrers, places i camins amb noms de dones que consideràvem que calia homenatjar amb les plaques dels nostres carrers. D’aquesta manera, diferents dones d’àmbits i abast diversos serien conegudes per les fitxes biogràfiques creades i reconegudes per les plaques dels carrers. Ara bé, com podíem travessar els murs de l’aula i de l’escola? En definitiva, com podíem desaularitzar tot aquest treball?

    Les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement ens ofereixen un enorme ventall de possibilitats didàctiques per la multidireccionalitat que les caracteritzen. No obstant això, sovint fem una simple introducció d’aquestes eines per reproduir contingut i no per crear-ne de nou, fent que l’alumnat tinga un paper actiu en la construcció col·lectiva del coneixement. Una possibilitat que ens ajudava a difondre aquesta proposta era la creació d’un mapa en línia en què aparegueren ubicades les propostes de carrers. Un mapa que després podríem enviar a les entitats, premsa i autoritats locals per tal de presentar-los el treball realitzat i la proposta. D’aquesta manera, l’aprenentatge és molt més significatiu per l’alumnat i té un impacte i retorn social, travessant les parets de l’escola i posant el valor que s’hi fa, que es construeix des del mateix alumnat.

    En definitiva, les ciutats són educadores per se i l’escola ha de relacionar-s’hi des d’una perspectiva de transformació social dels valors hegemònics per construir una societat millor. En aquest cas, a partir d’una proposta interdisciplinar i d’un ús capacitador de les tecnologies, s’ha dut a terme un treball basat en la coeducació amb una incidència en l’entorn més proper, la ciutat de Reus.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    8M coeducació dia de la dona Experiències escolars opinió Reus
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Les nenes d’altes capacitats són invisibles al sistema
    Next Article
    Opinió
    I nosaltres què? La pandèmia vista amb els ulls dels joves
    Jorge Fernàndez

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}