Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Com deixar enrere la nostàlgia i ser de nou a l’avantguarda educativa?

    Marta Comasabril 14, 20237 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Participants en una de les reunions del procés de #RepensarRosaSensat que va tenir lloc el 25 de març a l'Escola Cervantes de Barcelona | Foto: Rosa Sensat
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    És sabut per tothom que les organitzacions tenen un cicle vital en què neixen, maduren, s’estanquen i moren, o bé, amb sort, es reinventen i reviuen. Coincideix que moltes de les entitats i institucions del nostre país que van forjar-se als anys setanta com a alternativa al franquisme i van eclosionar amb la democràcia, passen ara per un mateix moment de declivi en el seu cicle vital. Veuen com s’esllangueix aquella empenta inicial alhora que reben medalles d’honor pel que han estat i per les contribucions que han fet. Continuen tenint el reconeixement nostàlgic pel tremp que va tenir la societat civil catalana en un moment determinat i que ara costa de vertebrar.

    Costa d’articular alternatives transformadores perquè el context social i cultural és un altre, perquè ens ha passat per sobre la globalització, les xarxes socials, la individualització i fragmentació de la vida col·lectiva, la proliferació d’iniciatives tant publiques com privades. Vivim un canvi d’època marcat per la diversitat, les relacions líquides, l’hiperindividualisme i les lògiques ferotges del mercat. Vivim un moment de col·lapse planetari que demana revisar els models de creixement i de vida en comú, canviant la perspectiva.

    Si et canvien l’escenari, els actors i el guió, és difícil seguir representant la mateixa funció. No hi ha altra sortida: cal reinventar-se.

    Amb aquest esperit i aquesta consciència d’oportunitat, el procés #RepensarRS va iniciar el seu recorregut a l’octubre. Sis mesos després de sessions per deliberar, de posar sobre la taula reptes emergents, de revisar els principis i valors propis i irrenunciables, de qüestionar si som el que volem ser i com ens ho hem de fer per seguir essent referents en el món educatiu. Després d’haver mobilitzat prop de 100 persones sòcies i no sòcies, el dia 13 d’abril, davant l’assemblea que ens va fer l’encàrrec, presentem un full de ruta per refundar l’associació i resintonitzar-la amb el món contemporani.

    En aquests mesos hem après que l’associació ha de mirar enfora i obrir-se a nous perfils. El fet d’haver compartit el procés entre un grup heterogeni de persones del món educatiu amb trajectòries ben diverses i d’haver pogut dialogar els “de la casa de tota la vida” i els que s’hi apropaven per primera vegada, ens ha enriquit i ens ha ajudat a apropar postures. Ens hem mirat i ens hem reconegut.

    També hem après que no ho podem fer soles, que cal teixir xarxes amb l’ecosistema educatiu. Que ens cal reagrupar-nos entre totes aquelles iniciatives que apostem per una educació crítica i democràtica, inclusiva i justa. Ens cal explorar aliances des de la humilitat i la generositat. No només dir “veniu, que RS és la casa de totes”, sinó fer el pas de demanar si podem participar en altres espais amb els quals compartim valors i objectius, ja que tots ens necessitem.

    Hem reconegut el valor dels nostres actius (des de la biblioteca, la formació, l’escola d’estiu o el local fins a les publicacions i la base associativa) i hem estat prou valentes per puntuar quins són realment imprescindibles per fer de palanques per assolir els nous reptes que ens hem plantejat. Curiosament, s’ha donat molt més valor als actius intangibles que als materials, incidint en la idea que avui en dia les organitzacions vinculades a estructures massa pesades (i costoses) perden agilitat.

    I hem explicitat velles i noves idees; calia tornar a dir-les per compartir de nou el seu sentit profund. Què vol dir ser un referent educatiu avui? Què comporta una educació pública que no deixi ningú enrere? Com podem esdevenir una entitat amb compromís polític i social, seguir lluitant per una escola catalana i alhora agermanar-nos amb les lluites del feminisme, l’ecologisme o el pacifisme? Com, des del seu lloc, RS pot enfortir les xarxes de l’ecosistema educatiu?

    I, finalment, hem acceptat que obrir-se vol dir deixar de ser només una associació de mestres per esdevenir l’associació de persones vinculades al món educatiu, també des de l’educació social, la psicopedagogia, les ciències socials o la recerca pedagògica. Que tots aquests professionals hi tenen cabuda des del compromís ètic i la mirada crítica per combatre certes derives conservadores, burocràtiques o corporatives que malauradament estan impactant amb força en el camp de l’ensenyament.

    Ens continuarem arremangant per empènyer la refundació de Rosa Sensat des d’un canvi de paradigma: fer més del mateix ens portaria a l’agonia lenta d’un espai molt necessari en un moment d’esgotament del col·lectiu docent

    De tot el procés en surt un full de ruta amb unes línies estratègiques bàsiques que han quedat recollides en el document de conclusions (en aquest enllaç hi trobareu tota la documentació: https://www.rosasensat.org/proces/).

    Es destaca que Rosa Sensat ha de posicionar-se i tenir incidència pública i política en les qüestions i els debats educatius que ella promogui o es plantegi la comunitat educativa.

    Que Rosa Sensat ha de treballar per convertir-se en un espai de connexió i creació d’una comunitat de persones, centres, projectes i iniciatives diverses que manifesti valors com l’obertura, la participació, la pluralitat, el compromís i la voluntat transformadora.

    I que Rosa Sensat ha de buscar espais i metodologies apropiades per seguir contribuint a la formació continuada dels docents i esdevenir comunitat de pràctica.

    Com és habitual, debatre sobre el què ha estat més fàcil que posar-se d’acord amb el com, i acabem el procés amb el pressentiment que no n’hem tingut prou, que ens ha quedat curt i que el curs vinent l’associació haurà a d’analitzar a fons de manera sistemàtica i segurament amb suport extern cadascun dels seus àmbits de treball per valorar-ne la viabilitat i sincronitzar-los amb els nous reptes. Caldrà repensar l’estructura organitzativa per fer-ho possible.

    Per acabar aquest repàs de lliçons apreses, en la darrera sessió vam demanar a tres persones de reconeguda solvència com són la Sheila González, en Víctor Saura i en Josep Maria Puig que ens posessin davant del mirall.

    • La Sheila va resumir de manera magistral com davant les crisis actuals, social, educativa i docent, ens cal més que mai una veu pròpia dels mestres que posi el dret a l’educació al centre.
    • En Víctor va tenir l’ingrat paper de tocar els intocables, i va obrir el meló del valor dels intangibles per damunt del patrimoni material de l’entitat.
    • En Josep Maria va traçar el cicle vital de l’associació i ens va situar en aquella disjuntiva d’allargar l’agonia, optar per una mort digna o fer l’esforç de refundar-nos. La seva aposta, que vam fer nostra, la va resumir amb les tres R del procés: resistir (mantenir tot el que té valor, no precipitar-nos a l’hora de tancar cap dels serveis o programes); reagrupar (ja que són moltes i molt fragmentades les iniciatives i necessitem concentrar forces) i refundar (per recuperar l’esperit original).

    Quan vam començar, dèiem: en acabar el procés l’associació n’ha de sortir reforçada. Jo crec que aquest objectiu l’hem assolit. Hem fet un camí llarg per ser més i arribar més lluny. Pel camí, n’estic segura, molts dels que ja ho donàvem per perdut ens hem reconvençut que val la pena. Ens continuarem arremangant per empènyer la refundació de l’associació Rosa Sensat, però des d’un canvi de paradigma: fer més del mateix ens portaria a una agonia lenta. Hem de trobar la manera de fer les coses diferents, per mantenir-nos lleials als principis i valors i ocupar de nou aquest espai de resposta progressista tan necessari en un moment d’un cert esgotament entre el col·lectiu docent.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Associació de Mestres Rosa Sensat opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Bebès a Amazon
    Next Article
    Reportatge
    Cau un 20% l’alumnat que fa colònies escolars
    Marta Comas

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    2 comentaris

    1. Noemi Rocabert Argila on abril 14, 2023 10:07 am

      Gràcies per la gosadia de transformació interna engegada.
      Gràcies per creure en la responsabilitat de ser veu i d,incidir a la societat i a la cultura.
      Gràcies per a donar cos a la veu “dels mestres”, i per tant, donar valor a la seva formació i visió audaç i compromesa.

      Reply
    2. mestreacasa on abril 21, 2023 7:13 am

      Quin nivell d’hipocresia i paraules buides de contingut real. Anem bé si sou vosaltres els referents de l’ensenyament del futur.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.