Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Com negociar als centres educatius

    Una bona negociació és una de les eines més rellevants i poc explorades en les escoles i els instituts amb infants i amb adolescents.
    Daniel Piulats Vilàgener 9, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No es neix pas sabent negociar. De fet, la negociació és considerada una de les habilitats socials més avançades (Goldstein i Pentz, 1984) que podem aprendre i reaprendre les persones.

    L’etimologia de la paraula negociació prové del llatí negotiatio, la qual expressa el terme negotium, compost pel prefix neg- (no) i otium (oci). Per tant, la negociació és una “negació de l’oci”.

    En l’àmbit educatiu, la negociació és un procés que consisteix a analitzar amb deteniment, des de les diferents perspectives que tenen els distints participants, els continguts d’una qüestió sobre la qual es pretén arribar a un acord (Santos Guerra, 2021). Avui en dia, la negociació forma part de l’acció tutorial, on es tracta més de persuadir i menys de convèncer a l’alumnat.

    Conjuntament amb la mediació, la conciliació i l’arbitratge, la negociació és una tècnica pacífica de Gestió Alternativa de Conflictes (GAC) que va sorgir en la dècada dels 70 del segle passat als Estats Units, on es van qüestionar seriosament els mètodes tradicionals judicials de resolució de conflictes negatius.

    Els objectius principals de la negociació escolar són tres:

    • Proporcionar recursos didàctics i tècnics que facilitin una convivència escolar sana i positiva.
    • Oferir als i les docents una formació sobre tècniques aplicables a totes les transaccions i acords que habitualment s’efectuen en qualsevol grup escolar.
    • Familiaritzar-se amb les principals eines de comunicació les quals el professorat pot fer servir per a motivar i suscitar interès en l’alumnat.

    Quines són les seves fases?

    Segons la majoria d’autors i d’autores que han fet recerca en aquest àmbit, la negociació escolar es desenvolupa en tres fases:

    • La negociació inicial: independentment de qui hagi tingut la iniciativa (docents, educadors socials, alumnat…) s’han de negociar formalment des del principi els aspectes que han iniciat o mantenen el conflicte negatiu. Això sí, la negociació inicial exigeix ser sotmesa a constant revisions.
    • La negociació de desenvolupament: és la fase cabdal de qualsevol negociació. En aquesta etapa s’ha de mostrar un tarannà obert i propici al diàleg, l’escolta activa i l’empatia. Es busca la recerca d’alternatives i assentar les bases d’establiments dels acords per a la següent fase.
    • La negociació final: per arribar a una resolució satisfactòria de qualsevol conflicte negatiu amb la negociació escolar, és crucial comprendre l’essència de la mateixa (cercar acords) i que sobretot, l’acord es signi per escrit per part de totes les parts implicades per poder-lo revisar o reajustar posteriorment.

    Com podem negociar amb èxit?

    Seguint el model de la universitat de Harvard (Fisher, Ury i Patton, 1999) per tenir negociacions exitoses cal que separem les persones dels conflictes, perquè els conflictes provocats per una relació dolenta entre les parts dificulten notablement els processos de negociació. 

    Algunes de les recomanacions per a negociacions reeixides són:

    • Definint prèviament els objectius i establint un pla de negociació.
    • Aprenent dels errors, des de la humilitat.
    • Elaborant preguntes per obtenir informació rellevant d’ambdues parts.
    • No fer-se notar mai per l’èxit obtingut en una negociació.
    • Establint un nombre equitatiu de persones negociadores.
    • Observant molt atentament i escoltant activament.
    • Negociar amb visió global dels assumptes per arribar a acords concrets.
    • Si no hi cap necessitat de negociar, no tirar endavant cap negociació.
    • No efectuar mai cap concessió sense obtenir alguna cosa a canvi.
    • Mostrant tranquil·litat i paciència amb infants i adolescents.

    En definitiva, la negociació en l’àmbit educatiu és una eina que cal potenciar a les escoles i als instituts per arribar a acords clars, realistes, equilibrats entre les parts en conflicte.

    Referències

    Fisher, R.; Ury, W. y Patton, B. (1999). Obtenga el sí: el arte de negociar sin ceder. Gestión 2000.

    Goldstein, A. P., & Pentz, M. A. (1984). Psychological skill training and the aggressive adolescent. School Psychology Review, 13(3), 311–323.

    Santos Guerra, M.A. (2021). La negociación: piedra angular de las evaluaciones y las investigaciones. Narcea.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    mediació negociacions opinió Tutoria
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Acord entre Catalunya i l’OCDE per millorar el sistema educatiu en l’horitzó de quatre anys
    Next Article
    Opinió
    Millorar els resultats escolars. Processos d’aprenentatge. Procediments didàctics
    Daniel Piulats Vilà

    Professor associat a la Universitat de Barcelona (UB). Professor de Secundària a l'institut Miquel Tarradell de Barcelona

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}