Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Del canvi de mirada a la transformació de l’escola Octavio Paz

    xlopezmaig 7, 20197 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Infants de l’Escola Octavio Paz | Foto cedida per Escola Nova 21

    L’Escola Octavio Paz es troba en el quart any del seu procés de transformació que es fonamenta en les relacions humanes, la cohesió de la comunitat educativa, l’actualització de la línia pedagògica, l’establiment d’aliances, la formació de l’equip de mestres  i el canvi de mirada sobre l’avaluació.

    És gairebé la bitàcola d’una expedició alpinista on més que un cim per conquerir, l’important és reunir un equip, sumar tots els esforços i recursos, enriquir l’experiència i trobar en el dia a dia el feedback positiu de fer una escola i una pedagogia que ajuda infants i la resta de la comunitat a ser part activa i capacitada per afrontar els reptes i les oportunitats de la societat actual.

    Els inicis de la nostra experiència els trobem al curs 2015-16, amb l’arribada d’una nova direcció que es proposa analitzar la situació, escoltar tots els sectors, aprofitar les bones pràctiques anteriors i donar visibilitat al centre amb els primers canvis: implementar el projecte de recerca conjunt de tota l’escola, dinamitzar activitats de team-building per acabar i començar el curs, iniciar una formació setmanal conjunta de tot el claustre a mans d’experts, crear instal·lacions artístiques en relació al projecte de recerca,  editar un nou model de revista d’escola amb l’objectiu de recollir les evidències més significatives del curs, la creació de noves aliances, potenciar la cohesió de grup amb la representació d’una obra de teatre amb la participació de mestres i personal de serveis i promoure la implicació de les famílies amb el projecte educatiu.

    És en aquest mateix any quan s’inicia l’Escola Nova 21, moviment que l’escola troba encisador, si bé que valora i decideix no adherir-s’hi donat que el procés de transformació del centre coincideix amb l’inici del programa.

    Passada aquesta fase d’anàlisi, el nou projecte de direcció de l’escola és presentat, aprovat i es dóna continuïtat i s’aprofundeix en els canvis engegats. En el segon any és on es continua desenvolupant la línia pedagògica amb els ambients d’aprenentatge a educació infantil i la creació dels espais competencials que combinen llengua i matemàtiques a primària. Prenen molta importància les aliances de col·laboració amb institucions educatives de prestigi com són l’ESAD Llotja per a l’elaboració de la revista o el conveni subscrit pel Consorci d’Educació de Barcelona amb el Grup Planeta. També s’incorpora al programa Xarxes pel Canvi amb l’objectiu de compartir i aprendre de les escoles i instituts de la ciutat.

    La transformació avança gradualment substituint els horaris fragmentats en àrees estanques per franges de treball globalitzat, introduint el consell d’infants per recollir les necessitats, inquietuds i les veus de tots els nens i nenes, l’assemblea del grup de referència a l’inici del dia que serveix com a punt de trobada i com a espai d’escolta del grup de les necessitats emocionals de cadascú. S’introdueixen també els laboratoris de llenguatges, espais on es desenvolupen eines d’expressió i d’investigació: robòtica, expressió plàstica, ciència. I augmenten el nombre d’aliances externes que acompanyen el desenvolupament del projecte d’escola: Institut Català de Ciències Cardiovasculars, Cor Vivace…

    Les noves pràctiques demanaven una transformació també de les funcions dels espais d’aprenentatge, d’ampliació dels recursos tecnològics i del mobiliari creant dins de cada grup de referència quatre espais de treball: d’assemblea, de lectura i documentació, de creació i de debat.

    Les famílies també s’anaven empoderant del projecte, amb la refundació de l’AFA i el Café en famílies, espai de reflexió pedagògica de l’equip humà amb les famílies, cada vegada més es consolidaven els vincles conjunts per seguir.

    Arribant en aquest punt, el programa Escola Nova 21 s’interessa pel projecte de transformació de l’escola, ens visita i ens proposa formar part de la família d’escoles referents, amb algunes de les quals l’escola s’havia emmirallat, i així entra a formar part del grup d’escoles de referència.  Se’ns valora el canvi de mirada que pot fer una escola pública, amb recursos limitats i amb moltes ganes d’aprendre, i que pot servir de model per altres escoles que han o volen iniciar un procés de transformació i que estan en les mateixes condicions que la nostra.

    Així doncs, a finals del curs 2017-18 l’escola s’incorpora al programa d’Escola Nova 21 amb l’objectiu d’aprendre i de compartir amb altres centres del país.  A dia d’avui ja portem més de 175 centres que ens han visitat i amb els quals hem pogut aprendre els uns dels altres. A més, és en aquest curs que s’arriba amb les capses de treball globalitzat i donant valor a la competència digital amb les STEAM a la culminació d’una mirada globalitzada de la línia pedagògica.

    Les estades en residència, el treball en xarxa, les conferències, les xerrades i els debats en mans d’experts, les jornades de reflexió, o la rúbrica de canvi són eines que han estat importants en la transformació de la nostra escola. Alhora, són una font d’aprenentatge i un estímul per aprofundir en els canvis, per fer de la nova realitat de l’escola una fórmula realista i sostenible que pugui ser inspiradora d’altres escoles.

    Com en les expedicions alpinistes, és molt important no sentir-se sol, saber que tens un equip de cordada que puja amb tu com és el programa de prestigi en l’àmbit educatiu Escola Nova 21.

    Aquest, des de la il·lusió, el rigor, el treball sistemàtic i la voluntat de servei que creu que el canvi educatiu és possible, i que posa a l’abast dels educadors les eines perquè els infants tinguin una experiència educativa enriquidora i rellevant ens ha permès un ple desenvolupament personal, professional i social.


    Premi Ensenyament 2019

    Ahir es va lliurar el Premi Ensenyament 2019, una distinció que arriba a la seva XII edició i que és fruit de la col·laboració entre la Fundació Cercle d’Economia i EduCaixa. L’acte d’entrega del premi va comptar amb la participació del conseller d’Educació, Josep Bargalló; el president de la Fundació del Cercle d’Economia, Antón Costas; la directora general adjunta de la Fundació Bancària “la Caixa”, Elisa Durán. El primer premi, atorgat a l’Escola Octavio Paz (Barcelona), té una dotació de 15.000€ i el segon premi, atorgat a l’Escola Mossèn Joan Batlle (Blanes), de 8.000€. Els centres educatius finalistes van ser l’Escola Montserrat de Cornellà de Llobregat i l’Institut Quatre Cantons de Barcelona. En total el premi va rebre 30 candidatures.

    Pel que fa a l’Escola Octavio Paz, el Jurat li va atorgar el primer premi perquè han impulsat un nou projecte educatiu de centre pensat per a millorar íntegrament el seu àmbit pedagògic i organitzatiu. El procés de transformació es compromet amb les necessitats actuals dels infants, garantint el seu acompanyament personalitzat; de les famílies, implicant-les diàriament en la vida de l’escola; i del context, obrint l’escola a l’entorn proper i al llunyà amb programes internacionals. Els eixos vertebradors del canvi són l’actualització de la línia pedagògica, fonamentada en el marc curricular vigent i concretada en franges de treball globalitzat i interdisciplinari; el redisseny dels espais d’aprenentatge, a fi que siguin més humans i flexibles; el canvi de mirada de l’avaluació, entesa com a eina de millora i de progrés; així com la formació setmanal de qualitat de l’equip de mestres, element clau per desaprendre i aprendre de nou. Alhora, les aliances de col·laboració amb institucions de prestigi i el treball de les competències digitals i lingüístiques complementen el nou escenari.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Creix la demanda per dotar els centres educatius d’infermeres escolars
    Next Article
    Opinió
    El dret a l’educació des dels 0 anys
    xlopez

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}