Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Dios es mujer y se llama Petrunya’ i ‘Solo nos queda bailar’

    Jaume Celafebrer 13, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘Dios es mujer y se llama Petrunya’

    Una petita joia que ens arriba de Macedònia. Un argument que ens pot servir per comentar les actuacions masclistes que estan ben arrelades encara a la nostra societat.

    Argument ben senzill de resumir. En un petit poble de Macedònia hi ha la tradició de llençar una creu al riu i els homes es tiren a l’aigua per fer-se-la seva. El que la troba té garantit un any de bona sort. Totes li pondran. Són els misteris que tenen les religions. En una ocasió una dona, la Petrunya, que no té feina, que no s’agrada, que és molt intel·ligent però que  no se’n surt, que té problemes amb la seva mare que no la deixa tranquil·la ni quan dorm, doncs aquesta noia no s’ho rumia gota i es tira l’aigua vestida i tot i troba la creu. I ja tenim tot el poble –bé, tot no, perquè hi ha una periodista que l’ajuda–  protestant, vexant-la, fent-li la vida impossible perquè una dona ha gosat reivindicar els mateixos drets que tenen els mascles de la seva localitat.

    I aleshores ella es nega a tornar la creu, resisteix totes les pressions de l’església, de la policia –hi ha un policia bo, per dir-ho ras i curt, sort en tenim de les excepcions–, dels hooligans de la creu. I ella aguanta i aguanta…

    Una història ben senzilla i de vegades la senzillesa és un parany que amaga una gran complexitat. Esplèndida interpretació de l’actriu Zorica Nusheva. Te’n vas del cine i recordes la seva mirada i la seva fortalesa.


    ‘Solo nos queda bailar’

    El director georgià que viu a Suècia Levan Akin ens regala una història on la dansa té un protagonisme molt accentuat.

    Un expert en els balls populars de Geòrgia pregunta a un jove ballarí què creu que és la dansa del seu país. El noi respon que una tradició i l’home experimentat el corregeix i li explica que és l’ànima de la seva terra, per tant molt més que una tradició. I una ànima no es pot trair, embrutar o fer evolucionar. I aquí comença el drama que viuran els protagonistes.

    Aquesta dansa és molt masculina, les dones tenen molt poc protagonisme, si més no és el que  traspuen les imatges. Moviments secs, com si fossin cops de timbal, poca carícia, poc fer voleiar els braços i les mans.

    El protagonista viu en una família que té dificultats per arribar a finals de mes. El germà, que tindrà una de les millors escenes de la pel·lícula, és un noi d’aquells que fan de la nit el dia i a l’inrevés. Pares separats i una àvia extraordinària. El noi té una parella però un dia descobreix que un altre ballarí que acaba d’arribar el fa tremolar i s’adona que li agrada. L’altre també se sent atret pel seu company i contrincant, perquè només un podrà arribar a ser membre del grup oficial de dansaires. Una nit es converteix en la nit… no cal que us expliqui què passa en aquests casos. El fet de manifestar que et sents atret per algú del teu sexe està molt mal vist i el noi patirà el rebuig dels seus companys però trobarà consol justament amb la noia que l’estima.

    I al final el noi participa en el càsting per formar part de la companyia estable. ¿Renunciarà a oferir un espectacle canònic, de moviments aspres, bruscs… o deixarà que la tendresa li bellugui els braços i les mans enfrontant-se a tota la tradició i deixant que surti a la superfície el nou Merab (aquest és el seu nom)? Si aneu a veure-la ho sabreu.

    Una bella història. Bella i necessària història.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els sindicats abandonen la mesa de l’FP perquè “no hi ha debat” sobre el model
    Next Article
    Actualitat
    La diversitat social, un actiu irrenunciable per a les escoles i les aules del segle XXI
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}