Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Discriminació per motiu de discapacitat a l’elecció de la llengua base a València

    Les famílies de menors escolaritzats en centres deducació especial i en aules específiques no han tingut dret a votar per triar la llengua de l'educació de les seves filles i fills
    Victòria Burriel Navarromarç 11, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Escola Valenciana a una manifestació en defensa de l'escola pública el 2011 / CC-by Melderomer Col·lectiu Audiovisual (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    S’ha celebrat una votació per a l’elecció de la llengua base als centres educatius de tota la comunitat valenciana. A la votació les famílies elegien en quina llengua base s’estudiarà en el curs dels seus fills i filles. Algunes famílies no han tingut dret a vot, són les famílies que tenen els fills matriculats en modalitat d’unitat específica en centre ordinari o en Centre d’Educació Especial, és a dir, els fills dels quals tenen discapacitat.

    La consulta de la discòrdia

    Aquesta votació té importants implicacions educatives relacionades amb l’aprenentatge de les llengües, del valencià i el castellà sobretot. Això ha estat el que més polèmica ha portat als mitjans de comunicació i s’han posat demandes a la llei. Però no se n’ha parlat res del que suposa en termes de discriminació i exclusió de l’alumnat més vulnerable.

    En primer lloc, la llei directament segrega i exclou de la consulta les famílies amb alumnat amb Necessitats Educatives Especials escolaritzats en aules UECO i en centres específics. L’argumentació de la llei diu que aquestes famílies no cal que votin perquè triaran de forma individual. Això que sembla un tracte preferent, en què tenir en compte les seves característiques i necessitats per tenir discapacitat, en realitat és una exclusió en tota regla, en què se’ls nega a aquestes famílies la capacitat de decidir quina llengua base hi haurà al grup classe a què pertanyen els seus fills.

    Llibertat educativa o caos assegurat: la consulta lingüística que destrossa el sistema educatiu valencià

    Posaré un exemple pràctic perquè s’entengui com aquesta llei és discriminatòria: un alumne amb una modalitat d’escolarització UECO (Unitat específica en centre ordinari). Aquest nen passa un 30% del temps a l’aula UECO i un 70% del temps a la seva aula ordinària de 3er B. La família d’aquest nen no pot votar, el que preveu la llei és que comunicarà al centre individualment en quina llengua vol que rebi l’escolaritat, però no pot participar en la votació, amb la qual cosa, no decideix ni en quina llengua base s’educarà el 30% del temps a l’aula UECO (allà cada nen o nena haurà triat una, però són un únic grup que treballa conjuntament) del temps.

    És greu que la llei pressuposi que a les aules quan es parla en gran grup o petit grup, realment el professorat no s’adreça a aquest alumnat, que hi són, però com si no hi fossin, segons sembla només “existeixen” quan hi ha una atenció individualitzada en la llengua que ha triat la seva família. Res més lluny del dret a l’educació inclusiva, en què els centres educatius i les aules han de trencar les barreres per a l’accés, l’aprenentatge i la participació, i treballar per fer accessible l’experiència a l’escola a tot l’alumnat amb tots els mitjans al seu abast, és a dir, quan es fa una classe, en la llengua base que sigui, hi ha l’obligació d’amplificar el missatge amb tots els mitjans.

    D’altra banda, hi ha un altre pressupost paternalista i discriminatori en el text de la llei: “l’alumnat que presenti necessitats educatives especials, escolaritzat en centres d’educació especial o en unitats específiques en centres ordinaris, serà partícip en els processos d’ensenyament-aprenentatge en la llengua cooficial que sigui habitual en el seu àmbit familiar, o si no n’hi ha, en aquella llengua cooficial en què disposi d’acord amb els seus membres. En conseqüència, els representants legals de l’alumnat esmentat comunicaran al centre docent de forma individual la llengua d’elecció i no hauran de participar a la consulta”.

    Com es pot llegir, l’elecció individual que pugui fer la família ha d’estar supeditada a la que sigui habitual en l’àmbit familiar o en què disposi un domini més gran, donant per fet que la família d’aquest alumnat no pot tenir la voluntat que el seu fill o filla s’eduqui i domini les dues llengües cooficials de la nostra comunitat, que si ells són d’origen migrant no renunciïn a que el seu fill renunciïn a més que el seu fill o filla valenciana renunciïn a que el seu fill o la ciutadania hi renunciïn. A les aules UECO i als Centres d’Educació Especial hi ha alumnat molt divers, és cert que a una part d’aquest alumnat es recomana pedagògicament parlar-li en la seva llengua materna, però també tenim alumnat que domina diversos idiomes, amb aquesta llei s’està fent “taula rasa”, com si no importés la inclusió social que pot obtenir aquest alumnat en educar-se en una de les nostres.

    En tercer lloc, és excloent perquè torna a establir les dues línies (castellà i valencià) que hi havia abans a la nostra comunitat; aquestes línies en què se segrega l’alumnat segons la llengua d’elecció de les famílies sabem que acaba sent un gran problema per a la inclusió de l’alumnat de fills de migrants i l’alumnat racialitzat. A la gran part dels col·legis que tenien dues línies, acabava havent-hi un grup molt reduït d’alumnat en la línia en castellà, amb un nivell de competència curricular més baix i amb molts «repetidors» i un altre grup molt nombrós amb la resta d’alumnat, les famílies del qual parlessin l’idioma que parlessin a casa, els matriculaven a Valencià per fugir de la segregació.

    El vent antidemocràtic que creix a la Generalitat també ha colpejat les persones amb discapacitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Discapacitat Llengua llengua valenciana opinió valencià
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Dues lliçons per als que no els importaria viure en una dictadura
    Next Article
    Actualitat
    Neix La Pública, una plataforma en defensa de l’educació pública a Catalunya
    Victòria Burriel Navarro

    Orientadora educativa. Voler-la És Crear-la

    Related Posts

    Opinió
    La Teoria de l’Embut Educatiu

    juny 11, 2025

    Opinió
    Defensar l’escola concertada és defensar Catalunya

    juny 11, 2025

    Opinió
    L’ús compulsiu dels videojocs (de mòbil), dades i propostes alternatives

    juny 10, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}