Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Educació d’adults, desigualtat escolar i Covid19

    Alfons Formarizjuny 9, 20207 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Si haguéssim de fer un rànquing de les preocupacions de la societat pel tancament escolar em sembla que el primer tema que preocupa i molt, a distància de les altres consideracions, és el de l’escola com a guarderia o custòdia, terme aquest últim que sembla més neutre. Molt més lluny apareix el tema de la sociabilitat dels infants o de les adolescents, i gairebé oblidats als articles que he llegit a la premsa convencional o el que he vist als mitjans de comunicació, són els ensenyaments perduts, les matèries, el currículum. També ha sigut recorrent el tema del teleensenyament, amb l’important desafiament i sobreesforç que ha significat pel professorat des del punt de vista tecnològic-programàtic i per a molts d’ells i elles pel seu propi confinament amb criatures que lògicament exigien atenció.

    Relacionat amb el teleensenyament ha aparegut el tema de la desigualtat de les famílies en l’ús d’ordinadors o tablets i/o accés a la xarxa. Sensible a aquest problema, el Departament d’Educació ha distribuït tablets i paquets de connexió informàtica que no han arribat a cobrir totes les necessitats, però que han intentat pal·liar el problema. Malauradament no ha pogut distribuir espais, perquè quan viuen dos o tres famílies confinades en un pis no molt gran o simplement petit se’ls fa molt difícil o gairebé impossible als nois i noies respondre a exercicis o qüestions que els hi proposen des de les respectives escoles o instituts i que demanen un grau d’atenció i concentració.

    Jordi Muñoz, parlant de la interrupció escolar, deia a l’Ara que “hi ha famílies amb més capacitat per donar suport al procés d’aprenentatge dels seus fills i filles i altres, en canvi, que han de fer front a situacions socioeconòmiques molt més complexes, i que compten amb menys recursos socioculturals també. No és res que no sapiguem: tota la recerca sobre educació coincideix a assenyalar el temps que no es passa a l’escola com a generador de desigualtats (especialment dels alumnes més desfavorits)”. Per tant, sortirem de la pandèmia amb més desigualtat d’oportunitats acadèmiques i culturals, les quals, si no s’hi fa res, acabaran immediatament o en pocs anys amb més fracassos i abandonaments escolars dels que teníem.

    Tanmateix, a més dels pisos petits, manca d’ordinadors i de connexions a internet –factors socioeconòmics– s’hi afegeixen normalment els factors socioculturals: la dificultat/impossibilitat de molts pares i mares per poder donar un cop de mà quan cal als seus fills i filles petites. “Jo no sé ajudar al meu fill”, afirmava una dona del Raval en un reportatge periodístic sobre la situació de la infància en aquest barri durant el confinament.

    La història de tantes persones adultes – centenars de milers– que van abandonar els estudis quan eren adolescents o joves, la invisibilitat de la formació bàsica de persones adultes, un Guadiana permanent que la fa desconeguda o poc atractiva pels seus possibles beneficiaris, la pròpia desídia, o el desconeixement del català i del nostre sistema educatiu si fa poc que han arribat o, en el cas especialment de les dones, el possible tancament social al qual tradicionalment moltes han estat sotmeses i que les fan desconèixer la llengua del país o, també, el seu possible analfabetisme d’origen…, totes són situacions que els impedeixen ajudar els seus fills i filles. Les entitats intenten fer reforç escolar, mentre el Departament sembla desentendre’s de la formació bàsica de persones adultes: o no li preocupa o no sap com orientar-la perquè pugui revertir la incapacitat de tants pares i mares per poder donar un suport acadèmic als seus fills i filles. Conseqüència, d’entrada més desigualtat d’oportunitats per bona part de la infància, difícilment recuperable.

    Josep Maria Terricabras, reflexionant sobre el confinament, trobava a faltar “que ens hàgim format bé el caràcter. Que sapiguem resistir també les adversitats. Que entenguem que la vida no és solament allò que nosaltres hem decidit que pot ser i serà, sinó allò que s’esdevé encara que ens agradi menys, o gens”. On i com es forma el caràcter? On i qui ens prepara per les adversitats o els canvis radicals de la nostra vida que s’esdevenen i que poden ser inesperats com l’actual pandèmia o un accident o un divorci o la mort d’un familiar o un atur sobtat o la programada paternitat que canvia les nostres vides o la desitjada/inesperada jubilació quan arriba…? Com ens podem preparar? Evidentment, aquest caràcter resilent forma part del que anomenem competències bàsiques per la vida, les bases de les quals s’han o s’haurien de posar a l’ensenyament obligatori i durant tota la formació del sistema educatiu. Però no es pot educar i preparar la infància o la joventut per les innombrables i possibles incògnites del futur que, tot i llistar-les, sempre seran inesperades.

    Traient recursos de la nostra experiència vital, parlant i escoltant les amistats i familiars, llegint i reflexionant, a través de les xarxes o mitjans audiovisuals, d’aquesta forma que anomenem informal anem enfrontant les noves situacions. La majoria de la població ho anem fent així en bona part de les circumstàncies inesperades que ens van succeint. Però sovint un cop de mà formatiu i organitzat, uns tallers, unes càpsules, un curs bàsic de menys o més durada ajudaria moltes persones adultes en conjuntures similars: elements de psicologia evolutiva de la infància quan els fills i filles són petits, preparació a la jubilació quan va arribant l’edat, com treballar amb l’adolescència disruptiva quan tenim el problema a casa, gestionar la pèrdua dels éssers estimats sempre, però especialment en la realitat actual, petites reparacions a la llar, costura de manteniment o cuina de subsistència quan hom s’ha anat a viure sol o sola, suport-aprenentatge per fer la declaració de renda o la preinscripció dels fills i filles a l’escola… Tot això poden ser exemples de competències bàsiques que l’educació de persones adultes hauria de poder programar quan en un indret determinat l’entorn social ho requerís.

    No s’ha d’abandonar la formació acadèmica bàsica de persones adultes, però sí transformar-la quan calgui i fer-la significativa sempre; transformar-la també en relació a la quotidianitat. Suposo, per exemple, que en els moments immediatament posteriors a la fase oberta de la pandèmia treballar a l’educació de persones adultes les diferències entre virus i bactèries, el contagi, els anticossos, per posar un exemple, seria formació acadèmica bàsica que podria interessar a qualsevol tipus de persones que fes uns anys que havia deixat l’institut. El concepte de bàsic no ha de ser equivalent a falta de rigor o profunditat, s’oposa només a coneixement expert. I, no cal dir-ho, a tota aquesta formació acadèmica bàsica caldria afegir noves competències també bàsiques per la vida, com els exemples que hem posat en el paràgraf anterior.

    Tot plegat exigeix un canvi d’orientació: finançament, organització, flexibilització de programes, ritmes i calendari i, en part, professorat de les escoles o entitats que eduquen les competències bàsiques de les persones adultes. Mentre això no passa s’anirà greixant la roda de famílies amb cultura acadèmica deficient que no poden ajudar els seus fills i filles. Aquests arriben a la porta de l’escola amb profundes desigualtats d’oportunitats difícils de superar. Desigualtats amb les quals sempre es troba el sistema educatiu en origen, ara agreujades per la pandèmia i el confinament. Aquesta és la nova normalitat esperada amb tablets i teleensenyament. Es podria intentar que progressivament fos d’una altra manera amb un replantejament radical de la formació en competències bàsiques de persones adultes. Podria ser…

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’educació en temps de pandèmia, una mirada feminista
    Next Article
    Actualitat
    Catalunya és la comunitat que té més professors universitaris associats
    Alfons Formariz

    Mestre d'educació de persones adultes

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}