Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Educació en un canvi d’era

    Opinió
    Educació en un canvi d’era

    Josep Maria Turuguet Salgadooctubre 17, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    L’educació pública va ser dissenyada en un món d’humanitat fragmentada, competitiva i depredadora. Era el món de les potències i les nacions, conceptes encara tèrbols. I ara som en un món de mosaic ple, sense intersticis, complet, que no ha acabat. Els fragments del món estan immòbils, però irradien, malden per moure’s i guanyar una mica d’espai: Rússia, Ucraïna, Turquia, Iran, Xina… El món de les potències està estancat en impàs radiant. I això és més influent que tot el canvi tecnològic que només servirà uns interessos o altres.

    Està clar que el món està passant d’una era de potències en conflicte a una altra, esperem, d’administració de les persones i les coses on els estats es difuminaran. Possiblement som al final de la primera, albirant alguns trets de la segona. Cent o dos-cents anys serviran de transició. Crec que l’educació, sense oblidar la tecnologia, hauria d’estar més pendent d’aquesta transició humana i política. Els problemes humanitaris derivats d’aquestes radiacions són en realitat problemes humans que no es resoldran simplement amb una suma creixent de bones voluntats sinó amb una massa crítica de ciutadans amb visió del món i en això, l’escola hi té un paper (i les escoles de mestres).

    No es tracta principalment de solucionar problemes de migració o conflicte, puntuals i locals quan es presenten. Es tracta de dissenyar un món just i sostenible. Les instàncies internacionals ja haurien d’estar estudiant com s’equilibren les diferències econòmiques i socials en tots els països per fer possible el compliment integral i verificable dels drets humans en tot el planeta. Jo no votaria mai un polític que no parlés d’això. Un G-20 que no es proposi això només és, diguem-ho clar, un club d’interessos particulars (potser estic entre la ingenuïtat i el cinisme). Bé, només intento posar sobre la taula un punt important que no sento esmentar mai.

    Educar joves en una política humana que exigeixi polítiques humanes als seus dirigents és potser la principal responsabilitat d’una escola nova. L’alternativa és l’evolució a batzegades d’una humanitat sense rumb que dóna per naturals i irreparables diferències humanes insuportables i que es resigna a patir totes les apocalipsis que vinguin abans de corregir conscientment el seu rumb.

    Entendre que el món s’ha convertit en una finca d’ús comunitari, que la rebentada de canonades grosses afecta tothom i que ningú no sap qui és el president de l’escala ni té el número dels bombers és el mínim per començar. Europa és un minimón que va semblar-ho entendre fa setanta anys. Els néts s’han tornat banals i acomodaticis i l’èxit de partits xenòfobs i líders fatxendes demostra que a tot arreu tenen escoles massa justes per a les necessitats galopants d’un canvi d’era gairebé geològic en la història humana. Esperem que el món no necessiti l’experiència que va tenir Europa el segle passat lidiant per lideratges absurds per entendre on es troba. L’escola potser no arribaria a temps a explicar-ho.

    Per això em sembla que la principal responsabilitat de l’educació és situar els joves en la Història, a més de fer-ho en el món professional. Tots hem de ser personatges històrics si volem salvar el món.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’era del mòbil: responsabilitat compartida entre generacions
    Next Article
    Actualitat
    La vaga general atura bona part de l’educació
    Josep Maria Turuguet Salgado

    Mestre de primària jubilat del CEIP Salvador Espriu de Badalona i membre de la Societat Catalana de Pedagogia (IEC)

    Related Posts

    Opinió
    D’etiquetes i diagnòstics  

    juny 30, 2025

    Opinió
    Tancar la bretxa entre l’aula i acadèmia

    juny 27, 2025

    Opinió
    No hi ha dilema: defensar l’escola pública és defensar la Catalunya de tothom

    juny 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}