Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Educar amb perspectiva feminista no és cosa d’un dia

    Luis González Reyesdesembre 1, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Exposició "Cor trencat". Col·legi Lourdes | Fuhem
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No és que usar aquestes efemèrides sigui un problema, tot el contrari. Serveixen per iniciar projectes de més llarg abast, visibilitzar el treball sostingut en el temps, celebrar els avanços realitzats o connectar diferents etapes o, almenys, diferents cursos i aules. D’aquesta manera, el passat 25N hem vist experiències tan interessants com la projecció de curts contra la violència de gènere protagonitzats pel propi alumnat, seguits d’un debat posterior, l’organització de cadenes humanes contra la violència masclista, la col·locació de llaços en les reixes del centre, la “sembra” de feminisme o la realització d’exposicions artístiques amb peces realitzades pel propi alumnat.

    Però la capacitat de transformació d’un acte puntual és petita. Es requereix un abordatge molt més profund i integral, un treball que s’insereixi en el currículum, un aspecte que, a més, recull la Lomloe. Aquest treball ha de transformar els objectius i continguts del currículum, la metodologia, l’organització de l’aula, les relacions, els espais, el llenguatge i, per descomptat, també els recursos didàctics.

    Per a realitzar aquesta transformació són necessàries diverses estratègies entre les quals destaca el reconeixement de la diversitat i de les dones, la valoració i la corresponsabilitat en els treballs de cures, i la convivència democràtica i l’apoderament feminista.

    Concretant més, algunes accions que poden dur-se a terme serien:

    ·Incorporar als continguts referents de persones diverses, mostrant especialment aquelles persones que han transcendit els mandats de gènere en qualsevol dimensió dels seus projectes vitals.
    ·Donar visibilitat a la diversitat afectivosexual, oferint referents de persones amb orientació sexual no normativa, i reconèixer la diversitat familiar.
    ·Analitzar de manera crítica els estereotips i els rols de gènere, reconeixent la seva arbitrarietat i la seva naturalesa cultural.
    ·Augmentar la presència de dones diverses i les seves aportacions en totes les àrees del currículum, fins a mostrar un nombre més equilibrat de dones i homes.
    ·Donar a conèixer persones, organitzacions, fites rellevants i desafiaments actuals del moviment pels drets del col·lectiu LGTBIQ.
    ·Revelar l’amor romàntic com a via de transmissió dels mandats de gènere.
    ·Desenvolupar la capacitat per analitzar la realitat de manera crítica i des d’una perspectiva feminista, reconeixent els diversos eixos de desigualtat que ens travessen (racialització, classe social, etc.), i que operen interseccionalment amb les categories de gènere i orientació sexual.
    ·Observar-nos i evitar donar una resposta desigual, tant davant la participació constructiva com davant les conductes disruptives dutes a terme per noies i nois a l’aula.
    ·Promoure un intercanvi equitatiu i no estereotipat de rols, tant en el funcionament general de la classe com en àrees específiques.
    ·Posar atenció i tractar de rebaixar els nivells d’autoexigència i perfeccionisme que manifesten algunes noies, i que a vegades obstaculitzen la seva participació.
    ·Promoure la cooperació a l’aula i en la gestió del grup, sempre des d’una perspectiva d’equitat de gènere.
    ·Valorar i fomentar actituds i formes de relació basades en l’ètica de la cura, que contribueixen a la sostenibilitat de la vida i del benestar personal i comunitari.
    ·Analitzar i qüestionar el model de masculinitat hegemònica, donant visibilitat i valor a nous models de masculinitat.
    ·Identificar i rebutjar de manera explícita i conseqüent qualsevol forma o grau de violència de gènere o per motius de diversitat sexual i de gènere (homofòbia, bifòbia, transfòbia…), que es produeixi en el centre.

    El llibre 73 propuestas para educar con perspectiva feminista, coordinat per Alicia de Blas, recull aquests i molts altres suggeriments, aterrant encara més en com dur-les a terme a l’aula i, amb això, transformar des de la perspectiva feminista, el nostre currículum més enllà d’un dia concret. Tots els dies.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    dones educar en feminisme Feminisme feminismes
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Cap a un algoritme regulatori necessari. Un món digital infinit, moltes preocupacions
    Next Article
    Opinió
    Re Educa, un projecte que posa en relleu la sostenibilitat i l’educació
    Luis González Reyes

    Related Posts

    Opinió
    On són les nenes a la sèrie ‘Adolescència’?

    abril 1, 2025

    Opinió
    Més armes, menys escoles

    març 21, 2025

    Pòdcast
    Jordi Nomen: “L’emoció és la base de l’aprenentatge”

    març 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}