Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Educar des de la calor

    Carlos Aldanajuny 17, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Estem vivint èpoques tan dures de calor que aquesta primavera se sent llunyana.

    Tan dur és el clima com la indiferència pedagògica que puguem evidenciar enfront d’ell. La calor tan extenuant, que en el cas nostre ha causat que en alguns departaments de la província es deixi de fer classes, és una evidència que el canvi climàtic constitueix una amenaça molt major que una pandèmia. Perquè representa la modificació profunda de la vida en el planeta, amb efectes econòmics, socials, culturals i fins a sanitaris tan generalitzats que la vida està de debò perill.

    Aquesta indiferència pedagògica que hem esmentat anteriorment està constituïda per la falta d’interès, d’atenció i d’aprenentatge compartit a les aules no sols sobre la calor extrema sinó per les causes d’un canvi tan dràstic en el clima per a tot el planeta. Les joves generacions necessiten -i mereixen- saber que són les pràctiques dels grans poders en el món els que han causat danys tan seriosos que se sofreixen en els ciclons, en els desbordaments de rius, en situacions de calor que no s’havien viscut anteriorment, en sequeres que aniquilen vides humanes, animals i vegetals.

    Una assignatura de Ciències Naturals o Ecologia acaba sent insuficient si amb això calmem la nostra consciència pedagògica i creiem que ja estem fent una lluita pel planeta des de l’educació. El canvi climàtic haurà de ser un contingut que sigui present en tota l’estructura curricular, que es converteixi en una preocupació dels qui eduquen. Sobretot dels qui prenen decisions i dissenyen sistemes, currículums o polítiques públiques.

    El canvi climàtic haurà de ser un contingut que sigui present en tota l’estructura curricular

    És molt clar que per molt compromès i poderós que sigui l’equip docent d’un establiment no canviarà per si mateix l’entorn socionatural en el qual es troba. Però pot llavors que ens plantegem dos extrems: o no fem res perquè ens empetitim d’entrada, o fem el que podem, encara que obtinguem pocs resultats concrets, però buscant ser l’exemple que altres entorns necessiten. O buscant influir en prenedors de decisió en el nostre espai local.

    Crec que la realitat ens està cridant que les aules es converteixin en els laboratoris, en els tallers, en les deus d’una consciència ecològica que afecti la vida directa, concreta i pròxima de tots i totes. La indiferència, la falta d’esforços, l’autoanihilació de les capacitats per protegir la vida en totes les seves formes, no haurien de ser part de l’escenari pedagògic a les escoles d’avui. Principalment, perquè el canvi climàtic, encara que a tots ens colpeja, no pega igual segons la situació socioeconòmica de conglomerats. Encara que rius i mars han envaït terres on s’han construït cases humils així com mansions, uns queden afectats o destruïts en els seus projectes de vida, i altres poden reconstruir-se de manera més fàcil. Això ens diu que no es tracta només de cuidar el planeta del seu escalfament extrem des de l’ecologisme. Es tracta de tenir posicions polítiques enfront dels modes d’exercici del poder actuals, i saber que des d’aquí s’ha de construir la pedagogia de la vida en el present.

    Els currículums, els esforços didàctics quotidians, les accions extracurriculars, els projectes integradors, les dinàmiques que convoquen a la comunitat educativa, tot és necessari que ens porti a comprendre i actuar enfront d’aquesta realitat global.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    calor medi ambient temperatures
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleAtenció directa a les famílies d’alumnes amb NESE, el nou canal que ‘humanitza’ el sistema educatiu
    Next Article
    Opinió
    Continua l’esperança en l’educació a Mèxic
    Carlos Aldana

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}