Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El 36% de l’alumnat de quart d’ESO utilitza el mòbil més de 3 hores al dia

    Anàlisi
    El 36% de l’alumnat de quart d’ESO utilitza el mòbil més de 3 hores al dia

    Redacciónovembre 9, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El 36% de l’alumnat de 4t d’ESO reconeix que utilitza el mòbil més de tres hores al dia, mentre que un 35% ho fa entre una i tres hores diàries, segons l’Enquesta d’hàbits de salut a alumnes de quart de l’ESO de la província de Barcelona que elabora cada any la Diputació.

    Les mateixes dades indiquen que el 24% juga a videojocs més de dues hores diàries, i el 34% ho fa entre una i dues hores. Pel que fa a la visualització de sèries i pel·lícules, el 40% hi dedica entre una i dues hores diàries, i el 26% supera aquest temps.

    L’entitat recorda que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana no passar més de dues hores diàries utilitzant les pantalles.

    L’estudi, però, destaca que l’ús d’aquests dispositius ha augmentat en els últims anys, de manera que mentre el curs 2015-2016 un 36% dels nois i un 4% de les noies de 4t d’ESO jugava a videojocs en dies laborables, els percentatges ara arriben al 51% i 11% respectivament.

    També creix l’ús diari de xarxes socials: el 62% dels nois i el 77% de les noies les utilitzen de dilluns a divendres, el que suposa un creixement de 20 i 13 punts percentuals, respectivament, respecte al curs 2015-2017. A més, l’augment de les xarxes socials en cap de setmana s’ha duplicat en ambdós sexes respecte a fa set anys.

    Ús excessiu de les pantalles

    L’ús excessiu de pantalles s’entén com aquell que fa als usuaris desatendre o els impedeix fer altres activitats necessàries. En aquest sentit, el 41,3% dels alumnes de 4t d’ESO reconeix que en algun moment desatenen les seves obligacions per connectar-se a internet. Un 45,4% admet que en algun moment passa més temps navegant que amb els amics, situació que el 8,2% reconeix que passa “sempre”. A més, un de cada cinc ha preferit internet abans que fer esport en algun moment.

    El percentatge d’estudiants que declara fer bastants cops un ús “excessiu” d’internet se situa en el 40,2%, percentatge que pràcticament duplica el del curs 2015-2017 (21,9%). Els col·lectius adolescents que fan un ús més excessiu d’internet són els immigrants, especialment els de primera generació; els procedents de famílies monoparentals i altres situacions de convivència, i aquells amb baix nivell socioeconòmic.

    Addiccions

    La Diputació disposa d’un Centre de Prevenció i Intervenció en Drogodependències anomenat SPOTT, que té com a objectiu oferir suport als serveis socials municipals i als consells comarcals, en el seu cas, en la prevenció, detecció i atenció dels adolescents i joves amb problemàtica d’addiccions a substàncies i a les pantalles;  i en l’orientació a les seves famílies. Les persones ateses hi arriben derivats des dels serveis socials bàsics municipals.

    Des de l’inici del programa de pantalles al 2016, l’SPOTT ha atès 209 usuaris, 70 dels quals en els 9 primers mesos de 2023. El perfil dels usuaris del programa de pantalles de l’SPOTT és d’un adolescent (81,83% són nois) amb una edat mitjana de 14,6 anys i que en un 75% dels casos presenta patologia dual. Pel que fa a l’abús principal relatiu a pantalles, en els nois és bàsicament en videojocs i en les noies en xarxes socials.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    addicció Internet mòbil mòbil a les aules
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educació 360 demana al Govern una oficina i un fons per universalitzar les extraescolars
    Next Article
    Opinió
    Una escola analògica per a un món digital?
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025

    Anàlisi
    És a punt d’esclatar la bombolla de la IA?

    novembre 17, 2025

    Opinió
    Innovar sense sentit: la trampa del canvi educatiu

    novembre 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.