Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Aquests dies, mestres i professors de tot Catalunya estem vivim amb una barreja d’emocions que ens aboquen al desconcert, preocupació i indignació. El nou concurs de trasllats ha estat anunciat com una mesura per afavorir l’estabilitat del professorat i l’estabilització de plantilles, però la realitat és ben diferent. A causa del volum excepcionalment elevat de places convocades, aquest concurs de trasllats amenaça amb trencar la continuïtat de projectes educatius consolidats, dificulta la gestió interna dels centres i perjudica a tot l’alumnat, especialment al més vulnerable o amb necessitats educatives especials, ja que perdran la seva figura principal.
La LEC (Llei d’Educació de Catalunya) promou l’autonomia dels centres públics en la gestió del professorat, acotada en el Decret 39/2014, el ja popular decret de plantilles. Aquest decret dona als centres públics la possibilitat de perfilar places fins a un màxim del 50% de la plantilla, i seleccionar aquest professorat mitjançant un procés d’entrevistes que duen a terme membres de l’equip directiu i docents del mateix centre conjuntament. Ara, el Departament d’Educació ha decidit suprimir les entrevistes i la creació de noves places perfilades, és a dir, anul·lar l’autonomia de centre en la selecció dels equips docents, decisió contrària a l’esperit de la LEC.
Aquest concurs de trasllats amenaça amb trencar la continuïtat de projectes educatius consolidats
El Grup impulsor de Mesures de Millores Educatives proposava en el document de Mesures per millorar l’educació a Catalunya limitar el nombre de places definitives que surten al concurs de trasllats per afavorir l’estabilitat dels equips, reduint la rotació dels docents als centres i, al mateix temps, garantint la mobilitat i els drets dels docents funcionaris de carrera. Tot i això, les decisions del Departament han anat en la línia contrària i, com a conseqüència d’aquestes decisions, els centres han perdut el petit marge de selecció que, fins ara, permetia el Decret de Plantilles.
L’estabilitat dels equips docents és una de les claus per fer avançar projectes innovadors, per generar vincles amb les famílies i protegir a l’alumnat més vulnerable. Si els mestres es veuen obligats a marxar del seu centre per una qüestió de mèrits/antiguitat, qui n’assumeix la responsabilitat?
Davant d’aquesta situació i amb l’objectiu de garantir la qualitat dels projectes educatius de l’escola pública, Clam Educatiu, AXIA i el Fòrum Els Futurs de l’Educació hem impulsat una demanda dirigida a la Consellera d’Educació i Formació Professional que en menys de 24 hores ja havia recollit més de 100 firmes. L’objectiu és clar: aturar aquest procés de desestabilització dels centres públics i obrir un espai real de diàleg amb tots els agents educatius.
És urgent repensar el model, i fer-ho amb participació, transparència, confiança i respecte pel treball que es fa des dels centres educatius públics. Si tu també ho creus, t’animem a firmar la demanda a la consellera.