Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    El Departament d’Educació ha comunicat diversos canvis i decisions polítiques que afectaran la configuració de les plantilles als centres públics els propers cursos. Des de Clam Educatiu denunciem el greu retrocés en autonomia de centre i la gran desestabilització dels equips que es produirà a causa d’aquests canvis. 
    Clam Educatiujuny 3, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquests dies, mestres i professors de tot Catalunya estem vivim amb una barreja d’emocions que ens aboquen al desconcert, preocupació i indignació. El nou concurs de trasllats ha estat anunciat com una mesura per afavorir l’estabilitat del professorat i l’estabilització de plantilles, però la realitat és ben diferent. A causa del volum excepcionalment elevat de places convocades, aquest concurs de trasllats amenaça amb trencar la continuïtat de projectes educatius consolidats, dificulta la gestió interna dels centres i perjudica a tot l’alumnat, especialment al més vulnerable o amb necessitats educatives especials, ja que perdran la seva figura principal.

    La LEC (Llei d’Educació de Catalunya) promou l’autonomia dels centres públics en la gestió del professorat, acotada en el Decret 39/2014, el ja popular decret de plantilles. Aquest decret dona als centres públics la possibilitat de perfilar places fins a un màxim del 50% de la plantilla, i seleccionar aquest professorat mitjançant un procés d’entrevistes que duen a terme membres de l’equip directiu i docents del mateix centre conjuntament. Ara, el Departament d’Educació ha decidit suprimir les entrevistes i la creació de noves places perfilades, és a dir, anul·lar l’autonomia de centre en la selecció dels equips docents, decisió contrària a l’esperit de la LEC.

    Aquest concurs de trasllats amenaça amb trencar la continuïtat de projectes educatius consolidats

    El Grup impulsor de Mesures de Millores Educatives proposava en el document de Mesures per millorar l’educació a Catalunya limitar el nombre de places definitives que surten al concurs de trasllats per afavorir l’estabilitat dels equips, reduint la rotació dels docents als centres i, al mateix temps, garantint la mobilitat i els drets dels docents funcionaris de carrera. Tot i això, les decisions del Departament han anat en la línia contrària i, com a conseqüència d’aquestes decisions, els centres han perdut el petit marge de selecció que, fins ara, permetia el Decret de Plantilles.

    L’estabilitat dels equips docents és una de les claus per fer avançar projectes innovadors, per generar vincles amb les famílies i protegir a l’alumnat més vulnerable. Si els mestres es veuen obligats a marxar del seu centre per una qüestió de mèrits/antiguitat, qui n’assumeix la responsabilitat?

    Davant d’aquesta situació i amb l’objectiu de garantir la qualitat dels projectes educatius de l’escola pública, Clam Educatiu, AXIA i el Fòrum Els Futurs de l’Educació hem impulsat una demanda dirigida a la Consellera d’Educació i Formació Professional que en menys de 24 hores ja havia recollit més de 100 firmes. L’objectiu és clar: aturar aquest procés de desestabilització dels centres públics i obrir un espai real de diàleg amb tots els agents educatius. 

    És urgent repensar el model, i fer-ho amb participació, transparència, confiança i respecte pel treball que es fa des dels centres educatius públics. Si tu també ho creus, t’animem a firmar la demanda a la consellera.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    concurs de trasllats Decret de plantilles docents opinió plantilles professorat trasllats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Desubicat, empastillat i sol a la gran ciutat
    Next Article
    Opinió
    Carles Capdevila
    Clam Educatiu

    El Clam Educatiu som un col·lectiu de professionals de l’educació, majoritàriament docents. Volem ser una veu crítica i constructiva, que contribueixi a despolaritzar el debat educatiu i que promogui el disseny i la implementació de polítiques educatives que prioritzin l’interès dels infants i dels adolescents.

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}