Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El dilema del currículum català de batxillerat

    Opinió
    El dilema del currículum català de batxillerat

    José Javier Ordóñez Echeverríadesembre 9, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hi ha un assumpte actual de normativa catalana sobre el dret a l’educació que presenta una importància estratègica capital. El Govern de la Generalitat ha d’adaptar el currículum del batxillerat i, per tant, reformar el decret vigent des de l’any 2022 sobre aquesta matèria, per complir un requeriment del Govern central que equipari el currículum català a la norma estatal de mínims, com fa la resta de comunitats autònomes. El Ministeri d’Educació exigeix resoldre l’assignació de càrrega pedagògica a les matèries de ciències, però això és només la punta de l’iceberg de l’anomalia curricular catalana al batxillerat.

    El Govern va presentar el juliol passat un projecte de reforma del decret que no ha satisfet les expectatives de la comunitat educativa en sentit ampli. Aquest projecte, en el període d’informació pública, ha rebut una allau d’al·legacions en contra per part de tota la comunitat educativa, que el Govern no hauria de desatendre. No obstant, no sembla que sigui així. El projecte del gabinet de Salvador Illa ha posat de manifest, de nou, un negligent menyspreu per les humanitats, especialment la Filosofia, amb l’exigua presència al currículum.

    Amb el suport explícit d’organitzacions sindicals, plataformes docents, associacions de famílies d’alumnes, universitats, col·legis professionals i entitats socials que conreen el pensament humanístic i la filosofia, la Plataforma de Docents de Filosofia ha elevat al Govern una proposta alternativa i consensuada de resposta al requeriment. Aquesta significa complir amb el decret espanyol de mínims exigits, adequar Catalunya amb la resta d’autonomies, incloses les que compten amb llengua pròpia, mantenir intocable l’actual paper de les ciències al currículum, simplificar la burocràcia i, a més, restituir l’hora setmanal a primer curs de batxillerat de les matèries de Filosofia, Llengua i literatura catalana i Llengua i literatura castellana. Així, aquestes tres matèries tornarien a comptar amb 3 hores setmanals, en comptes de només les 2 hores actuals: la vergonyosa anomalia catalana del nostre currículum.

    L’ensenyament de la Filosofia i de les llengües està avalat per organismes internacionals com la UNESCO

    La competència lingüística reforçada que aquestes tres disciplines aporten a la formació és innegable. L’ensenyament de la Filosofia i de les llengües està avalat per organismes internacionals com la UNESCO. Fins i tot la comissió d’educació del Parlament de Catalunya, fruit de les compareixences d’experts en pedagogia i política educativa, ha entès la legalitat, la viabilitat i l’oportunitat de la proposta de reforma i adequació del currículum a través de la restitució de la tercera hora a Filosofia, Català i Castellà.

    S’ha obert una finestra d’oportunitat per al Govern de la Generalitat. Ara és un temps propici, un kairós perfecte per emprendre un millor currículum. Docents i l’àmplia majoria de la comunitat educativa catalana mostren que un altre currículum és peremptori i que el 2022 no hi va haver una visió estratègica a llarg termini, ni consensuada ni integradora. Una llàstima.

    Però ara el Govern de Salvador Illa pot posar remei a aquesta lamentable anomalia catalana aprofitant la mirada compartida dels agents educatius posats d’acord. De veritat es vol limitar a una resposta formal al Ministeri d’Educació, plana, tecnocràtica i plena d’incúria, que perpetuarà el malestar i la degradació de la qualitat educativa a Catalunya? Passar a la història com un Govern pusil·lànime, incapaç de legitimar una proposta social plena de virtuts pedagògiques? Vol continuar el camí de mediocritat i vulgaritat política i educativa a què semblem estar condemnats sense remei?

    La societat està cansada d’oportunisme polític, aquell que intenta treure avantatge del contrincant per un guany parcial o temporal. En canvi, exigeix a la política actuar oportunament, amb una mirada àmplia, de llarga distància. Exigeix a l’Executiu discerniment i ponderació de l’oportunitat que se li presenta. Té a la mà fer-ho; encara pot decidir escoltar i compondre l’escàndol del currículum català de batxillerat. Això seria una mostra no només de bon criteri polític, amb visió de país i de futur, sinó d’excel·lència política, tan necessària ara a les nostres democràcies.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Adaptacions curriculars batxillerat Currículum Currículum escolar Currículums docents filosofia opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleCarla Galeote a Pili Vidal i Jordi Cano: “Els mestres que m’heu marcat són els que m’heu ensenyat més enllà de la matèria”
    José Javier Ordóñez Echeverría

    Membre de la Plataforma de Docents de Filosofia

    Related Posts

    Opinió
    El nombre de municipis que planifiquen l’acció educativa necessita millorar

    desembre 5, 2025

    Opinió
    50 anys sense Franco i sense Hannah Arendt

    desembre 4, 2025

    Opinió
    Educar des de l’espiritualitat, comprometre’s amb el món

    desembre 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.