Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El llibre blanc del professorat de Marina planteja una formació inicial de set anys

    Redacciódesembre 9, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Enric Català
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Foto: Enric Català
    Una escola de Badalona. / Foto: Enric Català

    Les propostes del filòsof José Antonio Marina, plasmades al Llibre Blanc de la Professió Docent, inclouen una formació inicial de Magsiteri de fins a set anys –quatre de grau, un de màster i dos d’unes pràctiques del tipus MIR–, una avaluació més exhaustiva del cos docent i la creació d’una carrera docent. Aquestes són les principals mesures que planteja Marina en l’esborrany que ha lliurat al Ministeri d’Educació, i al qual ha tingut accés aquest diari.

    • Potser t’interessa: 10 interrogants sobre el llibre blanc, per Jaume Carbonell

    El document es presenta com un estudi que serveixi de punt de partida per “reinventar” el paper dels mestres “en la revolució educativa del món que està venint”. “El moment històric actual necessita una escola amb competències més complexes i cambiants, fet que exigeix convertir la docència no universitària en una professió d’alt nivell científic, tècnic i ètic”, detalla.

    Quatre anys de Grau, un de màster i dos de MIR

    Per assolir aquest cos docent d’elit, segons Marina, una de les reformes principals que cal abordar és la dels estudis de Magisteri, l’anomenada formació inicial. Dels quatre anys del Grau d’Educació actual es passaria a set anys de formació en total. Al primer estadi formatiu –els quatre cursos de grau– se n’hi afegiria un segon, anomenat “procés de professionalització”, consistent en un curs de màster i dos de Docència En Pràctiques, el

    José Antonio Marina
    José Antonio Marina

    que s’ha denominat com el MIR pels mestres. Per accedir del primer al segon estadi caldria superar una prova homogènia a tot l’Estat i amb una convocatòria tancada en funció de la demanda de places docents.

    Aquest segon nivell formatiu es duria a terme, si prospera el plantejament de Marina, en els Centres Superiors de Formació, que s’utilitzarien també per formar directors, inspectors i els mateixos mestres al llarg de la seva carrera. Les pràctiques de dos anys, per la seva banda, estarien remunerades i mentoritzades per un mestre, i conclourien amb un Diploma d’Aptitud –també necessari als centres concertats–.

    Marina acompanya la formació inicial amb un apartat de formació continuada, que proposa establir com obligatòria i apropar-la a les 100 hores anuals d’alguns països punters. “També caldria fomentar la formació d’alta qualitat amb estades a l’estranger i afavorir la recerca a partir de la pràctica docent, facilitant l’elaboració de tesis doctorals a partir d’experiències a l’aula”, sosté.

    En què es plasmarà la “cultura de l’avaluació”

    L’altre gran polèmica generada a l’entorn del Llibre Blanc és l’avaluació dels docents. El document parla de fomentar la “cultura de l’avaluació” dels mestres: “tots els docents hauran de ser avaluats periòdicament i sistemàtica”. Els quatre pilars sota els quals s’ha de sustentar l’avaluació del professorat és el portfoli del mestre –on hi aparegui la seva formació, projectes i trajectòria–, el “progrés educatiu dels alumnes”, l’observació de la tasca docent a l’aula i l’evaluació dels resultats de tot el centre.

    Per “completar” l’avaluació, Marina dóna altres opcions com l’opinió de l’alumnat, la relació amb les famílies, la participació del mestre en les activitats del centre o la valoració del claustre.

    Iñigo_Méndez_de_Vigo
    El Ministre Méndez de Vigo ha encarregat el Llibre Blanc

    Aquesta supervisió de la feina dels mestres ha de servir, segons el document, pel seu progrés en la carrera professional i per la seva retribució. Aquest segon reconeixement, el salarial, també ha generat rebuig. Marina sosté que els increments salarials no poden respondre només a l’antiguitat dels mestres. Ara bé, reconeix que no es pot premiar el mestre només amb el sou, sinó també amb “ascensos” o temps lliure per a formació o un any sabàtic.

    Aquests “ascensos” formarien part de la carrera docent, que també s’aborda al document. El progrés acadèmic dels mestres, per exemple a Primària, passaria per ser mestre, coordinador, cap d’estudis, director del centre, tutor de mestres en pràctiques, inspector, professor dels Centres Superiors de Formació, membre del Consell Pedagògic de l’Estat i professor a la Facultat d’Educació. També hi ha previstos itineraris per la vessant gestora dels centres i per als mestres que no volen abandonar l’aula.

    Més poder pels directors

    El Llibre Blanc defensa “enfortir la figura del director”, que assumiria més responsabilitats, com ara “definir les característiques de les places ofertades”, un model que s’ha implantat de forma similar a Catalunya amb el decret de plantilles, malgrat les protestes dels sindicats.

    Marina sosté que no es pot animar els centres a que elaborin els seus projectes educatius “i no preveure què fer si algú hi oposa resistència”. Tot i així, no concreta la selecció dels docents més enllà del disseny de places per part dels directors. Sí que deixa constància, tanmateix, que caldria trobar la fórmula per “aconseguir que els docents més capaços vagin als centres més conflictius”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Avaluació del professorat Carrera docent directors formació del professorat José Antonio Marina Llibre Blanc de la Professió Docent
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    NOU BLOG | L’àgora del Ceucat, el consell de l’estudiantat de les universitats catalanes
    Next Article Renovació pedagògica al primer cicle d’Educació Infanil
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Opinió
    La solució: canviar el model de formació continuada del professorat

    desembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}