Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Iolanda Segura: “La nova llista d’adjudicació de places és un nyap i torna a contenir errors”

    Ana Basanta

    Avaluar per incloure, incloure per avançar

    Pau Gaitán

    Niubó cessa el subdirector de plantilles pel caos de l’adjudicació de places docents

    Ana Basanta

    Absentisme, abandonament i fracàs escolar: quan el sistema no sap cuidar

    Francesc Imbernon

    Com parlar amb una persona que creu en teories de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El Parlament decideix avui el futur de la ILP per una nova llei d’educació

    Actualitat
    El Parlament decideix avui el futur de la ILP per una nova llei d’educació

    Pau Rodríguezmaig 17, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Presentació de la ILP davant el Parlament.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El futur de la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) per una nova llei educativa passa aquest dimecres pel Parlament de Catalunya. La iniciativa, que aposta per una nova legislació catalana que contempli la plena gratuïtat en l’accés al sistema i la retirada progressiva dels concerts educatius, s’haurà de sotmetre a l’aritmètica parlamentària, i tot apunta a que no tindrà prou suport per seguir endavant. Les esmenes a la totalitat presentades per Junts pel Sí i el Partit Popular, dues formacions que per si soles ja sumen majoria a la Càmara catalana, poden significar el final del recorregut polític d’una ILP que compta amb més de 90.000 signatures.

    La ILP, que va iniciar el procés de recollida de firmes ara fa més d’un any, aboga per retirar progressivament el finançament públic de les escoles concertades i integrar-les –aquelles que ho vulguin– a la xarxa pública en un termini de 10 anys. També vol blindar la gratuïtat “de tots els ensenyaments públics”, des de les escoles bressol fins als estudis universitaris, i aposta per fixar en un 6% del PIB el “mínim” d’inversió pública en educació, una xifra que, de fet, ja consta a la Llei d’Educació de Catalunya, vigent des del 2009, tot i que mai s’ha arribat a assolir.

    La ILP considera que cal superar l’actual llei d’educació, aprovada per PSC, CiU i ERC (amb l’abstenció d’ICV-EUiA). “La LEC s’ha mostrat del tot incapaç de donar una resposta positiva al nostre sistema educatiu”, exposen en el seu preàmbul, on argumenten que la llei vigent ha incrementat les desigualtats i “la discriminació educativa per condicions socioeconòmiques de l’alumnat”.

    No ho veuen així des del Govern de la Generalitat. Precisament des de la seva conformació, el nou Executiu, des de la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, fins al president Carles Puigdemont, s’han reafirmat en la LEC com el marc legislatiu idoni per al sistema educatiu català. Un posicionament similar és el d’ERC, que en més d’una ocasió ha afirmat que seria perillós obrir la LEC a modificacions tenint en compte l’actual escenari de qüestionament de competències de la Generalitat per part de l’Estat.

    El debat d’aquest dimecres sobre la tramitació o no de la llei serà a la totalitat. Si hi ha una majoria a favor de les esmenes presentades per Junts pel Sí i PP –com és de preveure–, la ILP quedarà rebutjada. En cas que tiri endavant, el recorregut de la iniciativa seguiria en comissió parlamentària, que n’estudiaria tots els detalls –amb compareixences d’experts i agents de la comunitat educativa– durant els propers mesos. Pel que fa a la resta de grups, la ILP compta amb el suport explícit de la CUP i CSQEP, i altres formacions com PSC i Ciutadans, ja han avançat que no bloquejaran el debat en comissió.

    Des del grup promotor de la ILP denuncien la “mà de ferro” de Junts pel Sí i el PP a l’hora de tombar la iniciativa, tal com exposa en un article un dels seus impulsors, David Caño. Aquest mestre i militant d’USTEC lamenta que no els “tremoli el pols en llançar tots els esforços, dedicació i treball de centenars de persones que en aquest darrer any s’han implicat en la proposta”. Entre els suports que rep la ILP hi ha sindicats de professors com USTEC, sindicats estudiantils, desenes d’AMPA i entitats socials tan diverses com la PAH o la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona. En total, uns 170 col·lectius, entre els quals hi ha també absències destacades de la comunitat educativa, com la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica.

    Més enllà dels posicionaments sobre el finançament i els concerts, la ILP també inclou un apartat sobre l’avaluació del professorat, en el qual aposta per un major pes de l’autoavaluació, i un sobre el paper dels claustres, dels quals hauria de dependre, segons creuen, “les decisions de gestió de caràcter econòmic, organitzatiu i pedagògic”.

    Del debat parlamentari al debat social

    Els promotors de la ILP han fet una roda de premsa a poques hores de celebració del debat en què han exigit a Junts pel Sí i el PP que recapacitin en les seves esmenes i que, tot i no estar d’acord amb la iniciativa, “no la silenciïn ni evitin el debat polític”. “El que presentem avui no és una llei estructurada i acabada sinó que són les bases i les línies mestres per forjar una nova legislació”, ha argumentat Marina Pérez, portaveu del grup promotor de la ILP, per exigir un debat sobre la qüestió.

    Tanmateix, els impulsors de la ILP, en vistes del rebuig que hi posarà el Parlament, han assegurat que la continuaran defensant als carrers. “Avui pot ser que s’acabi el debat parlamentari sobre la ILP però el que segur que no acabarà és el debat social, perquè tenim més de 90.000 firmes que ens recolzen”, ha afegit Rosa Cañadell, que serà l’encarregada de fer la ponència inicial en el debat parlamentari que comença a les 15:30.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ILP educació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Nova escola per al segle 21?
    Next Article
    Actualitat
    La veu de la mare reforça les habilitats socials dels nens
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Les claus per reduir l’abandonament escolar prematur a Barcelona

    juny 23, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}