Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El Passaport Edunauta a Terrassa, entre l’ideal i el possible

    Redacciódesembre 20, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L’aprenentatge servei com a motor del projecte. Alumnat de l’Institut Jaume Cabré i alumnat del PFI d’auxiliar d’arts gràfiques de l’Escola Municipal La Llar materialitzen l’inici del projecte. Foto de febrer de 2020.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una directora d’institut que creu en el seu alumnat, una tècnica d’un ajuntament que creu en la potència educativa del territori. Totes dues assisteixen sense saber-ho a la crida de la Fundació Jaume Bofill i la Cooperativa + Educació. En tornen entusiastes, convençudes que per a la ciutat de Terrassa, el passaport Edunauta és la concreció del que pensen des de fa temps: no educa només l’escola, educa l’entorn. Els dos àmbits compten i si s’entenen, millor que millor. En una conversa posterior que no surt de la casualitat s’adonen que l’interès és compartit i que la sol·licitud per ser municipi pilot l’han de fer conjuntament.

    Què és el que fa que un nen o una nena surti del seu entorn habitual i desplegui ales? A part de sentir que s’hi confia, és el fet de trobar-se amb una nova experiència, una imatge que li desperta una idea de  futur, una il·lusió que no es treu del cap: vull tornar a tocar aquest instrument, vull continuar muntant un robot, vull ser com aquest jove que juga tan bé als escacs…. Cal que la seva situació de partida no sigui un obstacle, que l’equitat d’oportunitats educatives vagi més enllà del tastet i es pugui observar una diversitat real entre les apassionades i apassionats del mateix camp d’experiència.

    Què és el que fa que un projecte agafi embranzida? Primer la seva base, en aquest cas una proposta basada en el món imaginari de l’infant, pensada amb expertesa, dissenyada amb talent i presentada des de l’experiència (gràcies, Mireia Mas i Oriol Roca!). Segon, l’emoció que desperta, com el goig d’imaginar que qualsevol infant pel senzill fet de ser-ho vola. I tercer, la consciència que res funciona si no ha estat reinventat col·lectivament.

    D’aquí la idea d’un grup impulsor a mig camí entre l’Ajuntament, l’Equip LIC, dues escoles, dues AFA, tres esplais diaris, una cooperativa i dos instituts. Revisa l’eina, la fa seva, reclama que s’ompli de continguts, proposa que els espais de distribució siguin diversos i complementaris, demana activitats motivadores i qüestiona que s’hagin de tractar a part les activitats dinamitzades per les persones referents de l’àmbit privat: pare, germana, veí, amigues… L’educació és una i és la pertinença de tothom.

    Impressió dels passaports

    Com accedir a destinacions d’aprenentatge en temps de covid19, si hi ha restriccions per tot arreu? Aquí la reflexió sobre el procés s’ha allargat més de l’habitual per tal de trobar el punt d’inici factible que doni sentit a la fase següent. I de cop la contradicció s’ha transformat en una premissa: el recorregut abans de ser individual serà col·lectiu. En la primera fase del projecte es treballarà amb els grups bombolla de les escoles, els grups estables dels esplais diaris i a l’àmbit privat per tal d’identificar les competències que hi ha al darrere de qualsevol activitat educativa. Abans de Nadal i a través d’una dinàmica d’aula es farà aflorar a la consciència dels infants les accions poderoses de l’aprenentatge (comunico, exploro, decideixo…), que s’aniran repetint a casa o al parc durant les vacances. A partir del gener, el Conservatori de Música, les biblioteques, joves d’instituts i altres entitats convidaran els infants a noves experiències fins que per fi, l’horitzó es torni a obrir i cadascú pugui escollir la competència que vulgui reforçar i l’activitat relacionada que més li agradi.

    Durant aquest primer trajecte haurem fet visibles aprenentatges invisibles i entrellaçat els fils del temps lectiu i el temps no lectiu. L’alumnat del PFI d’auxiliar d’arts gràfiques i serigrafia d’una escola municipal haurà fet possible la impressió dels passaports i els joves dels dos instituts hauran desplegat el valor comunitari dels seus aprenentatges. També s’haurà tocat a unes primeres portes per plantejar una renúncia col·lectiva a la segregació educativa, des de la generositat i la sensibilitat social.

    Ens deien que res seria possible i ens hem entretingut amb els nostres somnis. Ens ajudeu a fer-los reals?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “Hem de ser capaços de detectar la discalcúlia i la dislèxia al llarg de 1r de primària”
    Next Article
    Actualitat
    Òptica d’Ullera, una petita joia desconeguda amb un 100% d’inserció laboral
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}