Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El recurs d’utilitzar l’actualitat per aprendre a les aules

    Evaristo Gonzálezmaig 2, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La 'home' de la RevistaXQ la setmana després de les eleccions del 28A de 2019
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La ‘home’ de la RevistaXQ la setmana després de les eleccions del 28A de 2019

    Des de la nostra formació, les notícies les ressalten els mitjans que seguim i es relacionen amb els grans esdeveniments, propers o allunyats a la nostra realitat.  Per respondre a la qüestió inicial hauríem d’avaluar-nos (famílies, centres educatius i entorns propers a cada adolescent) sobre el nostre interès per l’actualitat i per quina en concret. També, per pensar en què fem per implicar-los, si la compartim amb ells i elles, si la fem intel·ligible per ells, contextualitzada i que els interessi. Què fem?

    Percepcions

    La seva percepció sobre l’actualitat no té per què ser la mateixa que la nostra i els canals comunicatius potser  són diferents. La interactivitat que provoquen les xarxes socials creen uns altres hàbits, el fet de veure i consultar el que vols quan vols també. Els diversos canals informatius, plens més o menys de veritats, s’han reforçat amb la impulsivitat instantània del compartir i publicar, sense contrastar ni captar el fons del fons de tot. Els discursos canvien,  el llenguatge s’adapta amb paraules que sovint no s’entenen, amb hashtags, enllaços i símbols visuals que també amplien els missatges i els poden convertir en virals. Segur que el conjunt informatiu final ens està retratant encara més a tots nosaltres, emissors i receptors durant tot el dia. D’altra banda, els algoritmes i la intel·ligència artificial treuen més informació nostra que la que intentem transmetre.

    L’actualitat ha de formar part de qualsevol matèria o àmbit de treball en l’educació. És imprescindible per acostar l’alumnat al món on viu i perquè vegi les connexions d’allò que s’ha de saber amb el que passa en el present, amb la mirada posada en el futur. En l’àmbit que ens ocupa, ens centrarem sobretot a ressaltar alguns recursos utilitzats perquè l’actualitat del món serveixi també per treballar les llengües, que són transversals i decisives a l’hora d’entendre i saber interpretar. S’opina de forma més encertada quan s’està més informat i les fonts són diverses, no només aquelles amb les que  es coincideix més.

    Retrospectives

    El present recull de recursos i propostes forma part del desplegament d’un projecte innovador explicat aquí en l’article Adolescents davant l’aprenentatge de la llengua amb formats digitals. Tot es va iniciar fa més de vint anys, quan a l’Institut Torre del Palau de Terrassa vam crear una assignatura anomenada “Mitjans de comunicació digitals” des de l’àrea de llengua, en un moment en què aquest concepte s’introduïa en algunes facultats universitàries de Comunicació. L’alumnat entenia el món a partir de notícies d’actualitat, comparava continguts a diaris de diferents tendències i s’atrevia també a consultar alguns internacionals. Una de les activitats era produir informacions seguint criteris concrets i publicar-les al seu blog personal, que podia ser consultat des de la pàgina web del centre. Hi havia informacions que seleccionaven ells mateixos i d’altres no. Anàlisi, debats, exposicions a classe i produccions servien per reflexionar ja en aquell moment sobre la veritat i ideologia dels mitjans de comunicació, descobrir el que ara s’anomenen fake news i les interpretacions segons els possibles interessos polítics o econòmics. Alguns d’aquells alumnes avui són periodistes. Els recursos que es poden deduir són enormes i variats. La prova són les dinàmiques d’alguns docents que han vist el potencial de l’actualitat i com enganxa l’alumnat a les classes i fora d’elles.

    Pràctiques

    En el projecte que ens ocupa, el ventall de formats comunicatius  usats  és molt ampli i passa també per les xarxes socials, en especial Instagram, Whatsapp i Twitter (respectant l’edat recomanada). A més, hi ha  mitjans que comparteixen  recursos específics amb  notícies seleccionades per treballar a les aules. Per exemple, la Revista XQ (Perquè?) d’aquest grup editorial, la Fundació Periodisme Plural (envia el seu newsletter al correu electrònic dels centres educatius). També, els recursos i unitats didàctiques del programa eduCAC,  del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, en col·laboració amb el Departament d’Educació. Grans idees plenes de possibilitats a l’abast de tothom. Per no parlar de tots els recursos que ofereix l’actualitat en si mateixa. Per exemple, després dels debats electorals televisats abans de les darreres eleccions generals,  els diaris descobrien les mentides dels candidats i les estratègies dels seus discursos, també a les xarxes socials. Portar-ho tot a les classes es converteix en un gran recurs educatiu, en especial en temps que alguns d’aquests candidats s’han dedicat a acusar el professorat català d’adoctrinar l’alumnat.

    De la teoria a la pràctica, enumerem alguns recursos i estratègies que portem temps aplicant, que es treballen a classe i queden reflectits a les webs creades a l’efecte:

    1. Observació i anàlisi de les portades d’alguns diaris digitals publicats a Madrid i Barcelona: construcció dels titulars, continguts multimèdia, interpretació i anàlisi entre línies del seu efecte.
    2. Seguiment de les notícies més destacades, també a les xarxes socials (hashtags i fonts directes), tant dels seus protagonistes com opositors, i lectura i anàlisi de la racionalitat i possible irracionalitat de comentaris afegits per lectors.
    3. Elaboració d’informacions i treballs relacionats amb l’actualitat en formats multimèdia.
    4. Confecció d’un petit diccionari entre la classe amb paraules de l’actualitat que els grans mitjans repeteixen i posterior treball de cadascuna. Per exemple: postveritat, procastrinació, fake news, adoctrinar, relator, feixisme, nazisme, comunisme, sororitat, microplàstic, hembrisme, masclisme, feminisme. Les coneixeu?
    5. Recopilació, anàlisi i debat sobre paraules que poden caure en el sexisme en la llengua i discriminació de la dona. Invitació posterior a construir textos no sexistes i estar vigilants davant expressions o lectures concretes. Un exercici que hauríem de fer sempre la població adulta per canviar alguns hàbits que ens poden delatar.
    6. Anàlisi del llenguatge de cançons concretes d’estils de música de moda, per exemple el Reggaeton. Reflexió sobre quina imatge transmeten de les dones.
    7. Seguiment d’altres actualitats que són molt properes: les notícies que tenen al centre com protagonista o que passen al centre, una organització complexa productora d’informació contínua; lectures que es dedueixen de les comunicacions personals via WhatsApp, o de fotos i històries a Instagram.

    Les fórmules, recursos i estratègies són diverses per treballar l’actualitat amb adolescents. Les vies obertes ajudaran a consolidar un aprenentatge significatiu i competencial, a estimular el pensament crític, a no creure tot el que es publica, acostumar-se a contrastar, a reflexionar sobre el sentit i el poder de les paraules i a aprendre a construir la veritat. És una feina que uneix la professió del periodisme i la de l’educació. Ambdues són formadores de la ciutadania, amb gran responsabilitat en la seva pràctica diària.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els resultats electorals del 28A són una bona notícia per l’educació?
    Next Article
    Opinió
    ‘La importància de dir-se Òscar Wilde’, ‘El Ballarí’ i ‘Gracias a Dios’
    Evaristo González

    Exdirector de l'Institut Torre de Palau de Terrassa

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}