Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El referèndum i els infants

    Olga Armengoloctubre 4, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Protesta davant el col·legi Ramon Llul contra la repressió policial / Sandra Lázaro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat al web de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC)

    Aquests darrers dies hem viscut a Catalunya un dels episodis més rellevants a nivell polític dels darrers temps. Molts adults estem perplexos davant de les notícies que ens bombardegen constantment, moltes vegades sense trobar una resposta que ens en doni una explicació.

    Alguns nens i nenes han començat a ressentir-se d’aquesta situació. Els valors en què eduquem als més petits ara són posats en dubte, i fan trontollar tot allò que dia rere dia els anem repetint: han d’imitar als adults, no s’ha de pegar, s’ha de dialogar… Han aparegut pors, ansietats i preguntes que abans no hi eren, i les mares i pares, mestres i adults referents sovint no sabem com donar-los resposta.

    Com ho viuen els més petits?

    Els nens i nenes viuen aquesta realitat igual que nosaltres, però des de la seva pròpia alçada. El seu propi punt de vista. A mode d’exemple: ¿heu provat mai d’ajupir-vos al seu nivell quan heu estat al mig d’un concert o manifestació? ¿Com us heu sentit? La mateixa realitat, viscuda des de la seva perspectiva, pot ser molt més angoixant i desconcertant.

    Tots i totes els nens i les nenes son diferents i, depenent de la seva edat, del seu temperament, el nivell maduratiu, la quantitat d’informació rebuda, o les reaccions que han percebut es creen un mapa mental del que està passant al seu voltant.

    Els més petits, tot i ser observadors de la realitat, probablement la puguin viure com un joc. Si ens fixem en pel·lícules com La vita è bella o The Pursuit of Happyness, podem veure com una mateixa realitat, per difícil que sigui, pot ser viscuda com una divertida aventura als ulls d’un infant.

    Quan ja son més grans, sovint a partir dels 5 anys, comencen a fer-se preguntes i volen respostes. Poden entendre, o no, la realitat que veuen, però sovint no avaluen el seu abast ni conseqüències. Això els pot provocar por, ansietat i desconcert. Sols amb el fet d’oferir un espai on preguntar, ja aconseguirem que disminueixi el seu nivell d’ansietat.

    Hem de transmetre missatges clars, amb paraules que entenguin, i poder posar-nos al seu lloc a l’hora de respondre’ls aquestes preguntes. Ja tenen adquirits valors com la solidaritat i l’empatia, i els poden estar espantant o desconcertar les imatges de violència i d’adults ferits física i emocionalment.

    Com hauríem d’actuar?

    Sovint ens debatem entre la ambivalència de sobreexposar els nens a aquesta realitat o amagar-los-la intentant protegir-los. Els nens i nenes estan exposats als mitjans de comunicació, observen constantment als adults que els envoltem i necessiten una resposta a les seves preguntes.

    Igual que en altres temàtiques com la mort o les separacions, hem de poder tractar el tema amb naturalitat i sense restar-li importància. Un infant que pregunta ens està mostrant que necessita respostes, i els n’hem de donar. Amb un llenguatge que pugui entendre, i procurant sempre i en primer lloc la seva protecció i benestar.

    Però un infant que no pregunta probablement també les necessiti. Hem d’estar atents al seu estat anímic, als seus jocs, i oferir un espai per els dubtes i esclariments que pugui necessitar. Davant de determinades imatges i situacions, la passivitat i indiferència ens ha d’alarmar de que quelcom no s’està processant bé. Alguna reacció emocional natural està quedant amagada. Estar atents i/o acompanyar els seus jocs espontanis, o oferir material plàstic i animar-los a expressar com se senten pot ajudar a connectar-los amb les seves pors i preguntes. Com en una bona recepta de cuina, l’equilibri dels ingredients és essencial.

    Els més petits ens poden sorprendre amb moltes preguntes que volen una resposta. “Què vol dir independència?”. “Els policies peguen i són dolents?”. “Per què aquesta senyora de la foto te sang a la cara?. Seria bo poder-los-les contestar i exemplificar en un llenguatge que entenguin, posant l’accent en la seva protecció emocional i la seva escala de valors.

    Les respostes haurien de ser adequades a l’edat del nen o nena, al seu nivell maduratiu, i a les seves reaccions, i sense excedir-nos en detalls irrellevants per ells o que no puguin entendre.

    Tot i això, els adults no tenim respostes per tot, i també podem contestar “no ho sé”, “jo també m’ho pregunto”, o “jo tampoc ho entenc”. El missatge més valuós per ells i elles serà el que provingui de la nostra pròpia actitud, i de com entomem nosaltres la situació.

    També els pot ajudar molt el fet de posar nom a les sensacions i les emocions que senten. Ajudant a identificar sentiments estem ajudant a gestionar-los. Tots son vàlids, tant si ens fan sentir bé com si ens fan sentir malament, i tots ells tenen un nom i es poden expressar. Si costa identificar-los podeu fer ús de l’Emocionari, un diccionari d’emocions, disponible a les biblioteques i llibreries, ideat amb aquest fi.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Què va passar el dia 1-O?
    Next Article
    Actualitat
    Laia Servera: “El que més preocupa als infants és el que els adults els amaguem”
    Olga Armengol

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}