Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El somni trencat d’un portàtil per a cada nen

    Teguayco Pintodesembre 15, 20157 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El projecte One Laptop Per Child / OLPC
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’any 2005 el projecte OLPC (sigles en anglès d’un portàtil per nen) naixia amb l’objectiu de “oferir oportunitats educatives per als nens de les regions més aïllades i pobres del món, donant a cada un, un ordinador portàtil de baix cost “. Tot i que el projecte va suscitar algunes crítiques en els seus inicis, va rebre el suport de grans organitzacions internacionals, com les Nacions Unides i l’impuls de diversos gegants del sector tecnològic, com Google o Ebay. Deu anys després, el projecte pràcticament ha desaparegut a nivell global i només perviu en alguns països.

    La idea del projecte era relativament simple i atractiva, desenvolupar un ordinador portàtil de 100 dòlars per vendre’l als governs de països en desenvolupament. No obstant això, el projecte mai va arribar a desenganxar del tot i els problemes durant el desenvolupament i una mala avaluació dels costos, van fer que pràcticament cap dels models desenvolupats aconseguís baixar dels 200 dòlars. Tot i així, el projecte va aconseguir distribuir uns 2 milions d’ordinadors, la gran majoria d’ells a l’Uruguai, Perú i Rwanda.

    El canvi de rumb de OLPC

    Una de les crítiques més habituals que es va fer al projecte en els seus inicis va ser l’estratègia seguida a l’hora dissenyar el producte sense comptar amb l’opinió dels seus possibles usuaris. Ja el 2005, l’informàtic Lee Felsenstein, un dels membres originals del Homebrew Computer Club, criticava en un article l’absència d’estudis sobre la població a qui aniria dirigit el portàtil i es preguntava com era possible que es comencessin a fabricar milions d’unitats d’un producte “tot i que no s’havia tingut en compte ni al nens, ni als seus pares, ni a les escoles”.

    Però, sens dubte, un dels principals problemes del projecte va ser el desenvolupament del sistema operatiu. La idea original de l’OLPC es basava en la utilització d’un sistema operatiu lliure basat en Linux i anomenat Sugar. No obstant això, Nicholas Negroponte, un dels fundadors del projecte, va acusar els desenvolupadors de realitzar un programari defectuós i va iniciar alguns moviments perquè la màquina també pogués suportar Windows XP. Les contínues discussions sobre el canvi de rumb del projecte van provocar la marxa de diversos treballadors clau en el desenvolupament de Sugar i van acabar amb la dimissió del president de Programari i Continguts d’OLPC, Walter Bender.

    El carpetada gairebé definitiu al projecte va arribar al juliol de 2013, quan OLPC va presentar una tauleta amb el sistema operatiu Android, que es va començar a vendre als EUA a un preu, 150 dòlars, massa elevat en comparació amb altres opcions del mercat. Després d’aquest moviment, que semblava lluny d’estar pensat per als nens en països en desenvolupament, feia la sensació que OLPC havia decidit abandonar les seves pretensions inicials i l’ONG pràcticament va abandonar el seu ordinador portàtil. Finalment, el març de l’any passat, Wayan Vota, fundador del portal independent OLPCNews, va afirmar en un article: “Siguem honestos amb nosaltres mateixos, el gran entusiasme i l’energia que ens va unir ha marxat. OLPC està mort”.

    Encara que OLPC, que no ha volgut respondre a les preguntes d’eldiario.es, mai ha afirmat públicament que el projecte hagi acabat, sembla evident que la seva activitat ha decaigut. Així que després de la finalització o mutació del projecte cal preguntar-se quin va ser l’impacte que va tenir. Segons ha explicat Vota a eldiario.es, “globalment OLPC va ser un fracàs a nivell educacional, ja que no va canviar les pràctiques educatives com esperava”.

    La tauleta desenvolupada per OLPC
    La tauleta desenvolupada per OLPC

    Escàs impacte en educació

    Només hi ha dos estudis realitzats per analitzar l’impacte dels portàtils de OLPC en l’àmbit educatiu, realitzats a Perú, el 2012, i a l’Uruguai, el 2014. Tots dos estudis van concloure que l’impacte del projecte en les qualificacions de matemàtiques i lectura havia estat nul. I apuntava a la manca de formació específica del professorat o al mal ús dels ordinadors, com una de les possibles causes d’aquest resultat. “Els portàtils s’utilitzen a classe fonamentalment per buscar informació a internet, el que ofereix una pista sobre per què és raonable no trobar un efecte sobre aquestes habilitats”, assegura un dels estudis.

    No obstant això, en l’estudi realitzat pel Banc Interamericà de Desenvolupament, els investigadors també van trobar “efectes positius en habilitats cognitives generals”. Mentre que en l’altre estudi, realitzat a l’Institut de l’Estudi del Treball (Alemanya), es destacava que “el fet que no es trobin efectes significatius de la utilització d’ordinadors a les qualificacions de lectura i matemàtiques, no vol dir que l’ús d’un ordinador per a l’aprenentatge a l’escola sigui inútil. Clarament, pot haver-hi habilitats cognitives diferents de les analitzades en els exàmens de matemàtiques i lectura que l’ús d’ordinadors hagi desenvolupat”.

    Rwanda vol començar de nou

    Un dels països que més portàtils d’OLPC va comprar va ser Rwanda. A finals del 2012, el projecte havia aconseguit distribuir més de 200.000 unitats en 217 escoles de tot el país, segons destaca un informe de la Comissió de Banda Ampla per al Desenvolupament Digital. Encara no hi ha dades sobre l’impacte educacional en aquest país, segons informa el diari rwandès The New Times, però una recent auditoria realitzada pel país africà ha mostrat la deficient gestió realitzada.

    Segons l’informe presentat per les autoritats de Rwanda, “en la majoria de les escoles, els portàtils estan en caixes o en trasters i no han estat utilitzats”. A més, també es destaca el cas de 4.730 ordinadors, que van ser distribuïts a 13 escoles que, entre 2010 i 2013, no van tenir accés a electricitat.

    Però el país africà no vol abandonar la gran inversió realitzada i pretén començar a desenvolupar el seu propi programa d’ordinadors assequibles. Per a això, ha arribat a un acord amb la companyia Postivo-BGH per muntar dispositius barats, incloent-hi equips d’escriptori, portàtils i tauletes. Segons va declarar el ministre d’Educació del país africà, el nou programa “és assequible en comparació amb OLPC i serà més fàcil de manejar”.

    L’Uruguai, un cas a part

    Però potser, el cas més reeixit hagi estat el de L’Uruguai. L’any 2010 el Govern de José Mújica va decidir donar un impuls a la idea d’OLPC, sent el primer país a adoptar el programa, incloent-lo en un pla nacional, el Pla Ceibal, i convertint-se en el país que més portàtils ha arribat a comprar, amb més d’1 milió d’ordinadors distribuïts per tot el territori.

    Per Gonzalo Frasca, investigador informàtic i fundador de escueLAB, el programa ha estat “un èxit total a l’Uruguai”, encara que puntualitza que “l’èxit ha estat de Ceibal i no tant d’OLPC”. Entre les conseqüències positives del projecte, Frasca destaca l'”impacte de gènere”, ja que “les nenes, en tenir el seu propi ordinador, van quedar lliures d’haver de negociar el seu ús amb els seus germans homes”.

    El Pla Ceibal va impulsar la idea inicial de l'OLPC
    El Pla Ceibal va impulsar la idea inicial de l’OLPC

    Frasca, igual que Vota, reconeix que el projecte a nivell global ha estat “una decepció, ja que els objectius inicials eren enormement ambiciosos”, però assegura que, independentment dels errors comesos, “ha estat una cosa positiva, perquè va fer que hi hagués un debat sobre la relació entre tecnologia i nens, mostrant els seus avantatges i problemes”. Fet amb què coincideix Vota, que afirma que “el projecte ha estimulat el debat sobre l’ús de tecnologies a l’escola, passant d’un ¿ho hem de fer? A un ¿com ho fem?”.

    Indubtablement, un projecte que ha aconseguit portar ordinadors portàtils a regions on això era impensable fins fa només uns pocs anys té quelcom de positiu. Lamentablement, els problemes i errors inicials del projecte, al costat d’una conjuntura desfavorable, van fer que el somni s’anés esvaint. No obstant això, el projecte ha obert un camí les conseqüències del qual a llarg termini d’encara estan per veure. Al cap i a la fi, tal com va dir el president Mújica durant la presentació del Pla Ceibal, “estem enmig d’un experiment sociològic i, segurament, algunes de les conseqüències més importants se’ns escapen”.

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Informàtica One Laptop Per Child Pla Ceibal Rwanda TIC Uruguai
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Laura Bosch: “Cantar als nens els afavoreix a l’hora d’adquirir aspectes del llenguatge”
    Next Article
    Actualitat
    Per una relació diferent entre educació i temps
    Teguayco Pinto

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}