Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els centres poden exigir als alumnes que tinguin la càmera activa durant les classes en línia

    Redaccióabril 7, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) s’ha mostrat favorable al fet que els centres educatius puguin obligar els alumnes a mantenir activa la càmera de l’ordinador en les classes en línia, tant si són menors com majors de 14 anys. Així es desprèn del dictamen publicat el passat 23 de març a petició d’una fundació de l’àmbit educatiu, segons el qual “l’activació de la càmera durant les classes en línia es pot considerar, amb caràcter general, un tractament lícit”, informa la mateixa APDCAT a través d’un comunicat.

    El dictamen es fonamenta “en l’obligació dels centres educatius d’assegurar i garantir la funció educativa en relació amb els alumnes afectats en el compliment d’una missió en interès públic (ex. art. 6.1.e RGPD)”. En aquest sentit, diu el comunicat, “la legislació educativa estableix una habilitació legal per al tractament de les dades necessàries per a l’exercici de la funció docent i orientadora dels centres educatius, que exclou la necessitat que l’alumne o, si s’escau, els pares o representants legals, atorguin el consentiment (Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació). Això porta a considerar lícit el tractament de les dades personals dels alumnes, inclosa la seva imatge, quan sigui necessari per al desenvolupament de les classes en línia, com a part de la funció educativa dels centres”.

    A més, el dictamen té en compte el context d’actual pandèmia per determinar si aquest tractament pot considerar-se necessari per a la funció educativa. En aquest sentit, recorda que les autoritats sanitàries i educatives, a través de normativa i plans d’actuació, han establert normes que prioritzen la formació a distància i les classes en línia en determinats supòsits, i els centres educatius han d’aplicar necessàriament aquestes mesures d’aprenentatge alternatiu a la presencialitat. Per tant, “des de la perspectiva de la protecció de dades, els centres escolars estarien habilitats per tractar les dades dels alumnes necessàries per a la funció docent, i per a dur a terme les classes en línia, entre d’altres, la imatge dels alumnes afectats”.

    Els drets dels alumnes

    Tanmateix, el dictamen recorda que aquest vistiplau per tractar la imatge dels alumnes no exclou el necessari compliment de la resta de principis o obligacions de la normativa de protecció de dades, com ara que siguin dades mínimes i proporcionades. En aquest sentit, diu l’APDCAT que “encara que el tractament es consideri habilitat en general, pot no ser necessari en tots els casos”, i conclou que caldria tenir en compte, entre altres, el factor de l’edat dels alumnes i el tipus d’activitat.

    D’aquesta manera s’ha de determinar si el correcte desenvolupament de la classe requereix la visualització de la imatge de l’alumne de manera contínua per part del docent. Aquí el dictamen proposa en alguns casos la utilització del xat com un mecanisme adequat per a la interacció del docent amb els alumnes de més edat que segueixen la classe en línia. També estableix que mentre que en activitats de tipus participatiu pot ser més rellevant disposar de manera continuada de la imatge dels alumnes, en altres pot ser suficient una visualització puntual a través de la càmera. Així mateix, caldria descartar, per exemple, la gravació dels alumnes, ja que això pot suposar un tractament més invasiu que la mera visualització, llevat que per la situació que es tracti sigui necessari.

    Finalment, el dictamen recorda que, en qualsevol cas, la normativa de protecció de dades preveu que els alumnes dels centres escolars puguin exercir els seus drets d’accés, rectificació, supressió o d’oposició, entre altres, en relació amb el tractament de les seves dades personals, en els termes que preveu la normativa, directament o a través, si escau, dels seus pares o tutors.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ensenyament a distància
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Diari de la Sanitat compleix cinc anys
    Next Article
    Opinió
    La Prova d’Aptitud Personal dels graus d’educació, un model d’èxit
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025

    1 comentari

    1. P. Montañ Amonge on maig 8, 2021 9:25 am

      I si s’ho passen pel folre, arc de triomf, què, eh?

      Un sistema que els sobreprotegeix, tan família com lleis educatives, per després poder ser manipulades i manipulats.

      Qui posarà el cascabell al gat? Quines conseqüències esdevindrà a aquells alumnes, que no facin cas.

      Brindis al sol, situació més que insostenible, que passi la pandèmia i les promocions perdudes possiblement no se’n adonin de la manca de formació, per treballar en feina poc o gens qualificades o bé, no treballar.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}