Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La Prova d’Aptitud Personal dels graus d’educació, un model d’èxit

    Josep Maria Cornadóabril 7, 20213 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Estudiants fent la PAP 2020 a la Universitat de Lleida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La convocatòria ordinària serà el proper dissabte 10 d’abril i, l’extraordinària, el divendres 16 de juliol i aquesta edició, igual que la passada de 2020, serà diferent de les anteriors a conseqüència de la covid19, que condiciona les proves d’accés a la universitat amb unes pautes d’actuació específiques i unes mesures de prevenció en els centres i espais on s’han de realitzar, amb l’objectiu de prevenir el risc de contagi i evitar la propagació del coronavirus.

    La PAP, com a requisit per entrar a les facultats d’Educació, s’exigeix a Catalunya des de 2017. Va ser la primera comunitat a implantar aquesta prova, el 2020 van seguir les Illes Balears. A la resta de l’Estat, la majoria de territoris treballen en la seva implementació donats els bons resultats i satisfacció que produeix on s’aplica. Els responsables acadèmics de les facultats catalanes valoren la PAP molt positivament i consideren que el perfil de l’estudiant ha millorat molt des que s’exigeix.

    Molts dels països que són referent de qualitat perquè tenen un sistema educatiu de prestigi utilitzen proves d’aptitud i filtres per seleccionar l’accés als graus d’educació. Per exemple, a Finlàndia tothom té clar que els mestres exerceixen una tasca d’importància màxima i elevada complexitat, i per això, cal triar els  millors, els més competents i preparats, els que millor poden desenvolupar aquesta professió.

    En aquest país es realitza una doble selecció, primer en l’àmbit nacional i després a cada facultat, on només es poden presentar els estudiants que han obtingut un nou sobre deu com a mínim en l’expedient de batxillerat i en la prova de revàlida estatal (similar a les PAU). Se seleccionen els estudiants a través d’una entrevista personal, el resum de la lectura d’un llibre, coneixements de geometria, àlgebra i estadística, realització d’una explicació davant una classe, demostració de les aptituds artístiques, etc. En definitiva, és una prova molt completa.

    La prova actual encara ha d’evolucionar, a fi de poder avaluar altres competències necessàries per ser un bon mestre, com la capacitat de lideratge, de reflexió, l’empatia, les habilitats socials, etc.

    A més de valorar l’estudiant amb aquestes proves, en el procés de selecció finlandès es té en compte si ha participat en activitats de voluntariat, esplais, colònies, escoltisme, en alguna ONG, etc. Els experts tenen clar que el mestre ha de ser acadèmicament i culturalment brillant, però també una persona amb un grau important d’implicació social.

    Ens porten uns quants anys d’avantatge, però estem en el bon camí. La prova actual encara ha de créixer i evolucionar. L’equip de professors universitaris que treballa en la coordinació i gestió de la PAP es planteja en el futur proper avaluar altres competències també necessàries per ser un bon mestre. Per exemple, la capacitat de lideratge, de reflexió, la maduresa, les habilitats socials, l’empatia, etc.

    Aquestes “competències no cognitives”, però, no són fàcils de mesurar en un examen escrit i potser cal fer-ho en una situació pràctica o de simulació. Això ho fa encara més complex, ja que no es pot perdre de vista que aquí, a diferència dels països nòrdics, es presenten moltíssims estudiants (per aquest 2021 en tenim matriculats més de 5.000) i és necessari tenir resultats de l’avaluació en poc temps i amb uns criteris de correcció objectius i rigorosos que respectin l’equitat en un calendari acadèmic universitari molt atapeït.

    Els estudiants que es presenten el dia 10 d’abril, poden trobar els models dels darrers exàmens a http://universitats.gencat.cat/ca/altres_pagines/educacio_inf_i_prim/index.html que segurament el serviran de guia i orientació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió PAP
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els centres poden exigir als alumnes que tinguin la càmera activa durant les classes en línia
    Next Article
    Opinió
    Estimular la lectura d’assaig
    Josep Maria Cornadó

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    1 comentari

    1. Josep Lluís Miquel Asbert on maig 14, 2021 9:55 am

      Hola. Realment vostè creu que l’examen PAP serveix per “perfilar” el model d’estudiant? Jo li afirmo que no. Persones amb una vocació infinita, amb empatia, capacitat de lideratge…i totes aquestes característiques tan necessàries per ser un bon moestre, no poden accedir a la carrera perquè no recorden com es fan divisions, han oblidat el Teorema de Pitàgores o dubten a l’hora de calcular un tant per cent.
      Està vostè dient que poden ser millors mestres els qui saben fer tot això? Baixin del seu núvol d’una vegada…..

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}