Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Més anglès i capacitat per gestionar conflictes: això esperen els directors dels mestres novells

    Pau Rodríguezoctubre 26, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Edu Bayer
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Si els directors dels centres haguessin de posar una nota als mestres que els arriben acabats de graduar-se, els posarien un 7. La seva satisfacció amb els professors novells és notable. Ara bé, hi ha competències que, segons manifiesten des dels centres, s’haurien de millorar: la capacitat de gestionar l’aula i els seus conflictes i el nivell de llengües, tant el català com l’anglès, són les principals habilitats que caldria reforçar.

    Aquestes són algunes de les conclusions de l’informe Ocupabilitat i competències dels nous docents, elaborat per l’Agència de Qualitat Universitària (AQU) per avaluar els estudis de magisteri a partir de l’opinió dels qui supervisen els mestres novells. En l’estudi hi han participat 281 empleadors –el 76% són directors, la resta gerents o titulars de centres– de tot tipus d’escoles –públiques i privades, d’entorns rics o pobres– i de totes les etapes, des d’Infantil a Secundària.

    Quin perfil ha de tenir un mestre per fer-se càrrec d’una classe? El que més valoren els directors és la responsabilitat (9,4), el domini de disciplines com la llengua (9,3) o les matemàtiques (9), o la capacitat de gestionar les relacions que s’estableixen a l’aula (9,2). La realitat, però, no s’acaba d’ajustar a les expectatives dels empleadors. El nivell actual dels docents novells està 2,7 punts per sota del que voldrien els directors pel que fa a la gestió de l’aula, i 2,3 pel que fa a l’anglès.

    Gràfic que permet comparar l'expectativa dels directors amb la seva valoració actual dels mestres novells. / AQU
    Gràfic que permet comparar l’expectativa dels directors amb la seva valoració actual dels mestres novells. / Font: AQU

    “El domini de l’anglès és primordial per quasi tots els centres”, afirma Martí Casasús, director de l’AQU. No només perquè es tracta de la sisena competència més valorada pels centres, segons l’enquesta, sinó perquè és el principal requisit que marquen els centres a l’hora de contractar el nou professorat. El 81% dels empleadors de la pública –i 96% de la concertada– consideren “molt important” que els mestres puguin impartir classe en anglès, entre altres motius per fer front al pla de plurilingüisme d’Ensenyament que preveu que l’any 2018 tots els centres hauran d’impartir un mínim del 15% del currículum en anglès. L’altre factor que valoren els directors a l’hora d’incorporar mestres a la plantilla –en un 80% els de la pública i en un 92% els de la concertada– és que tinguin una titulació o altra formació complementària al Grau d’Educació.

    “Cal identificar els perfils de docents que seran més necessaris en el nostre sistema educatiu d’aquí al 2030, per tal d’alinear les ofertes de les universitats a les demandes previsibles dels centres”, afirmen en les conclusions de l’estudi els catedràtics de la UB Miquel Martínez i Joaquim Prats. També demanen que les accions de millora no se circumscriguin als estudis universitaris, sinó que es tingui en compte la formació al llarg de la carrera docent: “Cal més diàleg entre responsables de la formació inicial i contínua del professorat i més visió estratègica tant a les universitats com al departament d’Ensenyament per abordar el continu de la formació del professorat”, conclouen.

    Unes ‘pràctiques MIR’ per gestionar millor l’aula

    El domini de les llengües o de les matemàtiques depèn en bona mesura de la formació acadèmica que han rebut els mestres novells durant la seva etapa universitària i, fins i tot, escolar. Però com s’aprèn a gestionar una aula? “El moment clau en aquest cas són les pràctiques. I aquí necessitem l’ajuda dels professors d’universitat i dels tutors dels centres”, exposava el secretari de Polítiques Educatives, Joan Mateo, durant el col·loqui organitzat per l’AQU sota el nom Com millorar la formació dels docents?. 

    Dinamitzar els grups, garantir la convivència, solucionar els conflictes… són habilitats que difícilment s’ensenyen a les facultats. Per això una de les conclusions a les quals s’ha arribat al llarg d’aquests debats ha estat la necessitat d’augmentar les pràctiques en els centres dels estudiants de magisteri, una idea que ja es desprenia de l’entrevista a Enric Prats, Montse Casanovas i Antoni Tort sobre el programa de millora de la formació de mestres (MIF) publicada a El Diari de l’Educació.

    Entre les propostes que es plantegen en aquesta direcció hi ha la d’identificar els centres amb projectes educatius de referència per enviar-los universitaris, dotar de més reconeixement els mestres que es facin càrrec dels estudiants i avançar cap a un model com el del MIR de Medicina. La Generalitat –segons el director general d’Universitats, Lluís Jofre– treballa amb la idea d’introduir un model similar de residència amb pràctiques remunerades, almenys d’un curs de durada, de cara al curs 2017-2018. La data estaria pensada per als estudiants del màster de Secundària, però la idea és avançar en aquesta direcció també en els estudis de Grau d’Educació.

    Segons l’estudi, és a l’ESO quan els professors necessiten més capacitat per gestionar les aules. També en la resta de publicacions internacionals, “els nous docents consideren com una de les seves principals preocupacions mantenir l’ordre a classe”, recull l’informe. Actualment, l’anomenat pràcticum ocupa 50 crèdits –inclòs el treball de final de grau– en la formació per Infantil i Primària, el que representa un 21% del total dels estudis. En canvi, en el màster per accedir a la titulació de professor de Secundària les pràctiques consisteixen només en uns 20 crèdits, l’equivalent a tan sols 150 hores.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Accés al Grau d'Educació AQU Formació de mestres Gestió de conflictes Grau d'educació idiomes Llengües Màster de Secundària MIR Programa MIF
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Documental sobre Malala, la cara B de l’activista a qui una bala no va fer callar
    Next Article
    Actualitat
    Marianao i els herois anònims que construeixen comunitat
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}