Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els lideratges, la clau de volta del sistema

    Dolors Queralt Moresomaig 14, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Vista aèria de l'Institut Escola Daniel Mangrané
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

      «…el lideratge influeix molt en la direcció i els resultats, tant en el nivell «micro» de les escoles i els entorns d’aprenentatge com en els sistemes més amplis. Precisament per aquesta influència i per la importància urgent que té l’educació, la naturalesa i la formació del lideratge esdevé automàticament una qüestió fonamental per a qualsevol persona implicada en la configuració de la pràctica i la política educatives.  És a dir, si estem interessats en el futur de l’educació i de l’aprenentatge, també ho hem d’estar en el lideratge, en millorar-la i en trobar-ne els defectes.»1

    1 Martinez, M; Jolonch,A; Badia i Pujol, J. Lideratge per a l’aprenentatge (estudi de cas a Catalunya). Col·lecció Polítiques. Fundació Bofill. pàg.15.

     

    No ve de nou l’interès i la recerca en l’àmbit del lideratge educatiu, en tant que element bàsic per a la millora del sistema, fent focus en els seus nivells meso i micro. El juliol del curs passat, el 2019, a l’Institut Escola Daniel Mangrané de Jesús, vam tenir l’oportunitat d’iniciar-nos com a participants en la primera edició del programa «Lideratge per a l’aprenentatge» d’EduCaixa dins les seves propostes formatives en l’àmbit educatiu, que compta amb el comitè científic de la Dra. Anna Jolonch i el Dr. Miquel Martínez i la Sra. Meritxell Ruiz, així com amb l’assessorament tècnic i l’expertesa de l’equip de l’UCL (Institut of Education) de Londres i d’un equip fantàstic de facilitadors en el nostre cas la Sra. Montse Subirana, que treballen directament amb els equips territorials de centres, els quals avancem i aprofundim en la incorporació de la mirada i la perspectiva adquirida en les sessions formatives, a l’anàlisi dels estudis de casos dels nostres centres.

    Aquest fet marcarà de manera indefectible el nostre «Com». El nostre procés d’adaptació i reinvenció per fer front a la nova realitat, tindrà present el que hem treballat,  els aprenentatges que hem anat incorporant  durant aquest any a la nostra cultura de centre per a millorar-la, especialment pel que fa als processos, començant evidentment per la necessària idea de passar de la teoria a la pràctica, sent capaços entre tots i totes de crear oportunitats reals de canvi defugint de la retòrica. Evolucionant de la perspectiva gestora a la del lideratge invitacional, distribuït, compartit, estratègic… i tenint present de manera especial la gestió emocional. Les persones en primer lloc. Aquest aspecte serà decisiu, un lideratge intel·ligent que ens permeti fer la lectura exacta de les situacions viscudes, aplicant la perspectiva necessària, fent quan calgui de mentors, de coach o de líders executius si és el cas, però sempre posant en primera línia de la nostra mirada l’alumnat: clarificant, consultant, confrontant, congratulant…

    I és que la formació està sent excel·lent: molt intensa, profitosa en totes i cadascuna de les aportacions fetes, de les teories compartides, de les estratègies presentades, però si una paraula la defineix especialment és la següent: pràctica.  Entesa des de la perspectiva d’assumpció de procés, de costum, d’hàbit, de manera de fer.

    Missatge valors del centre al vestíbul de l’Institut Escola

    Les nostres accions, reflexions, propostes, estratègies… estan acompanyades de l’esperit extret en la formació amb la perspectiva de liderar per aprendre, per crear situacions d’aprenentatge, de qui? De tota la comunitat. Com a centre educatiu, ens hem marcat una visió clara: convertir-nos en comunitat permanent d’aprenentatge. Una idea fonamental, que agafa en aquest moment més importància que mai. De què parlem quan fem referència a una CPA? De la concreció d’una visió compartida, en la que tots els membres de la nostra comunitat escolar (alumnat, famílies, docents, PAS, personal de suport…), hem d’estar en situació activa i conscient d’aprenentatge i on sobretot, es produeix construcció col·lectiva de coneixement. Innovar per crear coneixement, fer les coses diferents amb l’objectiu de fer-les millor.  La piràmide de Kotter (1995), que parteix de la creació de la necessitat d’urgència, ha trobat la seva base, el seu primer esglaó, dels vuit que presenta, en aquesta situació de nou paradigma social, de valors i educatiu, que ha representat el confinament durant dos mesos a conseqüència de la Covid-19. Podíem imaginar una situació més òptima per aconseguir accelerar aquest procés, que la que estem vivint?

    Un altre element fonamental de l’aprenentatge és la curiositat i com a líders educatius, hem de vetllar per crear situacions que l’estimulin. Aquesta, la curiositat, té un marcat caràcter intencional, ens encurioseix allò que ens interessa, que ens emociona, en positiu o no… la necessitat és també un dels factors que estimula l’aprenentatge.  Ja la UNESCO el 2015, proposava com les opcions de donar resposta a situacions reals, properes a la realitat, empoderava la competencialitat dels aprenentatges, convertint els coneixements apresos per transmissió en la capacitat de fer-ne ús davant una situació específica.

    Aquesta nova situació que estem vivint, és doncs una oportunitat que no podem deixar perdre. La situació real de posar en primer lloc les competències personals: l’autonomia, l’autocontrol…, l’aprenentatge en modalitat EVA, la coordinació transversal i horitzontal dels nostres equips docents, l’autolideratge en definitiva de totes i cadascuna de les persones que formem part de l’equip, sent conscients que en aquest cas més que mai, la suma de totes les nostres capacitats tindrà efecte multiplicador. Totes fem falta, com ens agrada dir al centre: #junt@smillor.

    És fonamental comptar amb uns equips docents empoderats, amb professionals reflexius que incorporen competències com la capacitat de treballar en equip, de dialogar i escoltar per aprendre, la voluntat de millora i de desenvolupament professional continuat, però especialment i per damunt de tot, una gran dosi de flexibilitat, de replantejament i d’incorporació d’una nova mirada que faciliti un canvi de paradigma a partir de dinàmiques de pensament disruptiu: fent el mateix aconseguirem els mateixos resultats, és això el que busquem?

    Molts cops hem parlat de la necessària planificació estratègica, aquella eficaç a curt i mitjà termini, que ens marca uns processos clars perquè el seu propòsit moral i la seva visió ens duguin a avançar cap a una situació millor, cap a  l’excel·lència. És el moment d’assumir riscos,  creant visió per al canvi i fer-ho de manera compartida i comunicada, des de la convicció que el que estem fent és urgent i necessari. Ens cal mobilitzar el lideratge cap a tots els nivells involucrant la majoria en lloc d’uns pocs, desenvolupant capacitats a partir del suport mutu i la confiança i basant-nos en l’ús del talent i de les capacitats de totes i cadascuna de les persones que formem part de l’equip humà. Caldrà tenir incorporada la perspectiva de la indagació apreciativa: definint i fent focus en aquells aspectes prioritaris, descobrint què està funcionant bé i què cal millorar, somiant amb el que volem, dissenyant com ho farem i executant les propostes per arribar a aconseguir el nostre destí, aquell que ens permetrà seguir #MakingMangrané.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els salons de l’Ensenyament i Futura, en format virtual del 20 al 24 de maig
    Next Article
    Actualitat
    Assajos corals amb ‘delay’ i pràctiques en vídeo, la realitat de les escoles de música al confinament
    Dolors Queralt Moreso

    Inspectora d'Educació

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}