Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els meus alumnes, la meva responsabilitat

    Jordi Satorramarç 22, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Edu Bayer
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La feina de docent té un alt grau de vocacionalitat i de compromís més enllà del que diu el contracte. Els directors compartim aquesta mateixa visió, però ho fem des d’una responsabilitat absolutament desmesurada, extremadament unipersonal i que ens deixa, massa sovint, sols en la presa de decisions finals. No em refereixo que no rebem assessorament del Departament (Inspecció), Mossos i altres (sort que en tenim) sinó que al final qui decideix som nosaltres sols i el pes recau singularment en nosaltres (els jutges ens ho recorden ben sovint).

    A banda de les moltes tasques que requereixen tota l’atenció del director (cada àrea del Departament d’Educació es creu que la seva és la prioritària i a la qual hi hem de dedicar totes les hores i més) ara hem de gestionar una pandèmia psicològica postcovid. Sempre hi ha qui ens ajuda: a la Comunitat de Madrid estan disposats a multar els docents que no detectin un cas d’assetjament (com si sempre fos tan fàcil!), a les ràdios es pot portar un expert que digui que els mòbils s’han de tenir amb 16 anys però la pregunta només és si cal prohibir el mòbil al pati, els casos de violacions i abusos de menors es fan des d’un consum sense control patern de pornografia a través de mòbils, etc. La solució sempre és la mateixa: les escoles i instituts se n’ha de fer responsables i cal formar els docents. S’obvia que a Catalunya i Espanya tenim menys de la meitat de psicòlegs clínics o psiquiatres d’Europa. El departament d’Educació ha de fer més, molt més (ens cal més orientadors formats però no pot quedar-se sol en aquesta tasca de tot el Govern, de tots els governs de les diferents administracions i de tota la societat). El dèficit fiscal català no ajuda gens a redreçar aquesta situació.

    La solució sempre és la mateixa: les escoles i instituts se n’ha de fer responsables i cal formar els docents

    No ens enganyem, redactar un expedient són deu minuts, enviar-lo on toca menys d’un minut. Amb això sembla que ja ho tenim tot, no? Arribar a saber si cal o no obrir un expedient sol ser hores de seguiment d’un cas professor, tutor, orientadores i hores d’interaccions amb famílies, serveis socials, DGAIA, Salut, Mossos, etc. per no vulnerar cap dret. Quan veiem un alumne, NOSTRE, en risc, vetllem que al centre tot es compleixi, que la família atengui la dificultat amb què es troba l’alumne, que el Departament de Salut atengui el nen amb diligència (que el seguiment no sigui una visita cada dos mesos), que la DGAIA intervingui, que els serveis socials actuïn, que l’assetjament s’aturi amb les mesures que hem proposat, etc. tot plegat suposa una càrrega emocional que apunta sempre cap al mateix vèrtex: el director.

    Hi som perquè volem? Sí. Hi som perquè creiem que podem contribuir a gestionar millor un servei públic que el volem de qualitat, sí. Que les cares i les converses entre els directors són que així no es pot seguir, també (per salut pròpia). Que potser caldrà aviat, com passa en determinades especialitats docents, nomenar directors a dit perquè no n’hi haurà de voluntaris… també. Tant els docents (especialment els tutors) com els directors sempre parlem dels nostres alumnes, un sintagma senzill però que vol dir que ens sentim molt responsables del que passa al centre i fora (casa, carrer, serveis públics no educatius, etc.). Els directors estem patint una pressió que ens supera, i patim per nosaltres i patim pels NOSTRES ALUMNES (en el meu cas, 1.500 d’ESO i Batxillerat i alguns més d’un cicle formatiu de l’Institut Antoni de Martí i Franquès de Tarragona).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alumnes directors docents opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Professors universitaris van a la vaga per protestar contra la precarietat laboral
    Next Article
    Opinió
    Recerca educativa i formació pedagògica del professorat
    Jordi Satorra

    Director de l'Institut Antoni de Martí i Franquès

    Related Posts

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    maig 15, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    1 comentari

    1. Teresa Pla Saavedra on març 31, 2023 6:34 pm

      La majoria de Directors, professors, orientadors, psicolegs, etc… no tenen la seva vida personal resolta. No es viuen amb equilibri ni harmonia. Per exemple, podrien viure,s sense feina, en solitud, i cercant.estimuls psicosocialsafectius sense cap feed.back, d,una manera empoderada, assertiva i sense alterar.se emocionalment ???

      NO.

      ALESHORES, NO ESTAN PREPARATS PER EDUCAR.

      Molts professors es fan la trabeta entre ells per bajenades. NO ESTAN PREPARATS PER EDUCAR.

      Molts psocolegs nomes omplen paperassa a nivfll burocratic, i la seva vida peesonal fa pena.NO ESTAN PREPARATS X EDUCAR.

      IDEM INSPECTORS, CAMBRAYS I FUNCIONARIS DL DEPARTAMENT.

      FASTIC TOT PLEGAT.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.