Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Entrevista
    Encarni Salguero (CGT): “Considerem l’educació una eina de transformació social”

    Ana Basantafebrer 23, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Encarni Salguero és secretària general de la Federación de Enseñanza de la CGT | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Encarni Salguero Rodríguez és secretària general de la Federación de Enseñanza de la CGT i delegada sindical a comarques barcelonines. És llicenciada en Pedagogia per la UAB, i docent interina des del 2007 a diversos centres públics de les especialitats d’Orientació Educativa a secundària i a FP de les especialitats de Serveis a la comunitat i Intervenció sociocomunitària.

    Què distingeix la seva proposta de la resta?

    La defensa de totes les treballadores i en especial les més precàries, personal d’atenció educativa i docents interines que estan en abús de temporalitat i la seva estabilització urgent, juntament amb la reversió de totes les retallades que portem patint durant més de 10 anys. A CGT Ensenyament som anarcosindicalistes, treballem des de l’autoorganització de les treballadores com a mètode de lluita des de l’acció directa, el nostre objectiu és aconseguir eliminar qualsevol opressió i totes les injustícies que atemptin contra la llibertat de les persones. Com a treballadores docents som agents de canvi i si ens organitzem, ningú ens podrà aturar en la defensa dels nostres drets.

    Quin és el problema més greu i urgent del sistema educatiu, i per què?

    La manca de recursos i la contínua intencionalitat de desprestigiar l’educació pública i el col·lectiu docent per part de la mateixa administració. Es fa negoci amb els sistemes públics i s’està perjudicant a tots els col·lectius implicats, des de l’alumnat més vulnerable i les seves famílies a totes les persones treballadores que hi són als centres educatius públics. També és un problema molt greu la pèrdua de democràcia als centres pels decrets de plantilles, el de direccions i el d’autonomia.

    Quin és el problema laboral dels treballadors de l’ensenyament públic que caldria resoldre amb més urgència?

    La situació de frau de llei per abús de la temporalitat en les contractacions de les treballadores temporals i interines, més del  40% de les treballadores a educació. Els processos convocats són insuficients i una la solució és partidista en base a les places, no als milers de persones afectades que poden ser acomiadades. També totes les retallades que es pateixen des de fa 10 anys, com per exemple la reducció de ràtios fins a arribar a estàndards europeus o recuperar els estadis tal com els tenen a la resta de comunitats autònomes.

    Com a treballadores docents som agents de canvi

    En general, els seus afiliats de base demanen suport al sindicat quan passa què?

    Suport davant pressions de direccions pel decret de plantilles, situacions de conflicte als centres i dubtes diversos (nòmines, permisos, pensions…), acompanyament davant dubtes laborals…

    Els sindicats han d’opinar sobre aspectes pedagògics, si aquests no afecten les condicions laborals dels treballadors? 

    A l’anarcosindicalisme sempre li ha interessat i ha contribuït de manera activa a la pedagogia. La CGT defensem i reivindiquem el reconeixement històric de les i els mestres racionalistes, l’època del CENU, la pedagogia llibertària des de Ferrer i Guàrdia a Paulo Freire, fins a l’actualitat. Considerem l’educació una eina de transformació social.

    Digui’ns alguna cosa positiva que hagi fet el conseller Gonzàlez-Cambray o el seu equip.

    Cap ni una, ja que ha posat al capdavant la deriva neoliberal del capitalisme en el sistema públic educatiu amb una intenció clara de beneficiar empreses i projectes privatitzadors, és a dir, desmuntar l’educació pública tal com l’entenem fins ara pel benefici d’uns pocs, per exemple, de l’escola concertada/privada, així com fundacions que ofereixen “serveis diversos.”

    Digui’ns alguna cosa que el professorat, com a col·lectiu, hauria de fer millor.

    Conscienciar-se que som classe treballadora, i que tenim la capacitat d’organitzar-nos com a agents de canvi per a la millora de la societat i la defensa dels nostres drets. Tenim una capacitat com a col·lectiu enorme i tan sols falta que en siguem conscients i ens organitzem per fer-ho.

    Es fa negoci amb els sistemes públics i s’està perjudicant a tots els col·lectius implicats

    Avui el sistema educatiu públic té més professionals que mai a la història, les ràtios han començat a baixar començant per I3, s’ha recuperat l’hora lectiva que faltava, es tornarà als estadis de sis anys… Es pot afirmar que les condicions laborals dels docents estan millorant? 

    No es pot parlar de millora quan el que s’està fent és recuperar el que ja teníem fa 10 anys. Portem des del 2008 amb retallades, les pitjors de tot l’estat espanyol. I el que s’ha recuperat ha estat amb lluites i vagues de les treballadores. Tot és màrqueting, la baixada de ràtios a P3 es dona per baixa natalitat, no com a baixada de ràtios real. Facta non verba

    Un MIR per al professorat novell és una bona idea? I una ‘ITV’ per al professorat veterà?

    No, cap de les dues ni de cap de les maneres, per estar basats en la competitivitat, la jerarquia, i el control i la desconfiança.

    Què poden fer els sindicats de docents per contribuir a donar un impuls a l’escola inclusiva?

    CGT sobretot informa a totes les treballadores per organitzar-nos davant de la greu situació en què ens trobem, exigint des del primer moment més recursos, la reducció de ràtios i sobretot, deixar de privatitzar serveis, com per exemple, en les contractacions de les vetlladores.

    Exigim, tal com marca la LEC, el 6% del PIB per educació, però per a la pública, la de totes i tots. Fora els concerts a l’estat de benestar.

     

    Acabi la frase

    • L’aprenentatge basat en projectes és… un mètode d’aprenentatge
    • L’escola concertada aconsegueix… augmentar les diferències, permetent, perpetuant i enquistant la segregació.
    • Les avaluacions externes són… supervisió i control jerarquitzadors del tot innecessaris.
    • La neurociència ens permet… (re)conèixer conceptes sobre el cervell i el comportament que ja sabíem i, ara sembla, que s’evidencien físicament al cervell.
    • La jornada intensiva té… una necessitat que s’implanti als centres educatius, que sigui un dret a poder ser escollida, entesa com a jornada contínua.
    • El debat sobre coneixements o competències… no s’ha fet, és imposat el canvi de currículum, fem aquest debat als centres!!
    • La pandèmia ha posat de relleu… les mancances de recursos dels sistemes públics.
    • La baixada en l’ús del català a l’escola es reverteix… amb més recursos i baixades de ràtios. Necessitat de reduir temps de pantalles i ús de les xarxes socials.
    • Les famílies han de saber… que són part imprescindible en l’educació i necessitem treballar plegades.
    • La societat reconeixerà la feina dels docents el dia que… es valori la tasca docent en compte de desmerèixer-la i culpar-la del fracàs del sistema per la manca de recursos i la pèrdua de la democràcia als centres. També que s’entengui la importància de l’educació com a eina fonamental pel progrés d’una societat igualitària i lliure, lluny de les injustícies i la competitivitat que es promouen amb el capitalisme neoliberal.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    CGT eleccions sindicals sindicats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La moral i el XatGPT
    Next Article
    Actualitat
    El Consell de Ministres aprova augmentar les beques fins als 2.500 milions
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025

    Actualitat
    Eduardo Núñez, nou secretari general de la Federació d’Educació de CCOO Catalunya

    març 31, 2025

    Actualitat
    Més drets i més democràcia centren el 14è congrés de CCOO Educació

    març 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}