Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Ensenyament es compromet a ampliar les escoles de segona oportunitat

    Pau Rodríguezabril 26, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un jove alumne d'El Llindar / © Sandra Lázaro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’elevat nombre de joves que pateixen fracàs escolar i abandonen els estudis a Catalunya ha fet emergir, ja fa anys, la feina de centres que es dediquen a treballar amb ells, fer-los recuperar les ganes d’aprendre i reconduir-los al sistema de formació postobligatòria. Són les que s’han autodenominat Escoles de Segona Oportunitat. Aquest dimecres, el departament d’Ensenyament s’ha compromès a garantir-ne la viabilitat i a ampliar-ne la presència arreu del territori.

    Escoles de Segona Oportunitat: èxit contra el fracàs escolar

    Begonya Gasch: “Rere el fracàs escolar hi ha joves que pateixen”

    Barcelona posarà en marxa escoles de noves oportunitats

    Ha estat el secretari de Polítiques Educatives d’Ensenyament, Antoni Llobet, que ha explicat que la seva Administració ha posat en marxa el curs actual un programa per “garantir la pervivència d’aquests centres” –tots ells d’iniciativa privada, la majoria fundacions– a través d’un “correcte finançament”. I ha afegit que es comprometen ampliar la presència arreu del territori d’aquestes escoles, ara com ara iniciatives singulars, inclús a través d’instituts de titularitat pública.

    Les paraules de Llobet s’emmarquen en el debat en què ha participat amb Miquel Àngel Essomba (comissariat d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona) i Rafael Homet (diputat d’Educació de la Diputació de Barcelona) dins les jornades que han tancat el seminari sobre escoles de segona oportunitat celebrat al Palau Macaya. La trobada ha servit també perquè la incipient Xarxa Espanyola d’Escoles de Segona Oportunitat signés un conveni de col·laboració amb la seva homònima francesa, tenint en compte que va ser a França on va néixer aquest model el 1995.

    Les escoles de segona oportunitat, a Catalunya representades per centres com El Llindar (Cornellà) o els de Salesians Sant Jordi, són espais als quals van a parar els joves que o bé no aconsegueixen aprovar l’ESO i tenen problemes a l’institut, o bé han abandonat els estudis al cap d’un temps. Són escoles on l’atenció personalitzada, la proximitat i l’escolta dels joves és inseparable de la seva formació professional. I intenten acompanyar-los al llarg de la seva formació postobligatòria –des d’aprovar Secundària fins als graus de FP–, un univers que sol estar fragmentat i on els estudiants no sempre disposen d’orientadors.

    Miquel Àngel Essomba, Rafel Homet i Antoni Llobet, a la taula de debat sobre escoles de segona oportunitat

    Si fins ara aquestes entitats es queixaven que les ajudes públiques eren molt diverses i anaven massa lligades a ofertes formatives concretes, Llobet ha expressat que amb la posada en marxa el curs actual dels Programes de Segones Oportunitats el que s’intenta és que el finançament que reben sigui pel conjunt del centre. Això ha de permetre a aquestes escoles treballar amb molta més flexibilitat i amb més marge de temps a l’hora d’atendre les necessitats diverses dels seus alumnes.

    A la taula de debat polític hi ha hagut consens a l’hora d’acceptar que si es planteja ampliar la xarxa d’escoles de segona oportunitat, s’haurà de fer de la mà de les que ja hi ha, reconeixent la seva tasca, perquè són elles les que han consolidat un model per reduir la xacra d’un abandonament escolar que l’Administració ha estat incapaç de frenar. “Hem de ser conscients que hi ha persones que passen 13 anys de la seva vida dins la institució escolar i no aconseguim que en surtin amb competències bàsiques”, ha deixat clar Essomba. En el seu cas, l’Ajuntament de Barcelona també va anunciar recentment que volen posar en marxa ‘escoles de noves oportunitats’.

    Els polítics han reconegut també que un altra de les “zones de risc” per a l’abandonament són els salts d’una etapa a la següent. Més enllà dels que no obtenen el títol de l’ESO, molts joves abandonen els estudis un cop acabada la Secundària, o després d’experiències insatisfactòries en graus de Formació Professional. “Perdem massa joves en les transicions educatives”, s’ha lamentat Homet, que ha recordat que segons dades de la Diputació –que compta amb un programa d’orientació– els que prenen aquestes decisions sense el suport de la seva família tenen més números d’acabar abandonant amb més facilitat.

    Proximitat, escolta i personalització

    ¿Com poden encaixar administrativament les escoles de segona oportunitat sense que acabin perdent la seva idiosincràsia educativa? Aquesta ha estat una de les preguntes de més difícil resposta que s’han plantejat al llarg del seminari que aquest dimecres arribava a la seva fi. “El model d’èxit de les nostres escoles té molt a veure amb la seva singularitat”, expressava Francisco Estellés, director de les escoles de Salesians Sant Jordi i encarregat de presentar les conclusions dels treballs.

    Com a mínim comú denominador, les escoles de segona oportunitat plantegen una tasca educativa des de la proximitat, l’escolta als joves, i la personalització dels seus itineraris formatius davant un sistema escolar que “tendeix a la homogeneïtzació”. Per aconseguir-ho, els cal “preservar la flexibilitat” que els permet adaptar els continguts que imparteixen, o les ofertes formatives, a les necessitats dels joves. Entre els reptes que han de resoldre, destacava també la relació amb el món laboral. “Ens cal més proximitat amb les pimes i les empreses”, reivindicava Estellés.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament educatiu prematur Desigualtats socials el llindar escoles de noves oportunitats Fracàs escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleEducar per la sobirania alimentària és educar per la justícia global
    Next Article
    Actualitat
    Què és i què se celebra el Primer de maig?
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Opinió
    Com aprenen els joves que necessiten Noves Oportunitats?

    desembre 9, 2024

    Actualitat
    Més de 13.000 alumnes abandonen el batxillerat i la FP a Catalunya cada any

    novembre 5, 2024

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}