L’objectiu d’aquesta iniciativa, diu el Departament en un comunicat, és enriquir el debat sobre les grans qüestions que Ensenyament té la voluntat de regular i/o desenvolupar en un futur. “Aquesta actuació respon a un exercici de transparència del Departament i alhora de participació per a la comunitat educativa i la ciutadania. Tot i que de moment començarà amb aquestes tres qüestions, més endavant s’hi aniran sumant les temàtiques que generin debat en l’àmbit educatiu”.
L’anunci es produeix després que la polseguera aixecada arran de la presentació del nou model lingüístic, però sobretot arran de les múltiples expressions de rebuig a l’avantprojecte de decret de menjadors escolars. Dilluns passat la FaPaC anunciava, també a través d’un comunicat, que la proposta del conseller (amb el qual s’havien reunit uns dies abans) de crear aquest espai de participació semblava més aviat un intent de “dividir la comunitat educativa i entregar el temps de migdia a grans empreses que tenen com a únic objectiu fer negoci amb l’educació i el menjar dels nostres fills i filles”. Bargalló contestava a través d’un tuit: “Proposeu-nos un sistema/procés/metodologia de participació/debat que us sembli útil i eficient”.
L’espai web que ha obert Ensenyament tindrà un format de fòrum a través del qual el Departament afirma que “podrà resoldre dubtes i recollir propostes i suggeriments de la comunitat educativa i de la resta de la ciutadania”. Per a poder participar-hi, l’usuari s’haurà d’identificar amb el nom i cognoms i facilitar un correu electrònic.
Aquests són els tres primers temes de debat, tal com els planteja el comunicat del Departament.
El servei de menjador escolar
És un recurs educatiu de primer ordre. Inclou l’àpat del migdia així com l’atenció als usuaris i les actuacions educatives en els períodes de temps lliure anterior i posterior al dinar. En aquest sentit, és un àmbit idoni per educar els infants en els hàbits saludables d’una dieta equilibrada, per fer-los adquirir rutines i hàbits d’higiene, i sobretot perquè guanyin en autonomia personal i perquè en millorin la socialització amb altres companys i companyes.
El Departament d’Ensenyament té la voluntat de millorar aquest servei, de reforçar-ne el caràcter educatiu i de garantir la participació de les famílies en les decisions que es prenguin sobre el servei de menjadors escolars.
El model lingüístic del sistema educatiu
El Departament d’Ensenyament ha presentat El model lingüístic del sistema educatiu a Catalunya. L’aprenentatge i l’ús de les llengües en un context educatiu multilingüe i multicultural, amb l’objectiu d’actualitzar el model actual partint dels canvis produïts en la composició lingüística de la nostra societat i l’impacte de la globalització, i de les recerques i propostes en el camp de l’aprenentatge, especialment de l’aprenentatge de les llengües.
A partir dels objectius lingüístics del sistema educatiu que s’estableixen en la normativa (que són garantir el ple domini de les llengües catalana, castellana i occitana a l’Aran en finalitzar l’ensenyament obligatori, i assegurar l’aprenentatge d’una o dues llengües estrangeres), aquest document té com a objectiu oferir, als centres educatius, criteris i orientacions per avançar cap a un model d’educació plurilingüe i intercultural. Un model que, en el nostre context, solidifica les estratègies metodològiques de la immersió lingüística alhora que avança cap a la implementació de l’ensenyament de les llengües des d’una perspectiva competencial i globalitzada, a través dels enfocaments metodològics més adequats (aprenentatge integrat de les llengües i d’aquestes amb els continguts).
Aquest model situa la llengua al centre del procés d’aprenentatge com a instrument d’accés a la informació i construcció de coneixement, amb l’objectiu que els alumnes desenvolupin una competència lingüística plurilingüe i intercultural sòlida, construïda a partir de l’aprenentatge de diferents llengües i de les cultures que porten associades. I consolida un únic model educatiu, amb la llengua catalana com a llengua vehicular de referència i de comunicació dins dels centres educatius i en la relació amb l’entorn, l’objectiu del qual és garantir la igualtat d’oportunitats a tots els alumnes i, per tant, la cohesió social.
Com l’arquitectura pot ajudar a l’educació
Les noves metodologies pedagògiques situen els alumnes al centre del procés d’aprenentatge, fet que genera noves maneres de treballar a l’aula i potencia un aprenentatge col·laboratiu de competències i habilitats.
Aquestes noves metodologies pedagògiques impliquen la concepció d’uns espais educatius versàtils i globals que considerin les aules, els espais relacionals i exteriors com a veritables espais d’aprenentatge més enllà de les seves funcions tradicionals de circulació i esbarjo.
El Departament d’Ensenyament ha iniciat la tasca de transformació dels programes constructius per a nous centres educatius amb la finalitat d’introduir-hi una mirada pedagògica. Aquesta mirada també s’ha de veure reflectida als centres on s’ha de fer obres d’ampliació i millora.