Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    No saben llegir i no cal que sàpiguen

    Jaume Funes

    Gaza: educació i compromís social

    Associació Convives

    Prevenir l’addicció a l’univers digital

    Carme Escales

    Arriba Sennia, la plataforma d’IA per a docents i equips directius

    Eden Educa

    Per una avaluació que ajudi a aprendre

    Meritxell Monguillot
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Un ensenyament transformador: actualitat de ‘Carta a una Mestra’

    Opinió
    Un ensenyament transformador: actualitat de ‘Carta a una Mestra’

    Joan M. Gironagener 23, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto Joan M Girona
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa unes setmanes vaig rellegir Carta a una mestra de l’alumnat de Barbiana. He trobat que explica les idees i els temes amb un llenguatge encara vàlid avui dia. I les reflexions que es fa són plenament actuals pel meu parer.

    Qui se’n recorda avui de l’orientació de classe? Se’n parlava i es discutia a l’inici de la transició democràtica (ja tinc uns quants anys). Avui es parla d’innovació i de canvis que potser són un xic superficials, no van a l’arrel. M’agradaria llegir o escoltar als que impulsen xarxes innovadores una orientació semblant a la de l’autor de la carta. Ens està passant com a la història del príncep de Salina, que va donar suport a Garibaldi per mantenir els seus privilegis? Que tot canviï perquè tot segueixi igual. La Carta en fa referència.

    Podem intentar ajudar a l’educació d’infants i adolescents perquè impulsin un món diferent i millor o bé per animar-los a adaptar-se amb possibilitats d’èxit al món i a la societat actuals. Per aconseguir un canvi de debò hauríem de plantar cara al sistema econòmic neoliberal que ens domina i que està impregnant l’ensenyament de mercantilisme i de molt de màrqueting.

    Els sistemes d’ensenyament europeus estan pensants per mantenir la societat classista que tenim

    Estan pensats per evitar la igualtat, per fer a les persones competents en els treballs que els toqui, treballs d’elits per uns pocs, treballs sense qualificació per a una majoria. Ser competents amb una visió individualista i no de cooperació pot portar a la competitivitat, a lluitar per passar per damunt de les altres persones. En aquesta línia hem de recordar que una innovació escolar no pot estar recolzada per responsables empresarials de recursos humans. No pot animar l’emprenedoria que afavoreix l’esforç individual en detriment de la col·lectivitat.

    Repeticions, abandonaments, no acreditacions… són els mecanismes que, com denuncien des de Barbiana, es fan servir per consolidar l’estratificació social i dificultar enormement qualsevol intent d’ascensor social. Es justifica l’estat de les coses amb la cultura de l’esforç. És possible esforçar-se quan les condicions de vida (família, habitatge, recursos, alimentació… ) no són favorables? Què fa el sistema d’ensenyament per pal·liar o compensar les desavantatges del seu alumnat? Amb l’excusa de greuges comparatius i d’una igualtat que no té res d’equitat, se suspèn a nois i noies que no poden aprendre amb les mateixes condicions que els que aproven amb poc esforç perquè el seu entorn els ho permet, els ajuda. On està la transformació que afavoreix els desafavorits? Tothom té accés als aprenentatges, es diu. Tothom? Al 20% que no acredita l’ESO per què li passa? És un problema de les metodologies tradicionals o innovadores? O bé perquè no són de la classe social per la qual estan pensats els currículums? Qui els elabora, qui pensa l’organització i les metodologies?

    De quina classe social som majoritàriament els mestres i profes? Sabem de debò què els passa a les persones que perden la feina, l’habitatge, que no tenen un futur clar? L’escola els ajuda o els acaba d’ensorrar? Al nostre país una tercera part de les persones són pobres o bé estan en risc de ser-ho. Una quarta part dels infants no tenen totes les necessitats bàsiques cobertes. Segurament molt pocs mestres o profes pertanyem a aquests col·lectius. Se’ns fa més difícil entendre les situacions que viuen dia a dia una part significativa de l’alumnat.

    I per completar les reflexions: es diu molt que l’educació, l’ensenyament és una responsabilitat de tota la comunitat, no només de l’escola; per tant, la transformació, per ser de debò, ha d’implicar l’entorn social del centre escolar. Cal la implicació de la xarxa associativa del poble o barri, cal la participació activa de les persones de la comunitat. No només les associacions de famílies, que també, és clar, sinó de les associacions que lluiten per transformar la societat,  els esplais, les associacions de veïns, plataformes de desnonats per la hipoteca, marees grogues i blaves, col·lectius d’ajuda als que passen gana, que lluiten per millorar la sanitat, sindicats o altres organitzacions que lluiten perquè tothom tingui feina i una feina digna que permeti viure en condicions… Als anys 70 i 80 es tenia present, es volia coordinar escoles i instituts amb les associacions sindicals i polítiques, amb els moviments socials que volien transformar…

    L’escola transformadora ha d’acompanyar els moviments socials que lluiten per canviar la societat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Carta a una mestra opinió Rosa Sensat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “Mama, jo també moriré?”: la mort, el gran tabú de l’ensenyament
    Next Article
    Opinió
    En el traspàs de Miquel Garcia Casaponsa
    Joan M. Girona
    • X (Twitter)

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Opinió
    IA i cervell: una simbiosi que ens pot passar factura

    setembre 18, 2025

    Opinió
    Que tremoli el patriarcat!

    setembre 17, 2025

    Opinió
    Escenaris educatius en horitzontal i en vertical

    setembre 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}