Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Feu-los llegir… Com?

    Josep Maria Turuguet Salgado
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Escoles contra la segregació: eficàcia de portes endins, un repte cap enfora

    Pau Rodríguezgener 13, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els alumnes de l'escola Santa Eugènia de Girona, en una classe de xilòfon. /CARLES PALACIO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Amb un 80% d’alumnes nouvinguts -o més ben dit, fills de nouvinguts-, l’escola Santa Eugènia de Girona fa sis anys que compta amb un projecte educatiu especialitzat per, entre altres objectius, trencar la barrera de la segregació. Inspirant-se en les escoles magnet dels Estats Units -ideades per desfer la concentració d’immigrants en els centres durant els anys 60 i 70-, aquest centre ha desenvolupat l’atractiu projecte Montsalvatge, mitjançant el qual incorpora la música -un llenguatge universal que comparteixen tots els alumnes- com a element vertebrador de l’educació. La intenció és construir un projecte amb suficient atractiu -o magnetisme- per captar alumnes d’altres zones de la ciutat, i augmentar la diversitat socioeconòmica i cultural del centre.

    Santa Eugènia no és l’únic centre a Girona que ha apostat per la filosofia magnet -també n’hi ha d’altres, com el Mare de Déu del Mont-, i la majoria en el diagnòstic. A nivell escolar, aquesta aposta ha aconseguit grans fites: cohesionar l’alumnat, millorar-ne les competències, estimular l’equip de mestres i -molt important- implicar les famílies. Però els centres, sovint de barris perifèrics, estan lluny d’haver-se obert a famílies d’altres zones de la ciutat.

    Per tant, malgrat que els projectes funcionen de portes endins, la segregació es manté elevada. “Aquest curs hem apreciat un augment de la demanda a p-3, de famílies que ens venen perquè volen que els seus fills facin música; però són sempre famílies de perfils similars, que se n’han assabentat pel boca-orella; mai són de nivell socioeconòmic més elevat”, apunta Magda Campistol, cap d’estudis del Santa Eugènia. En una línia similar, la directora de l’escola Mare de Déu del Mont de Girona, Montse Marquet, es mostra molt satisfeta amb els resultats dels projectes educatius que tenen al centre -en el seu cas, d’educació artística-, però considera que per combatre la segregació “calen actuacions integrals més enllà de les portes de l’escola”.

    Així ho constata Xavier Bonal, sociòleg de la UAB i director de l’estudi Municipis contra la segregació escolar: “Simultàniament a aquests plans cal activar altres mecanismes, com la distribució d’alumnes amb necessitats educatives especials, disminuir les ràtios o canviar la zonificació”, apunta. L’informe, que analitza actuacions de diversos ajuntaments, desenvolupa algunes possibles solucions. Evitar que les zones escolars equivalguin exactament als barris marginals, detectar amb rapidesa els alumnes amb necessitats educatives especials i distribuir-los -si cal finançant transport i menjador escolar- o fer polítiques d’informació a les famílies són algunes de les propostes que es desprenen de l’estudi, elaborat per la Fundació Jaume Bofill.

    Les famílies més a prop; els mestres, més units

    A l’hora del pati, una veterana mestra del Santa Eugènia recorda que, abans d’iniciar el projecte musical Montsalvatge, l’escola era molt més sorollosa i caòtica. D’un temps ençà sembla que els alumnes estan més calmats, valora. Hi coincideix Magda Campistol, que no dubta en valorar positivament el Montsalvatge. “No només hem aconseguit un clima més sosegat a les aules, sinó que es nota en la motivació dels alumnes, en la de l’equip de professors, que fan més pinya, i en la implicació de les famílies”, celebra.

    “Al principi, fèiem audicions dels alumnes -reben classes de flauta, guitarra o percussió amb grups desdoblats- i les famílies no venien”, explica Campistol, “però poc a poc han anat veient la importància de la seva participació, fonamental perquè els alumnes vegin valorada la seva feina”. Igualment ho valora Marquet, del Mare de Deu del Mont, que ha desenvolupat estratègies concretes per atraure els pares i mares: un laboratori matemàtic el material del qual està elaborat per les famílies i els mestres conjuntament -es troben un cop al mes-, un espai d’alfabetització per a pares i mares, els cursos Junts eduquem –de resolució de conflictes familiars- i la biblioteca oberta regularment a pares i fills. Tot amb la intenció que les famílies “se sentin seva l’escola”, explica Marquet.

    Reforça aquest idea Xavier Besalú, professor de la Universitat de Girona i membre del Grup de Recerca en la Diversitat: “Quan una escola arranca un projecte engrescador es revitalitza de tal manera que traspassa les portes del centre per arribar a les famílies”. Tanmateix, Besalú recorda que el fet d’atraure les famílies és un repte que afecta al conjunt del sistema educatiu, no només als centres d’entorns més desafavorits. “Per anar bé”, aventura, “tots els centres haurien de tenir una singularitat, una imatge que pugués projectar a l’exterior”, i amb la qual els professionals s’hi sentissin identificats.

    En una línia similar s’expressa Bonal, en afirmar que “el model magnet posa en valor la tasca pedagògica dels mestres, dota d’identitat l’escola i puja l’autoestima dels alumnes”.

    Els plans, afectats per les retallades

    A Girona, la iniciativa de les escoles magnet ve de l’any 2008, quan l’Ajuntament es va proposar trencar amb les desigualtats entre centres educatius. La llavors regidora d’educació i impulsora dels projectes, Nuria Terés (ICV-EUiA), creu que eren l’aposta “adequada” per “capgirar” la demanda als centres, però que la falta de suport per part de l’Administració n’ha minimitzat els efectes.  Segons Terés, el departament d’Ensenyament i sobretot l’actual consistori -en mans de CiU- són culpables d’haver paralitzat algunes mesures d’acompanyament per trencar la segregació, com la millora del transport públic o la centralització de les preinscripcions.

    L’exregidora també apunta que els projectes requerien una presència de les institucions als barris, per teixir complicitats entre entitats i escoles i crear comunitat, que s’ha abandonat. Encara que es mantenen acords com el de l’escola Santa Eugènia amb l’escola municipal de música. En qualsevol cas, molts d’aquest projectes -no solament a Girona-, que necessiten finançament extra, estaven reforçats pels plans educatius d’entorn del departament d’Ensenyament, que s’han anat reduïnt en els darrers anys.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    equitat escoles magnet girona immigració segregació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El mercat negre dels articles científics a la Xina
    Next Article
    Actualitat
    La meitat dels docents universitaris cobra menys de 1.200 euros bruts al mes
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.