Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Escoles per fer xarxa de barri i esport per a la inclusió: les Comunitats que Eduquen prenen forma

    Sandra Vicentemaig 29, 20187 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Infants del barri de Trinitat Nova juguen al pati de l'Institut Escola Trinitat Nova
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El barri barcelonès de la Trinitat Nova, al districte de Nou Barris, res té a veure amb altres zones de la capital catalana. El setge que suposen les dues grans vies de trànsit que envolten el barri, la Meridiana i la Ronda de Dalt, contrasta fortament amb Collserola, que també dibuixa frontera de Trinitat Nova. Potser és per aquestes fronteres, una natural i les altres artificials, que el barri ha crescut a un ritme diferent del de la resta de Barcelona. “És un espai que ha estat castigat durant molts anys: no només per la pobresa, sinó que hem estat una zona sense cap equipament comunitari durant molt temps. Vam estrenar casal de barri a l’abril; la biblioteca la tenim a Roquetes, però no al barri, no hi ha casal de joves…”, explica l’Alba Sanagustín, tutora i coordinadora d’acció educativa de l’Institut Escola de Trinitat Nova.

    Aquest centre educatiu es va posar en marxa el passat setembre, unint dues escoles de primària i un institut i, durant aquest primer curs de vida, s’ha proposat un gran repte: fer de l’escola un nexe i un punt de trobada de les entitats culturals i associatives del barri. “De fet no diem ser una escola sinó un espai educatiu”, matisa Sanagustin. Així, aquests centre, del que es poden veure sortir nois i noies de diferents edats, ètnies i alumnes o no de l’escola, pretén fer xarxa de barri, començant pels més joves. I és que només són menys del 20% els nens i nenes de la zona estudien a Trinitat Nova.

    El barri, que només compta amb una escola pública amb unes 500 places té una població en edat d’escolarització de gairebé 1.500 persones, segons les darreres dades recollides per l’Ajuntament de Barcelona. Però, la majoria d’aquests nanos van a estudiar als barris veïns com Roquetes o La Prosperitat. Aquest darrer, gairebé quadruplica la població de Trinitat Nova: compta amb 7 centres educatius que acullen 3.500 infants. “Les famílies s’emportaven els seus nens i nenes fora de la Trinitat i, com que la matrícula aquí baixava, omplim les aules amb nanos nouvinguts d’altres barris. Així, en aquest centre comptem amb un nivell socioeconòmic i unes taxes de migració que no corresponen a les del barri”, comenta Sanagustin.

    Aprofitant el naixement del nou equip pedagògic i del nou centre, “vam apostar per crear un centre obert, que fos de la gent i del barri i que fes xarxa”, explica Odger Cano, dinamitzador comunitari del centre. Aquesta estratègia, que es va realitzar a través de la cooperació amb diverses entitats i col·lectius del barri per a que dinamitzessin l’educació no formal del centre, va ser seleccionada a la Crida Comunitats que Eduquen, del projecte Educació360. Aquesta iniciativa, impulsada per la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, la Fundació Jaume Bofill i la Diputació de Barcelona, treballa per a impulsar un model d’educació a temps complert que sigui inclusiu, generi xarxa i que equipari l’educació formal i la no formal.

    Així, quan l’equip de l’Institut Escola Trinitat Nova va veure la Crida Comunitats que eduquen -la convocatòria d’Educació360 per a impulsar aquells projectes en aquesta línia de treball- van decidir presentar-s’hi. “Era per nosaltres”, afirma Cano, que explica que el procés d’obertura del centre al barri va començar amb el cau. “Des del projecte Baobab de l’Ajuntament de Barcelona i aprofitant els Patis Oberts, vam generar un espai de lleure els caps de setmana en què els nanos de l’escola i del barri en general poguessin venir”. Fins ara han estat un grup de lleure de caps de setmana, ara ja s’han constituït com a cau.

    Aquest primer curs del centre ha estat ben intens: han creat diversos tallers que han nascut a iniciativa dels nois i noies del centre. Des de cursos de robòtica fins a classes de català per a mares i pares migrats, passant per equips de futbol que són dinamitzats per joves del barri, a canvi de poder entrenar a les instal·lacions de l’escola. “Així eliminem les barreres del centre. Tota l’educació no formal la fem en coordinació amb entitats ja existents del barri i són per a tots els veïns i veïnes”, explica Cano. Així, per a Sanagustin, el millor del projecte és veure “una nena paquistanesa acabada d’arribar que saluda pel nom a un avi del barri”.

    Institut Escola Trinitat Nova | Sandra Vicente

    L’esport i el lleure com a eines inclusives i educatives

    Els 30 projectes seleccionats per la Crida Comunitats que Eduquen estan immersos en un procés de millora que passa per unes sessions de formació i capacitació en les que “algú ens ajudarà a assentar allò que hem creat, potser, de manera esbojarrada”, afirma Sanagustin. Amb aquestes sessions, els projectes encetaran setembre “més coordinats i amb un pla definit”, moment en el qual hi haurà una mentoria que els ajudarà a aplicar el que falla o s’hauria de millorar.

    Si l’Institut Escola Trinitat Nova vol implementar la “coordinació”, en el cas de la Fundació Ser.Gi i el seu projecte #I3, a Lloret de Mar, es vol millorar “la coordinació amb els centres educatius”. Aquesta entitat gironina, també seleccionada en la Crida Comunitats que Eduquen. #I3 és una iniciativa que treballa per la inclusió que coordina l’acció d’educadors de carrer i l’ajuntament de Lloret per a oferir tutories de seguiment i activitats extraescolars a joves d’entre 12 i 16 anys en risc d’exclusió. “La nostra tasca passa per enxarxar entitats de lleure amb els nanos i les administracions per a crear consciència. Hi ha molts espais esportius o artístics que fan molt bona feina docent, però els falla la perspectiva social”, afirma Marina Valladares, responsable de l’àrea de Famílies i Joves de la Fundació Ser.Gi.

    Així, els joves que entren dins aquest programa accedeixen a activitats de lleure que “els treuen dels seus cercles habituals. Els permeten ampliar mires i trencar amb situacions de precarietat o risc social”, explica Valladares. El més interessant del projecte, segons Carles Bueno, educador de l’#I3, és “fer que el jove sigui el protagonista i triï l’activitat que vulgui. No és beneficència; ans al contrari: a canvi d’aquesta activitat que se li ofereix, ha de prometre complir amb unes tutories individuals”. En aquestes trobades en petit comitè, busquen generar vincles amb els educadors i detectar les competències acadèmiques, socials i les dificultats emocionals que pugui estar patint el jove.

    “La idea és que puguin accedir a ambients positius que no tenen al seu voltant. Per això és important millorar el seguiment que es fa des de les escoles, ja que són un dels espais més importants en la vida dels joves”, comenta Bueno. I és que, a hores d’ara, el seguiment als centres acadèmics del projecte #I3 depèn de “la voluntat del tutor”, segons Valladares. Així, des de Ser.Gi, consideren que les habilitats socials i emocionals que s’obtenen amb la disciplina derivada de la pràctica de l’esport, la consciència d’equip i col·laboració són ítems que poden beneficiar també els resultats en l’educació formal.

    “Els ajudem a gestionar emocions com la derrota, el fet de fer coses que no els ve de gust fer…practiquem més les emocions que l’activitat física”, opina Marc Bailos, president del club de Judo que col·labora amb #I3. Assegura que als seus tatamis no es formen judokes, sinó que “aportem motivacions a nanos que dedicaven el temps a no fer res”. Per això, des de la Fundació Ser.Gi consideren que el més important del projecte no és la qualitat de l’activitat que s’ofereix als joves, sinó que comptin amb un referent “que no et jutja, sinó que t’acompanya”, assegura Bueno. “No fem tutories de despatx, sinó que ens trobem pels carrers. Perquè és als passeigs i a les places on es forja la confiança”.

    Així mateix, des de Trinitat Nova també apunten a la feina dels educadors i dinamitzadors com a clau dels projectes d’educació a temps complert. “Totes les escoles haurien de tenir una figura com la de l’Odger”, confessa Alba Sanagustin. I és que el dinamitzador educatiu del centre és qui surt al carrer i acompanya els joves a conèixer els equipaments. “No som mestres, som adults que estan allà per escoltar-los i buscar-nos la vida per intentar que tinguin una educació en el lleure de qualitat”, afirma Cano.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    crida comunitats que eduquen Educació360 tardajove trinitat nova
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La polèmica contractació de mestres a secundària sense el màster arriba al Congrés
    Next Article
    Entrevista
    “A Finlàndia ja no ens concentrem tant en el que ens pregunten a PISA, sinó en l’educació emocional”
    Sandra Vicente
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}