Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Escollir la millor escola, important decisió

    Martí Teixidómarç 17, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No es tracta, per tant, d’un rànquing d’escoles i veure si en podem escollir una que estigui en posició avançada. Algú ens ha posat davant l’escola com si es tractés d’una oferta comercial amb tota mena de descriptors publicitaris: avançada, de transformació, del segle XXI, innovadora, empoderadora… D’altra banda, hi ha descriptors que no aporten informació atès que totes les escoles del país han de ser catalanes, democràtiques, integradores, competencials, inclusives, actives, humanistes o digitalitzades.

    En escollir escola no escollim un producte de mercat, elaborat. Escollim una relació entre els nostres fills i la institució educadora que conjuga:  desenvolupament personal, ‚ particpació social i ƒ l’adquisició de coneixement. La relació entre l’infant o adolescent i l’escola, col·legi o institut no és un producte, és un procés. Cal insistir en aquesta idea: l’educació és un procés de cada persona. Això canvia totalment la visió de l’educació. Efectivament, hi ha resultats d’aprenentatge al llarg de tot els procés i de formació com a pòsit final de l’educació que cal considerar com a dades en l’avaluació. Preguntar pels resultats d’una escola a les Proves d’avaluació de competències bàsiques no aporta informació rellevant. Són proves sobre estàndards d’avaluació sumativa del sistema escolar que l’administració necessita per prendre decisions i per donar compte al Parlament. Son valors numèrics poc descriptius per l’individu.

    Entenguem que el primer referent és l’alumne com a persona amb relació a l’escola. Si l’escola assoleix uns resultats altíssims i el nostre fill no té les condicions inicials pot patir i desanimar-se; si l’escola va fent amb resultats conjunts ajustadets i el nostre fill rep estímuls familiars pot avorrir-se i perdre l’interès. La relació educativa, el procés educatiu, ha d’estar en un balanceig equilibrat de correspondència entre escola i alumne amb la seva família.

    Com escollir la millor escola per als nostres fills? Aquesta és la pregunta adequada. La resposta genèrica és: una escola on s’hi trobi a gust, mostri interès per l’aprenentatge, hi faci amics i una escola que a la família us comuniqui com coneix el vostre fill (conèixer és més que informar).

    Cinc observacions per escollir escola

    Ambient. El veurem a la porta de l’escola, a l’entrada i a la sortida. L’estat d’ànim dels alumnes, la comunicació entre ells. Grup de companys. Les famílies que acompanyen o esperen, contentes i serenes o tenses i preocupades. Atenció a la porta per donar accés als qui els cal o vigilància de control rígid a l’entrada.

    Interès. El gust dels infants i adolescents per l’aprenentatge, per les activitats que fan. Motivació positiva. Les famílies ja ho veuen a través dels fills i si és només per un mestre o per l’ambient d’escola. Els qui es pregunten per l’escola han de preguntar a famílies que ja hi tenen els fills. A coneguts o a la porta de l’escola.

    Comunicació. Els alumnes han de parlar amb ganes del que fan a l’escola, dels seus mestres amb la boca oberta d’admiració. I sense interrogatoris dels pares que semblen un examen i bloquegen. Si els pares comuniquen el que ells han fet i com ho han viscut, els fills també comunicaran. Si els alumnes no expliquen res del que fan, si no parlen del mestre o professors… compte!

    Activitat. L’aprenentatge escolar ha de motivar l’activitat fora de l’escola. Si s’ha parlat del mercat, seran molt observadors quan hi vagin amb nosaltres. Si han fet nocions d’estadística a matemàtiques, faran un recompte de marques de cotxes o de les diverses botigues que hi ha al carrer. D’altres tiraran més a fer un invent per dur-lo a l’escola. Els petits que aprenen a llegir llegiran pel carrer o copiaran paraules en una llibreteta de butxaca.

    Contents. Els infants i adolescents han d’anar contents a l’escola o institut. És un lloc pensat per ells i s’hi han de sentir molt bé; de vegades, lamentablement, millor que a casa. Anar contents vol dir amb alegria continguda. Contents de trobar-se amb amics o companys. Content de sentir-se mirat, acollit pel mestre. Contents per l’activitat que hi faran.

    Tot això és molt millor en una escola ben pròxima a casa, on els companys es puguin trobar fora d’horari, anar junts a activitats o un a casa d’un altre. En pocs casos es justifica el transport escolar i sempre és una càrrega i un aïllament.

    La visita de portes obertes permet conèixer i veure realitzacions. Observeu realitzacions motivadores, ocupació creativa dels espais, bellesa i estètica, pluralisme lingüístic. No valoreu per mobiliari, instal·lacions i equipament. Cal inferir l’ús que se’n fa, aquest és el seu valor.

    Avui l’elecció d’escola sembla una loteria numèrica de punts. Es perden els elements qualitatius que relacionen família i escola. Es pot millorar i s’ha de millorar el procediment. Haurà de permetre que famílies amigues puguin escolaritzar junts els seus fills per donar-se suport de compatibilitat horària i també per viure com a germans, avui amb la família actual amb pocs fills.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Tinc una educadora de pràctiques!
    Next Article
    Reportatge
    Els alumnes amb discapacitat intel·lectual podran graduar l’ESO (de fet, ja podien)
    Martí Teixidó

    Mestre i pedagog. President de la Societat Catalana de Pedagogia – IEC (2007-2019). President de la Comissió de deontologia del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (2011-2018). Mestre, director (1968-1982), inspector d’educació (1982-2016), professor associat d’universitat (1992-2012).

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}