Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Estabilitat dels equips, personalitzar l’educació i abaixar ràtios, prioritats dels docents per millorar la qualitat

    Víctor Sauranovembre 22, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Els docents creuen que cal més autonomia de centre i innovació per millorar la qualitat educativa?” Aquest és l’enunciat genèric del darrer Edubaròmetre, realitzat entre els mesos de març i juny i en el qual van prendre part 2.666 docents, i que per tant es focalitzava en aquests dos àmbits: l’autonomia de centres i la innovació educativa. Aquest matí se n’han presentat els resultats.

    Pel que fa a l’autonomia i la seva relació amb la millora de l’aprenentatge, els docents que van participar en l’enquesta van donar la màxima importància a l’estabilitat dels equips docents (el 84,4% ho va considerar un factor totalment o molt important), seguit d’una major capacitat per part del claustre per prendre decisions (81,7%), més autonomia sobre l’organització i els horaris (80,5%) i més autonomia pedagògica (80,2%). Entre les respostes possibles, en canvi, els enquestats van considerar important, però no tant, la capacitat de les direccions de seleccionar els perfils dels mestres (59,9% ho van trobar totalment o molt important), de prendre més decisions organitzatives (65,1%) o de tenir més autonomia pressupostària (71,9%).

    L’enquesta constata que el capítol de les places perfilades és on hi ha més diferències en funció de si la resposta la dona un membre de l’equip directiu o un docent que no ho és. Així, els docents que creuen que poder triar els docents pel perfil no milloraria o milloraria poc l’aprenentatge i la qualitat educativa són el 5% dels membres de l’equip directiu i el 20% dels que no ho són. En la resta de mesures les diferències en les respostes molt i completament, entre els membres de l’equip directiu i els que no ho són, són inferiors al 7%.

    El 83% confia en les pràctiques innovadores

    Pel que fa a la innovació, una àmplia majoria dels enquestats (83%) creuen en la utilitat de les pràctiques innovadores per a la millora dels aprenentatges, i entre aquestes destaca la personalització de l’aprenentatge (el 90,5% ho considera completament o molt útil), seguit de l’aprenentatge cooperatiu (85,6%) i la transversalització del currículum (84,9%). Entre les respostes proposades, la que pràctica innovadora que es considera menys determinant són els nous models d’avaluació (si bé el 72,6% dels enquestats els considera completament o molt útils).

    El baròmetre també certifica que “a mesura que s’augmenta d’etapa educativa, disminueix lleugerament el suport a les diferents pràctiques innovadores”. En altres paraules, els docents de primària creuen més en la innovació que els de secundària.  Per exemple, el 88% dels docents de primària creuen que el treball per projectes és molt o completament útil, mentre que entre els de secundària aquest percentatge cau 13 punts, fins al 75%. El mateix amb els canvis a l’avaluació, a primària el 79% dels docents ho veuen amb molt d’interès i a l’ESO només són el 67%. A la resta de pràctiques innovadores plantejades a l’enquesta les diferències no són tan grans.

    El 52% no usa gairebé el llibre de text

    Una altra dada remarcable de l’enquesta és que són bastants els docents que diuen que utilitzen pràctiques innovadores en el seu dia a dia a l’aula (60%), que intenten adequar les activitats d’aprenentatge a les possibilitats de cada alumne (70%). Hi ha un 50% també que utilitza grups de treball flexible i un 52% que afirma que no proposa mai o gairebé mai les activitats del llibre de text, mentre que un 23% les utilitza sempre o gairebé sempre.

    L’edubaròmetre també plantejava als enquestats quina seria la necessitat més prioritària del seu centre “per treure tot el potencial dels seus alumnes” i quina hauria de ser la prioritat d’inversió si Catalunya disposés ara mateix dels 1.200 milions d’euros que la separen de la mitjana d’inversió de l’Estat espanyol. En tots dos casos la primera resposta majoritària dels enquestats és abaixar les ràtios. És a dir, abaixar les ràtios i tenir grups classe més petits seria una mesura fonamental pel 64% dels docents quan pensen en el seu centre, i invertir en tenir més mestres i per tant poder abaixar ràtios seria una mesura fonamental pel 70,4% dels enquestats pel que fa a les prioritats d’inversió pressupostària.

    Pel que fa a la primera pregunta, les altres respostes que han rebut més suport són “que els docents tinguin formació específica per detectar i treballar les necessitats de l’alumnat” (34,3%) i que hi hagi un increment en el suport d’especialistes (33,4%). Pel que fa a la pregunta sobre inversions, el 43% també considera que l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives hauria de ser objecte d’inversió prioritària, el 34,5% senyala un major suport a l’escola pública i el 33,3% la millora en la formació del professorat.

    El gran contrast de percepció entre famílies i docents

    Un altre aspecte que aborda l’enquesta és la relació entre escola i famílies. El 93% dels docents creu que expliquen a les famílies com ajudar el fill o filla perquè li vagi bé el curs, mentre que els pares i mares estan d’acord que disposen d’aquesta informació en un 71%. Hi estan molt o totalment d’acord el 81% de docents i el 45% de pares i mares.

    L’informe senyala que “en totes les etapes hi ha un contrast important entre la informació que els i les docents diuen donar a les famílies i la que les famílies afirmen tenir”. La diferència més notable, afegeix, és en la pregunta referent a com ajudar el fill o filla en els estudis: mentre que els docents de primària diuen informar amb una mitjana de 8,2 (responien cada pregunta valorant-la del 0 al 10), els pares puntuen amb un 6 la informació rebuda; a l’ESO els docents ho puntuen amb un 7,8 i les famílies amb un 5,5.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    edubaròmetre Família i escola Fundació Jaume Bofill personalització de l'aprenentatge Personalització de l'educació plantilles Ràtios
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Abraçar les relacions
    Next Article
    Actualitat
    Les feines del futur reclamaran més creativitat i empatia
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}