Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Estudiar amb adaptacions, aprovar i no titular, un carreró sense sortida

    Víctor Saurajuliol 3, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Irene González, a la seva habitació, on estudia regularment
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     

    Irene González Magdaleno té síndrome de Down, a més d’altres problemes de salut associats (problemes de visió, escoliosi) que eleven el seu grau de discapacitat per sobre del 65%. Però també al llarg dels seus 20 anys ha tingut unes ganes enormes d’aprendre i de viure, i per això ha estat sempre una excel·lent estudiant. Durant tota l’escolaritat obligatòria, a Cuéllar (Segòvia), gairebé sempre va treure notables i excel·lents, però en acabar 4t de l’ESO l’institut va comunicar-li als seus pares que no graduaria. La raó que els van donar: aquestes bones notes es devien al fet que havia cursat algunes assignatures amb adaptacions curriculars significatives i per tant no donava el nivell.

    Per la Irene el títol de l’ESO no és un caprici ni un trofeu amb el qual decorar la paret, sinó que el necessita per accedir a la que li agradaria que fos la seva pròxima etapa formativa, un grau mitjà d’administració. Però per accedir a un cicle formatiu necessita el títol de l’ESO, i com que no el té ara mateix està cursant una FP Bàsica d’electricitat, que és l’única oferta formativa per a aquesta etapa de formació postobligatòria que tenia al seu abast en Cuéllar. “Aquest any ho ha cursat tot sense adaptacions i ha aprovat totes les matèries troncals”, afegeix la seva mare, Chus Magdaleno. La Irene sap que no serà mai electricista, però segueix demostrant que li agrada estudiar.

    La perversió del sistema

    Quan els pares de la Irene van saber de la negativa del centre a concedir-li el graduat van respondre amb un doble o res: “Si el problema són les adaptacions curriculars significatives, doncs que repeteixi el curs amb adaptacions curriculars no significatives”. Però la direcció es va negar, llavors la família va recórrer a la direcció provincial d’Educació, la qual va avalar la decisió del centre, i a partir d’aquí es va iniciar el litigi judicial que la setmana passada va desembocar en una sentència pionera de la sala del contenciós administratiu del TSJ de Castella i Lleó. Segons la sentència, la decisió de no permetre-li realitzar l’ESO sense adaptacions suposa una vulneració del dret de l’estudiant i una discriminació, i el fet que les adaptacions siguin un impediment per a obtenir el títol és una perversió del sistema.

    “La Administración –apunta la sentència 172/2019, de 24 de juny de 2019– al concluir que, pese a que se aprobaron todas las asignaturas con adaptaciones curriculares significativas, no se habían alcanzado las competencias básicas y objetivos de la etapa, convirtiéndose dichas adaptaciones, al no haberse permitido la renuncia a las mismas, en un obstáculo o limitación para dicha titulación, es por lo que dichas adaptaciones han venido a significar de facto una discriminación que ha impedido a la alumna alcanzar los objetivos y la titulación  correspondiente a dicha etapa, por lo que se ha de convenir que con ello se provocan unos efectos perversos de las citadas adaptaciones curriculares que se han convertido no en una medida para obtener una educación inclusiva”.

    Així, el tribunal confirma la posició de la fiscalia, que en aquest assumpte es va situar del costat de la família. “La fiscal va fer un informe demolidor, en el qual venia a dir que si li permets estudiar amb adaptacions i no titules, i després no li permets estudiar sense adaptacions l’estàs abocant a un carreró sense sortida perquè no aconseguirà el títol faci el que faci”, recorda Magdaleno.

    Camí del Tribunal Suprem

    Significa això que, segons el tribunal, les adaptacions curriculars no han de ser un impediment per a la titulació?, o significa que la vulneració de drets es produeix solament perquè no se li permet repetir curs sense adaptacions? “Hem demanat diversos aclariments sobre l’execució de la sentència, el tribunal confirma que s’ha vulnerat un dret però no com es repara el mal causat”, comenta Magdaleno. Amb tot, és bastant probable que l’assumpte acabi al Tribunal Suprem, bé sigui perquè la direcció provincial presenti recurs o perquè ho fa la família, ja que havia demanat que el tribunal es pronunciés directament a favor de la concessió del títol i en aquest punt la sentència es pronuncia en contra.

    La sentència estableix que la resolució de la conselleria no és conforme a dret, per vulneració del dret fonamental a l’educació en igualtat de condicions, però la pretensió última de Magdaleno és que la Justícia reconegui sense ambages el que estableix l’article 22.7 de la Ley Orgánica de Educación (LOE), i que continua vigent ja que no va ser derogat per la LOMCE: “Les mesures d’atenció a la diversitat que adoptin els centres estaran orientades a la consecució dels objectius de l’educació secundària obligatòria per part de tot el seu alumnat i no podran, en cap cas, suposar una discriminació que els impedeixi aconseguir aquests objectius i la titulació corresponent”.

    L’advertiment de Nacions Unides

    De fet, un dels punts de l’informe elaborat fa un parell d’anys pel Comitè sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de Nacions Unides, en relació al compliment per part d’Espanya de la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, era precisament el de la titulació. Entre moltes altres crítiques i aspectes a millorar, el Comitè no dubtava a qualificar d’injust que a Espanya es permeti que molts alumnes que finalitzen l’ESO amb adaptacions curriculars “no obtinguin la mateixa titulació que els seus companys”.

    En aquest sentit, fa uns mesos uns pares de Sant Boi de Llobregat amb una problemàtica similar van iniciar una recollida de signatures a través de change.org perquè el Govern aprovi una legislació perquè la legislació reconegui el títol de l’ESO adaptat. Porten gairebé 140.000 signatures, però l’aturada electoral va avortar la interlocució que s’havia obert amb el govern a la fi de 2018. Segons explica Joan Cabezas, el pare promotor d’aquesta iniciativa, en les últimes setmanes han rebut una carta del Defensor del Pueblo en la qual els confirmen que la legislació no preveu aquest títol però que el Govern en funcions preveu una modificació legislativa per fer-ho possible.

    “Irene vol estudiar, l’apassiona estudiar i hi dedica molt temps”, subratlla la seva mare, Chus Magdaleno. “Malgrat tenir una discapacitat –afegeix–, Irene mai ha anat a una escola a escalfar la cadira, sinó a aprendre, a participar i a conviure, com la resta dels alumnes, i per descomptat a obtenir el mateix que la resta quan s’aproven uns exàmens”.

    “O sigui que ja puc estudiar per ser administrativa?”, li va preguntar Irene a la seva mare quan li va explicar que havia sortit la sentència. “Encara no”, li va contestar Chus. “I llavors… de què em serveix guanyar?”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    avaluació a l'eso Discapacitat intel·lectual Escola inclusiva ESO Sentències judicials Titulacions
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Presenten una proposta horària per superar el binomi hora/matèria i el debat jornada partida/compactada
    Next Article
    Opinió
    Sobre la llei de contractes de serveis (?) a les persones (?)
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}