Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Exàmens de setembre, encara?

    Marc Hortal Galísetembre 7, 20173 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La meitat dels estudiants sent ansietat abans dels exàmens cc by-sa dcJohn348 (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Surto dels exàmens de setembre amb una sentiment entre el desànim i la indignació. Desànim pel poc aprofitament que mostren els alumnes que s’hi han presentat i indignació per la sensació de feina inútil.

    No sé si en d’altres entorns socioeconòmics els resultats són millors, però la meva impressió és que amb el tipus d’alumnat desfavorit amb el qual treballo, els resultats d’aquesta convocatòria d’exàmens són baixos pel que fa als aprovats i gairebé nuls pel que fa als aprenentatges.

    Per exemple, als meus grups d’anglès de 4t d’ESO d’enguany no s’han presentat ni la meitat dels alumnes que hi tenien dret. Podem disculpar-ne alguns que ja tenien decidit al juny que repetirien, però la resta presenta un panorama ben desolador, inclús pel que fa a als que s’hi juguen el graduat. El dossier obligatori que havien de completar no l’han presentat tots, i cap d’ells l’ha completat al 100%. Les respostes a l’examen demostraven que malgrat haver fet la feina havien aprés ben poc. Han deixat en blanc exercicis que al dossier tenien ben resolts i han comès errors en activitats ben senzilles.

    Conscient de les limitacions del clàssic dossier tipus workbook enguany havia decidit millorar-lo suprimint activitats repetitives i mecàniques i incorporant-ne de més autèntiques, realistes i amb orientacions per al estudi. El resultat no ha estat gaire millor. D’altra banda els alumnes havien de preparar una breu exposició oral sobre un tema a escollir entre tres. En el dossier hi havia un model i podien venir a l’examen amb un guió preparat. Cap alumne ha fet aquesta feina malgrat tenir tot  l’estiu per fer-ho.

    Les causes d’aquests fracàs poden ser múltiples i seria injust atribuir tota la responsabilitat als alumnes.  La manca de suport familiar, la dificultat d’estudiar pel seu compte, la complexitat de les matèries, la desmotivació , la confiança en la benevolència del professorat, la mandra de treballar a l’estiu. Algunes d’aquestes causes potser tenen solució, d’altres difícilment.

    Pel que fa a la manca d’ajut familiar, des de l’administració s’intenta, encertadament crec jo, compensar aquest fet  amb programes  d’ajut a l’estudi com el programa Èxit a Barcelona ciutat. Al meu centre hi col·laborem des de fa anys i hi posem ganes, però la meva impressió és que, malgrat els esforços de tots, els resultats són escassos. Potser ens hauríem de plantejar si aquests recursos i energies seria millor gastar-los en altres moments del curs.

    I el que sap més greu de tot són les hores de feina que ens prenen a tots plegats en un moment clau del curs. Quan el professorat arriba de vacances fresc i amb energia s’ha de dedicar a preparar exàmens, vigilar-los, corregir-los, posar notes, fer juntes d’avaluació, lliurar notes, atendre reclamacions i parlar amb alumnat i famílies. Tot això es menja unes hores i uns dies importantíssims que es podrien dedicar a programar i preparar molt millor el curs. Ara que ens estem replantejant la manera d’ensenyar i que estem d’acord en el paper clau de l’avaluació en el canvi educatiu caldria també que ens replantegéssim l’existència i el funcionament d’aquests exàmens.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    escola Examens exàmens setembre opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Del llibre de text al vídeo de sisè
    Next Article
    Actualitat
    El MUCE reclama més inversió pel sistema educatiu català
    Marc Hortal Galí
    • X (Twitter)

    Professor d'anglès a secundària i professor d'institut

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}