Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Fer realitat el dret de tots els infants a aprendre més enllà de l’escola

    Anna Olivamarç 3, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Resum gràfic de la Jornada Anual de l'Aliança Educació 360
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Però, què passa amb aquells infants i adolescents que no poden accedir a aquestes activitats? Que no hi participen perquè no tenen informació sobre elles, perquè el seu entorn proper no les contempla com un aprenentatge de valor o perquè no tenen els recursos per a realitzar-les. Com podem apropar aquests nens i nenes a aquestes activitats educatives que traspassen les fronteres de la seva jornada escolar? La resposta és clara: amb política pública i connectant tots els agents educatius i tots els aprenentatges que es produeixen en qualsevol moment del dia i en qualsevol espai del territori.

    Aprendre més enllà de l’escola, política pública 

    Ens hem proposat que aquest 2020 sigui l’any en el qual avancem cap a un nou model de política pública que fixi, com un dret real, l’ampliació d’oportunitats educatives de qualitat per a tothom. Volem convertir el dret a aprendre, més enllà de l’escola, en política pública. I per a fer possible aquest repte, estem convençuts que el que hem de fer és impulsar ecosistemes educatius locals arreu de la geografia catalana, uns ecosistemes que generin i ofereixin als infants i joves del territori noves activitats, nous aprenentatges que els “atrapin” i els permetin desenvolupar competències de vida.

    Volem, doncs, generar més i noves activitats educatives que permetin a tots els nens i nenes triar el seu camí d’aprenentatge, fent realitat els seus somnis d’aprendre allò que els interessa realment? Si és així, cal que els governs locals facin una clara aposta política i econòmica per a desplegar mesures que garanteixin l’accés en igualtat de condicions a les activitats extraescolars.

    I perquè pensem que el municipi és clau, en aquest procés? Perquè sabem que és, en l’àmbit local, com ajuntaments, entitats, escoles, instituts… es poden conèixer i reconèixer. En les seves mans està la possibilitat de fer una fotografia 360 de l’educació que reveli les necessitats dels infants del territori i també les oportunitats per a cobrir aquestes necessitats.  És així com biblioteques, espais esportius, centres educatius, museus, caus, esplais i, molts d’altres, poden vincular la seva tasca educativa entre ells i generar noves activitats que arribin a tothom. És així com es poden optimitzar els recursos ja existents i trobar solucions imaginatives de forma col·laborativa.

    Connectant territoris per l’equitat

    Per sort, aquest repte que planteja avui l’Aliança Educació 360 és compartit per centenars d’institucions, centres educatius, entitats, grups de recerca d’arreu del país… que entenen que garantir l’equitat educativa va molt més enllà del que succeeix dins l’escola. Parlem d’organitzacions, escoles, instituts i administracions locals, moltes de les quals, estan tirant endavant ja projectes amb aquesta mirada 360. De fet, 250 d’elles ja s’han adherit formalment a l’Aliança, un número que no para de créixer.

    Representants de moltes d’aquestes institucions es van reunir el passat 5 de febrer, a la Jornada Anual d’Educació 360 amb l’objectiu de compartir, aprendre i construir, entre totes, formes per a fer front al repte de la igualtat d’oportunitats. Prop de 800 persones van respondre a la crida formulada per l’Aliança. A la Jornada, es va treballar de forma col·lectiva sobre temes clau: com generar comunitat, compartint i connectant espais; com avançar cap a l’equitat des dels ecosistemes educatius locals…

    Sense cap mena de dubte, l’èxit de la convocatòria va ser la participació, la implicació i el sentiment col·lectiu que es va generar entorn la idea que som molts i moltes les que caminem en la mateixa direcció, amb el mateix objectiu. Un sentiment creat, en bona part, per les 24 experiències d’Educació 360 que es van presentar, al llarg de la Jornada Anual.

    Un ric ventall d’experiències 360

    Un dels objectius de la Jornada ha estat precisament visibilitzar el fet que, al nostre país, són moltes les iniciatives que estan treballant perquè els infants més vulnerables tinguin accés a aprenentatges de qualitat fora de l’escola. 24 d’aquestes pràctiques es van presentar a la trobada anual d’Educació 360. Amb el seu testimoni, van explicar com han aconseguit resoldre les seves necessitats: per aconseguir un espai de migdia educatiu; per fer accessibles extraescolars a infants i joves, que mai havien tingut abans aquesta possibilitat; per ajudar a descobrir la pràctica artística a nens i nenes que no havien tingut aquesta oportunitat… I així fins a 24 respostes a reptes que han liderat, en uns casos, centres educatius, en altres entitats o ajuntaments, d’arreu de Catalunya.

    També, hem après i molt, de l’experiència de la ciutat de Boston, un model que volem seguir estudiant per posar llum sobre quines polítiques cal aplicar a Catalunya. El president i director de Boston After School & Beyond, Chris Smith, ens ha demostrat que quan tota la ciutat es converteix en escola, es redueix la diferència d’oportunitats d’aprenentatge entre els joves que tenen més recursos i els que en tenen menys. Ell ha estat el protagonista de la conferència de la jornada d’Educació 360 d’enguany. En 15 anys, el projecte ha aconseguit reduir la diferència en l’accés a les activitats educatives dels infants i joves, passant d’oferir de 5 a 161 programes educatius d’estiu, un dels períodes de l’any on la diferència d’oportunitats pels joves és més gran. Aquest increment ha fet possible passar de 232 a 21.000 infants participants en aquest tipus d’activitats.

    Un camí necessàriament compartit

    Una de les grans lliçons que ens ha deixat la Jornada Anual d’enguany és que només podem donar solució a la creixent escletxa d’oportunitats educatives si fem el camí entre tots i totes. Una segona lliçó és que l’entusiasme i vocació dels centenars de persones que es van aplegar el passat 5 de febrer al CCCB farà possible que el repte que planteja l’Educació 360 es faci realitat.

    La nostra feina serà seguir explicant i defensant, al costat de tots el qui formen part del món educatiu, que l’educació s’expandeix més enllà dels murs escolars i que els infants i adolescents adquireixen competències rellevants per a la vida en diferents espais i moments. Per això, cal ampliar el dret educatiu més enllà de l’escola perquè tothom tingui accés a aquests aprenentatges significatius per a la vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “És clar que cal coeducació a l’escola bressol, els estereotips de gènere ja estan presents en el 0-3”
    Next Article
    Actualitat
    És el moment de planificar les colònies escolars, saps per què i com fer-ho?
    Anna Oliva

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}