Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Fomentar l’autonomia dels infants de 0 a 3 anys: un camí cap al desenvolupament

    Rosa Garcia Rouramarç 12, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Cavall de Cartró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’autonomia és la capacitat de fer coses per un mateix, sense dependre excessivament dels altres. És una habilitat que es va desenvolupant des de la infància i que té molts beneficis personals i socials per als nens i nenes. Per això, promoure l’autonomia en els primers anys de vida és fonamental per al seu creixement, ja que, durant aquesta etapa, els infants estan aprenent a conèixer el món que els envolta i a adquirir habilitats bàsiques per a la seva vida futura.

    El foment d’aquesta capacitat pot impactar positivament en el benestar social i emocional de l’infant, ja que s’incrementen els següents aspectes:

    • Autoestima i confiança en les pròpies capacitats.
    • Motivació i iniciativa per aprendre i explorar.
    • Desenvolupament de la creativitat i la resolució de problemes.
    • Integració de les normes i els valors socials.
    • Capacitat de treballar en equip i comunicar-se amb els altres.

    Cal destacar, però, que és important que els adults – pares, mares i persones educadores, entre d’altres -, més enllà d’impulsar l’autonomia dels infants tot respectant el seu ritme i les seves necessitats, ofereixin oportunitats i suport perquè puguin exercir-la. Per aconseguir-ho de manera eficient, existeixen diferents estratègies a implementar:

    • Proporcionar un ambient segur i accessible

    Un entorn segur i adaptat a les seves necessitats és fonamental perquè se sentin còmodes i confiats a l’hora d’explorar i aprendre per si mateixos. Per exemple, a casa, es pot crear una àrea de joc segura i organitzada amb joguines i materials adequats per a la seva edat que els permetin practicar les seves habilitats i prendre decisions.

    • Oferir materials i recursos variats

    Oferir una àmplia gamma de materials i recursos adequats a la seva edat, com jocs de construcció, trencaclosques, contes i materials artístics, els permetrà desenvolupar la seva creativitat i habilitats de manera autònoma. És important que els materials siguin atractius, funcionals i versàtils, i que puguin manipular-los lliurement, sense instruccions ni limitacions excessives. Així, els podran experimentar, descobrir i crear segons els seus interessos i preferències.

    • Establir rutines clares i independència en les activitats diàries

    Establir rutines clares i donar-los temps suficient per realitzar les seves tasques quotidianes sense presses, com vestir-se, rentar-se i alimentar-se, fomentarà la seva independència en aquestes activitats. Si bé és important que els adults els orientin i els ajudin quan sigui necessari, també és convenient que participin en les tasques domèstiques, com portar plats, recollir joguines, etc., segons les seves possibilitats.

    El joc és l’activitat principal dels nens i nenes, i a través d’ell aprenen, es diverteixen i es relacionen amb els altres

    • Respectar el seu ritme i les seves emocions

    Cada infant té el seu propi ritme i estil d’aprenentatge, i cal respectar-lo i adaptar-se a ell. No es tracta de forçar-los ni de comparar-los amb altres infants, sinó d’observar-los i escoltar-los per conèixer les seves necessitats, interessos i dificultats, i oferir-los el suport adequat. Així mateix, cal respectar i validar les seves emocions, tant positives com negatives, i ajudar-los a expressar-les i gestionar-les de manera adequada. Això els permetrà desenvolupar la seva intel·ligència emocional i la seva auto-regulació.

    • Promoure el joc i l’oci

    El joc és l’activitat principal dels nens i nenes, i a través d’ell aprenen, es diverteixen i es relacionen amb els altres. Per tant, cal promoure el joc lliure i espontani, deixant-los escollir amb què, com i amb qui volen jugar, i respectant els seus temps i espais. També es pot afavorir el joc amb altres infants i adults, perquè així aprenguin a compartir, cooperar i respectar les normes i els torns.

    A més, es poden oferir oportunitats d’oci i diversió fora de casa, com anar al parc, al museu i al teatre, ja que els permetrà conèixer i gaudir d’altres entorns i noves experiències.

    Amb tot, fomentar l’autonomia en infants de 0 a 3 anys és essencial per al seu desenvolupament integral. Mitjançant un entorn adequat, les oportunitats d’aprenentatge i el suport emocional, tant professionals com família poden ajudar-los a convertir-se en individus segurs de si mateixos, guanyar confiança en les seves pròpies habilitats i adquirir una base sòlida per al seu futur.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    infància opinió petita infància
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les pimes del lleure educatiu demanen al Govern ser incloses en la nova estratègia sectorial
    Next Article
    Actualitat
    Arrenca el Saló de l’Ensenyament amb més serveis d’orientació
    Rosa Garcia Roura

    Educadora infantil i membre de l'equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}