Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    Paula Miguel (Verificat)

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    Magisteri, ascensor social en crisi

    Josep Callís i Franco

    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Formar en valors i posar l’accent en la col·lectivitat, tasques pendents per la universitat

    João Françaoctubre 14, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Pavellons del recinte modernista de l'Hospital de Sant Pau, on es troba la seu de la GUNi / CC by-sa Enfo (Wikimedia Commons)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Les institucions d’educació superior han de canviar el paradigma actual que emfatitza l’individualisme, la competitivitat i els beneficis a curt termini per un model que posi l’accent en la col·lectivitat i en la construcció d’un futur sostenible a llarg termini”. Així de contundents són les conclusions del cinquè informe sobre educació superior de la Global University Network for Innovation (GUNi) que es presenta aquest dimarts a Barcelona.

    Aquesta xarxa internacional creada el 1999 per la UNESCO, la Universitat de les Nacions Unides (UNU) i la Universitat Politècnica de Catalunya –ara reemplaçada pel conjunt de l’ACUP– ha treballat en els últims tres anys en aquesta recerca sobre el vincle universitat-societat amb consultes, seminaris acadèmics i una conferència internacional amb contribucions d’autors de 34 països. Una de les principals conclusions és que per aplicar el canvi de paradigma que proposa “s’han d’ampliar els vincles amb la societat, més enllà de l’empresa, tot enfortint relacions amb associacions cíviques i moviments socials”.

    “La conclusió és que no podem seguir com estem”, assegura Cristina Escrigas, assessora de projectes i ex-directora executiva de GUNi. “Les institucions educatives es mantenen en una lògica post-industrial que no és sostenible, volen seguir amb el creixement però ja hem vist que no és possible”, apunta.

    L’estudi reclama que les institucions d’educació superior “no tan sols formin professionals sinó ciutadans amb ment oberta, esperit crític, consciència ètica i compromís cívic mitjançant mètodes orientats a la resolució de problemes reals i en temps real”.

    Però com s’orienta la universitat a aquests problemes reals? Per Rajesh Tandon, un dels editors de l’informe i fundador de Societat per la Recerca Participativa a Àsia (PRIA, en les sigles en anglès), considera que “la societat ha de demanar a la universitat què vol”, per més que s’hagin distanciat l’una de l’altra, com també apunta. La seva experiència passa, per exemple, per portar estudiants d’agronomia a dialogar amb els camperols, que aquests plantegin problemes i que els universitaris puguin experimentar solucions pràctiques.

    L’estudi, tot i tenir l’ACUP entre els socis, té un enfoc global i no planteja propostes concretes per les universitats catalanes. “Això ja és cosa de cada universitat, però el que no poden fer és com si no anés amb ells”, apunta Escrigas. No obstant, a tall d’exemple participarà ens els debats al voltant de l’informe Maria Marquès, responsable del programa d’aprenentatge i servei de la URV, un model que combina aprenentatge i servei a la comunitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    acup Cristina Escrigas Global University Network for Innovation GUNi Rajesh Tandon responsabilitat social UNESCO
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Democràcia, educació i globalització: límits, dilemes i altres reflexions
    Next Article El compromís amb l’educació: l’aposta per la llum!
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025

    Actualitat
    Harvard planta cara a Trump: quan la universitat és l’esperança democràtica

    abril 28, 2025

    Actualitat
    Universitats catalanes en defensa de la democràcia arran dels atacs de Trump contra la llibertat acadèmica

    abril 23, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.