Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Gairebé la meitat de les famílies no tenen prou informació sobre l’escolaritat dels seus fills

    Victòria Oliveresoctubre 17, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    segons l'Edubaròmetre, a l’ESO només al voltant del 46% de les famílies està molt d’acord amb que el tutor coneix el seu fill
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Com i quan els centres educatius i els tutors atenen l’alumnat – més enllà de l’ensenyament de continguts – és decisiu per assolir l’èxit educatiu. Fer correctament la funció de tutorització, que inclou acompanyar i motivar als alumnes i comunicar-se amb les famílies, pot reduir l’abandonament i el fracàs escolar.

    La percepció de les famílies d’aquesta funció, però, no és tan satisfactòria com es podria esperar. Un 24% dels pares i mares creu que està insuficientment informada sobre aspectes bàsics de l’escolaritat dels seus fills i filles, i un altre 23% només puntuen amb un aprovat la informació de què disposen.

    Així ho conclouen els resultats del segon Edubaròmetre -Per l’Educació Responc- sobre la valoració de les famílies de l’acompanyament dels centres educatius. És un estudi, realitzat per la Fundació Jaume Bofill a través d’enquestes a 9.794 pares i mares d’infants d’1 a 18 anys, fetes entre el març i el juny de 2018.

    Segons Mònica Nadal, directora de recerca d’aquesta fundació, l’enquesta “reflecteix com ho viuen les famílies i es revelen les seves expectatives”. Que hi hagi gairebé el 50% de famílies descontentes o només suficientment contentes sobre el que coneixen de l’escola, “vol dir que en el fons reclamen que n’esperarien i en voldrien més”, diu Nadal.

    El que les famílies coneixen de l’escola – com ara saber el que es farà durant el curs, com es treballarà a l’aula i quines persones estaran amb els alumnes – es valora de mitjana vora el 6 sobre 10. La directora recorda que un nivell de satisfacció puntuat per sota del 7 revela que hi ha un problema.

    La informació que els pares i mares tenen sobre com ajudar els fills en els estudis és el pitjor valorat. Però tot i això, majoritàriament creuen que poden acompanyar els fills i filles en els estudis: 4 de cada 5 famílies consideren que tindrà prou temps i els coneixements necessaris per fer-ho.

    Les famílies que millor valoren la informació que reben de l’escola són aquelles amb un nivell d’estudis més alt. Per a Nadal, això revela que “no tenen un nivell d’exigència més alt perquè, o bé ja tenen la informació, o bé tenen les eines per buscar-la”. En canvi, la meitat de les famílies sense estudis o amb estudis primaris no senten que tinguin informació suficient sobre com ajudar els seus fills en els estudis. Mònica Nadal diu que “aquestes famílies no necessàriament entenen o coneixen prou el que passa a l’escola, i estan dient que no en tenen prou”.

    Més insatisfacció entre els qui van malament a l’escola

    La percepció que els docents no s’hi dediquen prou depèn de la família, i “és major entre aquelles que més ho necessiten”, diu Mònica Nadal. El 44% de les famílies de l’alumnat que no va bé a l’escola se sent mal informada sobre com ajudar els fills amb els estudis i un 36% creu que no podrà pagar-li els estudis o suports que necessiti.

    A més, aquestes famílies tenen una visió molt més crítica i negativa de la capacitat dels centres educatius per acompanyar-los. Més del 40% d’aquestes famílies no creu que el centre educatiu entengui, motivi i s’esforci per acompanyar els seus fills. Per Nadal, aquestes famílies estan fent un reclam, “diuen ajuda’m, acompanya’m una mica més”.

    La visió que tenen els pares i mares dels tutors és força similar entre totes les famílies. La majoria creuen que saben com acompanyar els seus fills, però un 20% no creuen que els docents sàpiguen o vulguin fer un acompanyament personalitzat als seus fills.

    En general “els tutors estan bastant accessibles”, explica la directora. La meitat de les famílies hi parlen sempre que ho necessiten i el 37% ho han fet algun cop durant el curs. Les famílies que més ho necessiten, però, no diuen més que les altres que van sempre que voldrien a l’escola. Per a Nadal, això ensenya que “als qui els hi va malament no són tractats o no se’ls transmet que hi ha més disponibilitat”.

    La tasca tutorial, pitjor valorada a l’ESO

    A mesura que s’avança en les etapes educatives, les famílies valoren pitjor la tasca del tutor o tutora. A l’ESO, només al voltant del 46% està molt d’acord amb què el tutor coneix el seu fill, que sap com acompanyar-lo i que s’hi esforça. Malgrat tractar-se d’una etapa obligatòria, apunta l’estudi, “les valoracions que fan les famílies de l’ESO de la tasca tutorial s’assemblen més a les de la postobligatòria”.

    La relació entre les famílies i l’escola també es redueix a la secundària. Durant l’etapa d’infantil, un 65% de les famílies es troben amb els seus tutors sempre que cal. Aquest percentatge es redueix a un 55% durant la primària i a un 42% a la secundària.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Acompanyament edubaròmetre famílies Tutoria
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Ensenyament estudia que la formació universitària per exercir de mestre sigui de cinc anys
    Next Article
    Opinió
    Un ‘nosaltres’ en l’escriptura pedagògica
    Victòria Oliveres
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Sense casa no hi ha educació

    abril 24, 2025

    Actualitat
    Neix La Pública, una plataforma en defensa de l’educació pública a Catalunya

    març 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}