Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Gianni Rodari, cent anys

    Elisabet Abeyàsetembre 24, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Gianni Rodari
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Durant aquest any 2020 s’han realitzat i s’estan duent a terme una bona quantitat d’homenatges i actes de record per a aquest pedagog italià estimat per molts. Es fan xerrades, exposicions, activitats a biblioteques, homenatges… Podeu trobar-ne molta informació a la revista Faristol número 91.

    Gianni Rodari va créixer a Itàlia en una família humil amb pocs recursos econòmics. El seu pare, que era forner, va morir quan ell encara era un nin. En molts dels seus escrits i contes podem trobar un homenatge i un record per al pare que es manifesta en l’elecció de personatges senzills, que s’aixequen molt d’hora, que fan pans, pastissos, gelats, confitures… i que alimenten la gent del seu voltant. Gianni Rodari va ser el fill del forner que va alimentar la nostra imaginació.

    Gianni va estudiar magisteri i al llarg de la seva vida va conciliar l’ensenyament, l’escriptura per a infants i el periodisme, amb moltes col·laboracions a la premsa sovint dirigides als infants.

    Va ser un activista compromès políticament i va portar a l’escola la seva actitud davant la vida: revolta contra el poder, imaginació sense límits, prioritat per als temes i personatges senzills i quotidians, lligam de la fantasia i la imaginació amb la ciència, pacifisme, respecte absolut per als infants i prioritat per l’alegria i el somriure.

    El 1970 va ser guardonat amb el premi Hans Christian Andersen, el guardó internacional més prestigiós de literatura infantil, creat per l’IBBY.

    Entre els seus nombrosos llibres en volem destacar dos de molt coneguts entre nosaltres. El primer, Contes per telèfon ha estat llegit per una gran quantitat d’infants des del 1962 a Itàlia i des del 1982 als Països Catalans, amb la traducció àgil de Teresa Duran. Aquest llibre ha ajudat molts pares i mares a contar contes als seus fills en situacions poc comunes. No hi ha excuses per no contar contes ja que fins i tot es poden contar per telèfon. Ara, amb els vídeos i amb les videotrucades encara hi ha menys excuses. Els meus preferits d’aquest recull són els contes d’en Joanet Rodamon, aquell viatger que anava a parar a països insospitats com “el país amb el des davant” o “el país sense punta”. També m’agrada especialment en Jaume de vidre, ja que pens que entre nosaltres tenim la sort de tenir algun Jaume de vidre que amb la seva transparència emet una llum que traspassa els límits de la presó on l’han tancat i no deixa dormir el tirà. Tots els contes del recull són optimistes, desenfadats i crítics amb el món que ens ha tocat viure.

    L’altre llibre de Rodari molt conegut entre nosaltres és Gramàtica de la fantasia. Aquí l’autor ens explica una bona quantitat de recursos  per a inventar històries i per a provocar que els infants n’inventin. Les seves explicacions han inspirat mestres, pares i autors de contes infantils. A tots ens ha fet perdre la por d’inventar i la por d’equivocar-nos i ens ha recordat la importància del sentit de l’humor. Record especialment el capítol sobre l’error creatiu on ens fa veure com és de diferent censurar un error o fer-lo servir per inventar una història i animar els infants a fer-ho. Equivocar-nos no serveix només per aprendre sinó també per crear.

    Aquest llibre, que ara és un text de referència obligada, es va gestar en un seminari per als mestres de Reggio Emilia que es va celebrar el 1972 a instàncies de Loris Magaluzzi, pedagog del qui enguany també s’ha celebrat el centenari del naixement.

    Rodari ens ha fet el llegat generós d’una gran varietat de tècniques per fomentar la creativitat i és veritat que ens en podem servir i que ens ajuden a desencallar les pautes rovellades i a sortir dels camins i rutines establertes, però crec que més que copiar les tècniques concretes hem d’anar un poc més enllà i inspirar-nos en l’esperit amb el qual ell creava, en la seva llibertat, el seu sentit de l’humor, el seu respecte per als valors democràtics i per a totes les persones i en especial els infants.

    Cada vegada que els infants creen i recreen el llenguatge, juguen amb les paraules, s’inventen històries, se’n riuen dels seus errors i els transformen amb la imaginació, estan fent un homenatge anònim a Rodari.

    Una vegada vaig sentir un músic que deia que era una sort haver nascut després de Mozart, ja que així podia fruir d’escoltar la seva música i d’interpretar-la. De la mateixa manera podem dir que és una sort haver viscut després de Gianni Rodari perquè hem despullat la creació de la seva aura de misteri i hem pogut gaudir d’inventar, de crear i de riure’ns de nosaltres mateixos. Gràcies, mestre!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Només faltava la Fiscalia!
    Next Article
    Actualitat
    Treballar els estereotips de gènere a les aules
    Elisabet Abeyà
    • X (Twitter)

    Psicòloga i escriptora, ha estat mestra d'escola pública a Mallorca, sobretot a educació infantil i primària. Actualment està jubilada i continua escrivint contes i traduint

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}