Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » “He plorat molts cops d’impotència i ara veig un futur”, ser un ‘nini’ i superar-ho

    Actualitat
    “He plorat molts cops d’impotència i ara veig un futur”, ser un ‘nini’ i superar-ho

    Víctor Sauraoctubre 23, 20197 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Mauro Marrero, a la seu de Pasiona, situada al districte 22@
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Jo era el graciós de la classe, sempre m’ha estat fàcil relacionar-me amb els companys, però els estudis m’interessaven poc o gens; a l’institut l’única assignatura que m’agradava era tecnologia… Vaig anar passant fins a arribar a 4t d’ESO, que ja no vaig superar, vaig repetir i vaig tornar a suspendre. I amb 16 anys van començar els meus problemes”. Mauro Marrero ara té 23 anys i els problemes els explica amb un somriure als llavis. Els veu molt lluny, però en realitat són d’abans-d’ahir. Només fa un any i mig que va entrar a la seu d’una oenagé de Sabadell, el nom de la qual no recorda, per veure si li podien oferir un curset que l’ajudés a trobar alguna feina. “Res del que m’oferien em motivava –recorda–, però aleshores vaig veure un pòster a la paret que em va cridar molt l’atenció. Recordo perfectament el que hi deia: «Sí, programar es para tí»”.

    Abans d’arribar a aquest punt, abans de convertir-se en un dels primers alumnes de Factoria F5, Mauro va estar quatre anys exercint de nini enmig d’una situació familiar gens senzilla. Va arribar d’Uruguai amb 4 anys només amb la seva mare, la qual més endavant tindria una parella efímera de la qual naixeria el seu germà petit. Es van instal·lar a Sabadell i d’allà no s’han mogut. Però sí que ho han fet de pis. “D’ençà que som aquí hem hagut de fer 17 mudances, per motius sempre diferents. I com a mínim n’hi haurà una més, perquè jo no em resigno que la meva mare visqui en un 5è sense ascensor”, explica Mauro. La seva mare neteja cases, i amb això la família ha anat tirant endavant. “A mi em destrossava veure-la arribar de la feina i que jo no pogués aportar res –diu–, he plorat molts cops d’impotència perquè pensava que no podria treballar mai, o si més no en una feina que m’agradés. Ara, en canvi, veig un futur i em sento súper productiu”.

    Mauro treballa ara a Pasiona, una empresa catalana líder en desenvolupament de software que té la seva seu en un àtic del districte 22@. Encara no fa un any que hi va entrar. La seva professió sona a pel·lícula de ciència-ficció: UX/UI designer developer. Me l’ha de dir tres cops perquè l’escrigui bé. Bàsicament és com es defineixen els especialistes en el disseny gràfic de webs i aplicacions de mòbil que s’asseguren que el que anomenen “experiència d’usuari” sigui la més satisfactòria possible. Són els qui defineixen on ha d’anar el botó, de quina forma i color ha de ser i amb quin tipus de lletra perquè d’aquesta manera es faciliti al màxim la vida a l’usuari de l’aplicació. Al cole i a l’insti, Mauro era un desastre amb els idiomes, però en canvi domina diversos llenguatges de programació com HTML, CSS, JavaScript o Frameworks… i en vol seguir aprenent més.

    ESO suspesa, PQPI inacabat…

    El record que té del seu institut de Sabadell (un institut normal situat en un barri normal) és que “no vaig aprendre res o pràcticament res”. “Totes les classes havies d’estar en silenci, si obries la boca te la feien tancar, i si arribaves tard no podies entrar”, explica. Quan en va sortir no tenia ganes de fer absolutament res, però la seva mare el va espavilar: “Tot el dia a casa no pot ser, busca alguna cosa”. A través d’una entitat social va entrar al programa Incorpora de La Caixa, on va fer un PQPI (ara PFI) de comerç. “Allò m’agradava, però quan va arribar l’hora de fer les pràctiques del curs no vaig poder, perquè no tenia DNI. Va ser molt frustrant, em va deixar molt enfonsat”, recorda.

    A partir d’aquí, la caiguda en el pou de la rutina nini. “Vaig estar dos anys sense fer res. Em passava el dia a casa amb l’ordinador, que sempre se m’ha donat força bé. Després vaig aconseguir una feina en una fàbrica de reciclatge de plàstics de Polinyà, hi vaig estar uns mesos, però no m’agradava, i vaig tornar a casa, a no fer res”. Aquest és el resum de la vida del Mauro, aproximadament, dels 18 als 21 anys.

    “El gran canvi”, segons explica Mauro, va començar el dia que va veure aquell pòster per casualitat. Va anar a informar-se a Factoria F5 i l’abril de 2018 va formar part de la seva primera promoció. Set mesos i 1.000 hores de formació després, l’octubre de 2018, va acabar el curs, i Factoria F5 va començar el procés d’intentar ajudar a buscar els seus alumnes a trobar una sortida laboral. El desembre el Mauro va rebre la trucada de Pasiona, una de les firmes que l’havien entrevistat. I fins avui.

    Escola digital inclusiva i solidària

    Factoria F5 és una entitat sense ànim de lucre que es defineix com “la primera escola digital inclusiva i solidària d’Espanya, basada en el model d’èxit de les escoles Simplon.co”. Organitza cursos gratuïts adreçats a persones en situació de vulnerabilitat sobre diversos aspectes relacionats amb l’economia digital (SEO, ciberseguretat, desenvolupament d’aplicacions, etc), perquè entén que és on hi ha més demanda de mà d’obra, actual i potencial. Simplon.co va començar fa sis anys a la perifèria de París, i es va estendre ràpidament per tota França. Barcelona va ser la primera ciutat de l’Estat on Factoria F5 va posar en marxa una escola fa dos anys (ja van per la tercera promoció), i ara n’acaba d’obrir dos més, a Madrid i a Bilbao.

    Segons Guillaume Thureau, cofundador de Factoria F5, “la xarxa internacional Simplon arriba en aquests moments a 15 països en el món, i des que va començar fa 6 anys s’han format ja 6.000 persones amb un mínim del 75% de taxa d’èxit, que vol dir que sis mesos després d’acabar la formació tenen treball, continuen estudiant o han muntat el seu propi projecte”. Amb aquesta xarxa “compartim un mateix compromís de fer de la transformació digital, no una amenaça, sinó una oportunitat d’inclusió per a les persones que més ho necessiten”.

    Mauro (assegut a terra, a la dreta), amb altres companys de curs i professors de Factoria F5. Thureau és a la darrera fila, el 5è per la dreta | Foto: Factoria F5

    Thureau és també el director de l’Associació Espanyola d’Escoles de Segona Oportunitat (E2O), i això explica que un projecte com aquest, basat en trobar finançament extern (subvencions privades i públiques, bàsicament de la UE) per poder oferir cursos molt especialitzats i gratuïts, tingui aquesta capacitat d’expandir-se. Les dues noves escoles es posen en marxa en associació amb entitats que formen part de la xarxa d’E2O: Fundación Tomillo en el cas de Madrid i Peñascal Cooperativa a Bilbao.

    “Al sector digital hi ha feina, és l’economia del futur, i hem de construir un pont perquè persones en risc de pobresa puguin aprofitar-ho. Aquest sector l’ocupen majoritàriament homes blancs amb estudis superiors, nosaltres estem aconseguint que hi entri la diversitat, d’orígens, d’edats, de gèneres i de trajectòries, i a la societat necessitem aquesta diversitat”, explica Thureau. A banda de l’expansió del projecte, el principal repte per a la seva consolidació és aconseguir un finançament que no depengui només d’aconseguir ajudes, sinó que surti també del servei a empreses mitjançant cursos de recapacitació en habilitats digitals per a les seves plantilles.

    El vincle amb els antics alumnes es manté una vegada acabada la formació. Amb el Mauro, per exemple, han acordat que el seguiran convidant a participar en formacions puntuals. “Per mi és important –puntualitza–, crec que abans era una persona amb por, i que em van obrir els ulls, i crec que aquells mesos no vaig aprendre només qüestions tècniques o competències digitals, sinó que va anar molt més enllà, em van ajudar a treballar en equip, a tenir una altre actitud davant la vida i a conèixer-me millor”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    escoles de noves oportunitats Factoria F5 ninis
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    14 reptes de ciutat per tenir més i millors oportunitats educatives
    Next Article
    Opinió
    Dificultats d’aprenentatge versus educació inclusiva
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Reportatge
    Què passa amb l’oci i l’alimentació dels infants a l’estiu?

    juny 26, 2025

    Opinió
    Ajornar el projecte de vida

    juny 25, 2025

    Anàlisi
    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    juny 25, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}