Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Hem de continuar lluitant per una educació pública que ens porti a una veritable escola pública

    Francesc Imbernonsetembre 15, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ara que comença el curs, en què la LOMCE es va introduint, crec que és bo fer un exercici sobre què és l’educació pública. La que la LOMCE vol enderrocar amb les seves propostes.

    Si analitzem el naixement de l’educació pública i ens centrem a Europa, trobem un francès, Condorcet, que l’any 1792 va escriure Informe i projecte de decret per a l’organització general de la instrucció pública. A Condorcet trobem els principis inicials de l’educació pública que encara són molt actuals:

    – La laïcitat del currículum.
    – Educar ciutadans autònoms.
    – Educar a tot i en totes les edats.
    – La separació escola-església-poders.
    – La igualtat en l’accés a l’educació d’homes i dones.
    – El no sectarisme de les minories.

    I també una educació pública comportava que no podia ser que l’ensenyament estigués en mans de l’Església i que els infants fossin educats no per religiosos, sinó per laics. També que era necessari que l’Estat s’ocupés dels seus ciutadans creant un Ministeri. Començava el que s’ha anomenat una educació pública i general, o sigui, per a tots. I en contra de l’absolutisme i a favor de les repúbliques (sempre ha existit relació entre educació pública-república i democràcia). I es defensarà el que és públic, el que és de tots i per a tots, advocant per una educació pública no classista ni segregadora per promocionar i defensar la democràcia dels pobles.

    I aquests principis d’educació pública s’estan complint a l’escola pública que volen les lleis? En aquests últims anys tenim polítiques educatives neoliberals o, el que s’ha vingut a anomenar, la modernització conservadora, que més aviat s’imposen, sense acceptar negociacions i no amb la mirada de l’educació pública. I això pot anar enfonsant, poc a poc, l’educació pública i podem tornar a una escola estatal desprestigiada.

    Per això és comprensible i necessari la construcció de barreres, de reivindicacions educatives sobre el públic, ja que ens juguem un futur democràtic i participatiu d’homes i dones lliures. En lloc d’acceptar les velles idees i concepcions del passat com si fossin actuals, hem de lluitar per comprendre, interpretar i construir, des del nostre lloc, sigui quin sigui, una educació pública diferent i que ens porti a una veritable escola pública.

    Cal revisar els vells referents i cercar-ne de nous que ens permetin continuar reivindicant una escola veritablement pública. Sense aquests referents és impossible apuntalar alternatives i és fàcil, davant el desànim, tornar a referents coneguts (o sigui, a la rutina i a la degradació) que és el que volen certes ideologies. Una nova visió de l’educació pública i també recuperar els vells ideals són necessaris per anar construint una veritable escola pública que proporcioni als ciutadans i ciutadanes les capacitats que els permetin comprendre i interpretar la realitat, fer una lectura crítica dels esdeveniments i de l’entorn comunitari.

    L’educació pública, mitjançant l’escola pública, ha de ser capaç de proporcionar elements per assolir una major independència de judici, de deliberació i de diàleg constructiu. Ha de ser capaç d’ajudar a transformar les relacions de les persones amb la societat a la cerca de processos de justícia.

    Hem de continuar reivindicant una educació pública que ens porti a una escola pública per desenvolupar l’aprendre a viure junts per a la construcció d’una veritable democràcia. Ser ciutadà o ciutadana és un procés que es pot generar a través de l’educació i la cultura i, per tant, a ser ciutadà o ciutadana s’aprèn i per tant, pot ser ensenyat. El dret a la ciutadania representa el dret a la llibertat, a la democràcia, a una nova manera de viure el sistema social. I això fa l’educació pública sense adoctrinament partidista, sense exclusió però amb passió.

    I per desenvolupar tot això, l’Estat ha de ser garant del que és públic i no únicament defensar els “seus” principis ideològics i també hauria d’invertir més en l’educació pública, ja que és el futur de les nacions, dels ciutadans responsables i d’educar tot un poble en la participació i el respecte als altres.

    Els que creiem encara en els principis de l’educació pública, tenim l’obligació de continuar treballant i lluitant perquè l’escola sigui veritablement pública. Aquesta garanteix el dret de l’educació de tots i totes i cobreix les necessitats de la població amb eficàcia i qualitat, perquè tothom pugui rebre el màxim de oportunitats en totes les facetes de la seva vida. O sigui, una educació pública que porti a una escola pública que prepari persones per lluitar i defensar per una veritable democràcia participativa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La LOMCE com a consolidació del thatcherisme educatiu
    Next Article
    Actualitat
    El primer dia de classe
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}