Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    “Hi ha un repunt de les campanyes de joguines sexistes”

    Teguayco Pintodesembre 13, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Nena amb una joguina / Pexels
    Nena amb una joguina

    “Vull un cotxe teledirigit, encara que sigui de nens”. El professor José Manuel Esteve destacava en un dels seus llibres aquesta frase d’una nena de 8 anys obtinguda de la seva carta als Reis. Esteve havia analitzat la influència de la publicitat de principis dels 80 en els menors, per acabar veient que aquesta estava fortament estereotipada.

    Trenta anys després, la situació no s’ha resolt i la publicitat de les joguines segueix reforçant idees profundament sexistes sobre els rols que homes i dones han d’exercir en la societat.

    “Tot i que les coses han canviat una mica, hi ha hagut un repunt de les campanyes sexistes, i això és molt perillós”, adverteix Isabel Tajahuerce, investigadora de l’Institut d’Investigacions Feministes de la Universitat Complutense de Madrid i delegada del rector per a la igualtat. Segons aquesta professora de comunicació social, la importància de les joguines radica en que aquests són els “principals instruments d’aprenentatge i socialització durant la infància”.

    Tajahuerce va ser la coordinadora d’un estudi en el qual s’analitzaven els catàlegs de joguines d’una cadena de centres comercials. No ha estat l’únic. Diversos estudis realitzats al llarg de les últimes dècades han mostrat com la publicitat de les joguines segueix llançant missatges sexistes i estereotipats.

    Les principals activitats que realitzen les nenes a la publicitat segueixen estant relacionades amb la cura de nadons, neteja de la llar, ballar, cantar o dissenyar, mentre que als nens se’ls associa amb la pràctica esportiva, la competició, la conducció o la construcció.

    Un retrocés als estereotips dels 50

    Aquesta situació no s’ha mantingut igual amb el pas dels anys. A principis del segle XX el gènere exercia un paper secundari en la publicitat, malgrat que hi havia joguines clarament destinades a nens i nenes. La situació va anar canviant i a mitjans de segle la majoria dels anuncis ja reflectia els estereotips de gènere tradicionals.

    Aquesta situació es va mantenir fins a la dècada dels 70, moment en què el panorama va donar un tomb, especialment en països com els EUA. “Durant aquell període es va produir un augment tant d’anuncis neutres, com d’aquells que desafiaven els estereotips tradicionals”, explica la sociòloga Elizabeth Sweet, de la Universitat Estatal de Califòrnia, a The Atlantic.

    Anunci de 1970 mostra un nen amb una cuina de joguina i una nena amb eines SEARS
    Anunci de 1970 mostra un nen amb una cuina de joguina i una nena amb eines SEARS

    En les dècades posteriors la situació va tornar a canviar finals de segle la utilització d’estereotips sexistes retrocedia a nivells similars als de la dècada dels 50. La diferència, explica Sweet, és que la publicitat actual té “menys sexisme explícit, però es fa més èmfasi en aspectes com el color o en els nous rols de gènere basats en la fantasia”. Segons aquesta sociòloga, aquests nous rols són simplement noves formes dels tradicionals, “en essència, la petita mestressa de casa dels anys cinquanta s’ha convertit en la petita princesa que veiem avui”.

    Preferències naturals o apreses?

    De vegades s’argumenta que el mercat de les joguines està condicionat per les preferències naturals dels menors. Des d’un punt de vista científic no existeixen proves que indiquin que aquestes preferències estiguin relacionades exclusivament amb el seu sexe. De fet, alguns estudis mostren que moltes d’elles, com el color rosa de les nenes, apareixen entre els dos i tres anys, justament quan els menors comencen a ser conscients del concepte de gènere.

    Tot i això, en un altre estudi publicat aquest mateix any s’observa com un grup de nadons d’entre 9 i 32 mesos mostren preferències per joguines tradicionalment associades al seu gènere, fins i tot abans de tenir l’edat suficient per ser conscients del gènere.

    La principal responsable d’aquest estudi, la investigadora de la Universitat de Londres Brenda Todd, ha assegurat a eldiario.es que no creu que el seu estudi pugui servir per a justificar l’actual situació del mercat de joguines. “Crec que hem de ser cautelosos amb els venedors que posen l’accent en les característiques estereotípiques de les joguines, enviant missatges sobre com han de comportar-les nenes i els nens”, explica Todd.

    Aquesta investigadora insisteix que “als nens se’ls ha de permetre seguir les seves pròpies preferències”, atès que “molts tenen interessos específics que no tenen per què seguir un patró determinat”. El millor enfocament, conclou Todd, “ha de partir del respecte equilibrat a les preferències dels nens” i que l’elecció es pugui donar “entre una àmplia gamma de joguines que tinguin característiques variades per millorar l’aprenentatge”.

    L’opinió de Todd és compartida per la majoria dels experts, que veuen excessiu l’encasellament a què se sotmet als infants. Des d’institucions com l’Associació Nacional per a l’Educació dels Nens dels EUA s’adverteix que les joguines fortament estereotipats poden estimular atributs inadequats, com fer creure a les nenes que la seva principal qualitat ha de ser la bellesa.

    Les nines i la imatge corporal

    Hi ha diversos estudis que han mostrat com la contínua exposició dels menors a imatges estereotipades del que han de ser pot tenir un efecte perjudicial en ells. En aquest sentit, diverses investigacions han assenyalat que la forma corporal de les nines influeix en la percepció que tenen les nenes del seu propi cos.

    Ja el 2006, un estudi realitzat amb la nina Barbie va mostrar com les nenes exposades a aquesta joguina tenien una pitjor imatge del seu propi cos i presentaven un major desig de ser més primes. En estudis més recents també s’ha observat que les nenes que jugaven amb nines genèriques més primes desitjaven tenir el cos més prim després d’haver-hi jugat, mentre que les que ho feien amb figures més robustes no tenien aquest desig.

    Aquestes troballes impliquen que l’exposició primerenca a les nines que personifiquen un ideal del cos poc realista pot danyar la imatge corporal de les nenes, el que contribueix a un major risc de desenvolupar desordres alimentaris en el futur.

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    gènere joc joguines nadal publicitat sexisme
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Com ha canviat la tecnologia la infància i la joventut?
    Next Article
    Actualitat
    Comuns: una evolució típica
    Teguayco Pinto

    Related Posts

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025

    Opinió
    El joc a l’etapa del 0-3: un pilar fonamental en el desenvolupament infantil

    març 25, 2025

    Entrevista
    Marina Camino: “El joc és una eina superpotent per a aprenentatge, però no és una vareta màgica”

    febrer 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}